#


خواص دارویی گل سرخ و گل لادن را بیشتر بشناسید

خواص دارویی گل سرخ
8 دسامبر 2017 ۴ نظر 2175 بازدید

خواص دارویی گل سرخ و گل لادن را بیشتر بشناسید

خواص دارویی گل سرخ و گل لادن را بیشتر بشناسید

گل سرخ را در ایران گل محمدی نیز می گویند. بر روی ساقه این گیاه دو نوع خار دیده می شود. بعضی از آنها نسبتاً بزرگ و خمیده است و نوک تیز و برخی دیگر نازک و کوچک است. این خارها در ساقه های جوان گیاه وجود دارند و بتدریج که ساقه ها مسن می گردند، از بین می روند برگ های آن منفرد به رنگ صورتی پر رنگ زیباست. عطر مطبوعی دارد که با هیچ گل دیگری عطر و بوی را نمی توان مقایسه کرد. غنچه های این گیاه را وقتی می خواهد شکفته شود باید چید و گلبرگ های آن را از قسمت گل جدا کرده، با دقت در سایه و در جایی که هوا جریان داشته باشد خشک کرد.

اگر گل سرخ را با دقت خشک کنند، رنگ طبیعی و زیبای آن محفوظ مانده، عطر و بوی آن باقی می ماند گل سرخ دارای بوی مطبوع و طعم قابض و کمی تلخ است و لابراتوارهای جدید که آن را تجزیه کرده اند در گلبرگ های آن مواد تانن، اسید کریتانیک، اسید کالیک، گر سیترین، مواد روغنی و اسانس به دست آمده. رنگ قرمز گلبرگ ها مربوط به گلوکزیدی به نام سیانین است که به صورت یک ملح آلی وجود دارد.

خواص دارویی گل سرخ

گل سرخ چه خاصیتی دارد؟:

خاصیت گل سرخ این است که قابض،  ملایم، مقوی و نیرو بخش می باشد و ترشحات سفید را دفع می نماید. باید ۱۵ تا ۳۰ گرم در یک لیتر آب جوش دم کرده، روزی سه فنجان از آن را مصرف کرد. برای کسانی که معده شان ضعیف و علیل است یا مزاجشان ضعیف است و نمی توانند در مقابل معالجات سخت و طولانی مقاومت کنند مفید است. کسانی که اسهال مزمن دارند به مقدار بالا دم کرده میل نمایند. کسانی که مبتلا به آنزین، ورم حنجره، دهان و گلو می باشند سی گرم در یک لیتر آب پنج دقیقه جوشانده، پنج دقیقه دم کنند با آن غرغره نمایند. برای معالجه آنژین شربت عسلی گل سرخ را توصیه کرده اند که طرز تهیه آن چنین است:

یک چهارم لیتر آب را جوش بیاورید. وقتی جوش آمد از روی آتش بردارید. صد گرم گلبرگ گل سرخ را در آن بریزید، ۲۴ ساعت بگذارید دم بکشد، بعد آن را صاف کنید و صد و پنجاه گرم عسل خالص به آن اضافه نمایید و روی آتش ملایمی بگذارید و به هم بزنید تا به شکل شربت غلیظی قوام بیابد. این شربت را در بطری ریخته، محفوظ نگه دارید و هر وقت عارضه آنژین پیش آمد اندکی آن را غرغره نمایید.

در قدیم مدت زمان درازی کسانی را که مبتلا به سل ریوی شده، از ریه آنها خونریزی می شد معجونی می دادند که از گل سرخ و شکر و گلاب ترکیب می شد و به نام گلقند معروف بود، و اعتقاد داشتند که این معجون سل ریوی را معالجه می کند، برای تهیه این معجون ۷۵۰ گرم شکر را با دویست و پنجاه گرم گل خشک در هاون کوبیده، نرم می کردند و بعد آنقدر روی آن گلاب می ریختند و آن را هم می زدند که مخلوطی خمیری شکل شبیه به عسل به دست بیاید.

خواص دارویی گل سرخ

از گل سرخ گلاب هم می گیرند، گلاب را برای شستشوی پوست و نرم و لطیف کردن آن و همچنین برای شستشوی چشم به کار می بستند.گل سرخ را اگر در آب زرد پنیر دم کنید، مسهل کاملی خواهد بود. از گل سرخ محلول شستشو و یا کمپرس برای زخمهای جلدی تهیه می کنند. گلبرگ تازه گل سرخ را اگر روی چشم ها بگذارید به چشمتان قوات می بخشد. کسانی که به قوت چشمان خود علاقه دارند، باید گلبرگ های تازه گل سرخ را روی چشمان خود گذاشته، با دستمال آن را ببندند و بخوابند. اول شب به موقع اگر این کار را بکنند و در تمام مدتی که خوابیده اند آن را روی چشم خود داشته باشند اثر مفیدی خواهد داشت.

 خواص دارویی گل لادن

گل لادن را در باغچه و گلدان می کارند و هیچ گونه استفاده نمی کنند، در صورتی که گلبرگ ها و ساقه های نازک آن اگر در سالاد ریخته شود آن را خوش بو و خوش طعم کرده، خوردن آن عفونت معده و روده ها را از بین می برد. برگ و گل آن ضد رقت خون و تصفیه کننده آن می باشد.

خواص دارویی گل لادن

شیره تازه لادن در رفع بیماری های سینه و سل مفید است. مخصوصاً عرق شبانه مسلولین راکم می کند و برای نزله و برنشیت مزمن و افلاطونی سینه مفید می باشد، و ضماد له شده گیاه تازه لادن به سر، پیاز مو را تقویت کرده، از ریزش مو جلوگیری می کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *