#


خستگی و بی حالی؛ روش هایی برای یک زندگی پرانرژی تر

خستگی و بی حالی
10 نوامبر 2017 بدون نظر 1439 بازدید

خستگی و بی حالی؛ روش هایی برای یک زندگی پرانرژی تر

خستگی و بی حالی ؛ روش هایی برای یک زندگی پرانرژی تر

تمام افراد در مقطعی از زندگی احساس خستگی و بی حالی می کنند، چه کسی است که نخواهد انرژی ای بیشتر از آنچه که دارد، داشته باشد ؟ متأسفانه ، صحبت دربارهٔ انرژی همانند صحبت دربارهٔ پول است . حرف زدن دربارهٔ آن آسان تر از به دست آوردنش است . با این همه ، به دست آوردن انرژی آسان تر از آن چیزی است که شما می پندارید.

البته تجویزهای پزشکان هنوز بدون تغییر مانده است؛ زیاد استراحت کنید، رژیم متناسبی داشته باشید و ورزشی کنید. پزشکان و متخصصان توصیه های خاص مهمی را پیشنهاد می کنند.

خستگی و بی حالی

خود را گرم کنید.

قبل از شروع کار روزانه ، در صبح پانزده دقیقه وقت اضافه برای خود بگذارید، با این کار شما روزتان را با عجله و خستگی حاصل از آن شروع نمی کنید.

یک صبحانهٔ کامل بخورید.

سه قسمت اصلی صبحانه کامل ، شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی است . غلات (کربوهیدرات پیچیده ) با شیر ( منبع پروتئین ) می تواند شروع خوبی باشد. نان گندم نیز انتخاب دیگری از کربوهیدرات های پیچیده است.

برای به دست آوردن پروتئین ، میتوانید از ماست کم چرب و پنیر و یا تکه کوچکی از گوشت ماهی یا جوجه استفاده کنید؛ در عین حال ، نباید صبحانه ای با کربوهیدرات بالا که با شکر ساده شیرین شده است ، بخورید، زیرا با این کار انسولین خون را بیش از حد فعال کرده و قند خون افت خواهد کرد و شما دچار التهاب و دلشوره خواهید شد. بنابراین از رفتن به مغازه کیک فروشی در بین راه خانه و مدرسه خودداری کنید.

بدانید که میخواهید چه کار کنید.

اگر نمی دانید، احتمالا در انجام آن کار دچار خستگی خواهید شد. زمانی را در صبح برای تنظیم اهداف خاصی که در آن روز دارید، اختصاص دهید. تعیین کنید که میخواهید چه کاری انجام دهید و نگذارید که روزمرگی بر شما چیره شود.

خستگی و بی حالی

خستگی و بی حالی

دزدان انرژی را متوقف کنید.

اگر در محل کار، مشکلی دارید و یا اختلاف خانوادگی دارید به دنبال راه حل آن بگردید؛ اگر نتوانستید مشکل را حل کنید لااقل یک مقدار استراحت کنید و خود را از وضعیت به وجود آمده دور کنید. بنابراین اگر می خواهید شغل دوم را حفظ کنید برای مدت کوتاهی آن را ترک کنید .

تلویزیون را خاموش کنید.

تلویزیون یک رسانهٔ همه گیر است؛ شهرت آن به دلیل ایجاد رخوت و فرسودگی در انسان است . دکتر راسیر میگوید: به جای دیدن تلویزیون، مطالعه کنید، این کار انرژی زاتر است.

ورزش کنید تا انرژی به دست آورید.

در واقع ، ورزش به شما انرژی می دهد. در یک مطالعه، بیش از دویست کارگر در یک برنامه منظم و متوسط ورزشی قرار گرفتند . نتیجه اینکه ۹۰٪ اذعان داشتند که تاکنون چنین احساس خوبی نداشتهاند. تقریباً نیمی از آنها گفتند که استرس کمتری احساس می کنند و تقریباً یک سوم آنها اعتراف داشتند که بهتر میخوابند.

دکتر یانگ میگوید: راه رفتن سریع، کافی است ، ۳ تا ۵ بار در هفته و هر بار ۲۰ تا ۳۰ دقیقه .

یادتان باشد، صداقت بهترین راه است.

با همه فوایدی که ورزش دارد، میتواند اعتیادآور باشد؛ بنابراین اگر دربارهٔ چیزی که بدن به شما میگوید صادق نباشید، ممکن است بیش از حد از آن کار بکشید.

در هر لحظه، یک هدف و کار را در نظر بگیرید.

کارها را لیست بندی کنید. بسیاری از اوقات، مردم خسته می شوند زیرا اینطور فکر می کنند : « من کارهای زیادی برای انجام دادن دارم و نمی دانم از کدام باید شروع کنم». با مشخص کردن اولویت ها و جدول بندی می توانید پرانرژی و در عین حال با دقت باقی بمانید.

هر روز یک قرص بخورید.

دکتر یانگ می گوید: اگر وعده های اصلی غذا را نمیخورید و یسا رژیم تغذیه ای مناسبی را رعایت نمی کنید ، استفاده روزانه از قرصهای مولتی ویتامین و یا مکمل معدنی ، فکر بسیار خوبی است . نداشتن یک تغذیه مناسب می تواند باعث خستگی شود. اما انتظار نداشته باشید ، این قرص ها به شما انرژی فوری دهد.

خستگی و بی حالی

خستگی و بی حالی

به بدن تان یاد دهید که زمان را بگوید.

یک ریتم شبانهروزی به صورت ساعت داخلی بدن عمل می کند و در طول روز فشسار و دمای بدن را بالا و پایین میبرد. این واکنش شیمیایی مسئول تغییراتی است که در شبانه روز آن را تجربه می کنیم. پس باید سعی کنیم عملاً خود را با این ریتم شبانه روزی داخلی تنظیم کنیم . این کار به سادگی و با یک مقدار زود یا دیرتر بلند شدن – مثلاً حدود پانزده دقیقه – انجام میشود . تا وقتی این کار را ادامه دهید که احساس راحتی کنید.

آتش را خاموش کنید .

پزشکان همواره ترک سیگار را توصیه می کنند. این مورد را نیز به دلایل آنها اضافه کنید که سیگار بر اکسیژن رسانی بافتها اثر منفی می گذارد و در نتیجه باعث خستگی می شود. انتظار نداشته باشید اولین بار که سیگار را ترک می کنید ، انرژی فوری به شما تزریق شود.

فقط بگویید نه .

یاد بگیرید که مسئولیت ها را به دیگران بسپارید. اگر تعهدهای زیاد از حد، شما را خسته و فرسوده کرده است، یاد بگیرید که بگوید: « متأسفم ، نمیتوانم در این جلسه شرکت کنم » .

وزن خود را متعادل کنید .

اگر چاق هستید و حدود ۲۰٪ به کم کردن وزن نیاز دارید، بدانید که این کار ، کمک بزرگی به شما خواهد کرد. البته کم کردن سریع وزن ، ضامن سلامتی شما نیست و شما را فرسوده خواهد کرد .

کمتر بخوابید .

شما میتوانید کمتر از کارهای خوبی مانند خواب لذت ببرید. اگر بیش از حد بخوابید، در تمام روز بی حال و کسل خواهید بود. معمولاً برای اغلب مردم شش تا هشت ساعت خواب در شبانه روز کافی است .

مشغله خود را کم کنید .

ساعات خواب خود را کم نکنید زیرا شما را به شدت خسته و فرسوده خواهد کرد .

چرت بزنید.

چرت زدن برای همه کس مقید نیست. اما میتواند برای کسانی که به خوبی قبل نمی توانند بخوابند، مفید باشد. افراد جوانتری که دارای برنامه فشرده و پرجنبوجوش و خواب کوتاه شبانه هستند باید از چرت زدن استفاده کنند. سعی کنید چرت زدن شما بیش از یک ساعت طول نکشد و در موقع معینی از روز صورت پذیرد.

نفس عمیق بکشید.

مطابق نظر پزشکان و ورزشکاران ، یکی از بهترین راههای استراحت و کسب انرژی سریع ، نفس عمیق است.

ناهار سبک بخورید.

بعضی از پزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از چیره شدن خواب در بعد از ظهر ، ناهار سبکی بخورید. سوپ و سالاد و یک تکه میوه می تواند غذایی سبک و انرژی زا باشد.

بیشترین حجم غذا را ظهر بخورید.

اگر سوپ و سالاد و یا یک تکه میوه شما را سیر نمی کند، دکتر یانگ توصیه می کند: بیشترین غذا را در ناهار بخورید اما بعد از آن ۲۰ دقیقه پیادهروی کنید. بیشتر کالری در اول روز ، انرژی لازم برای سر زنده و سرحال بودن را به شما می دهد. اما باید در انتخاب نوع غذا محتاط باشید.

خستگی و بی حالی

خستگی و بی حالی

انرژی خود را تغییر دهید.

دکتر یانگ می گوید: احساسات قوی همانطور که می توانند از نظر فکری تخلیه کننده باشند، از نظر جسمی هم می توانند تخلیه کننده انرژی باشند. مسیر انرژی را از احساسات قوی همانند خشم تغییر دهید و آن را روی کار خود متمرکز کنید.

دنیای خود را رنگارنگ کنید.

اگر در یک خانه تاریک زندگی می کنید حتماً احساس خستگی خواهید کرد. بگذارید مقداری از نور خورشید به زندگی تان بتابد. چندین مطالعه نشان داده که رنگهای زیاد و تنوع فراوان در زندگی ، در بالا نگه داشتن میزان انرژی مهم هست : برای مثال قرمز برای تحریک ایجاد انرژی بالا در کوتاه مدت مؤثر است ، در حالی که رنگ سبز در جلوگیری از انحراف فکری و تمرکز در طولانی مدت مؤثر است.

ضبط خود را روشن کنید.

موسیقی آرام می تواند میزان تنش زندگی را کاهش دهد.

برای خود ، هدف تعیین کنید .

برای خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعیین کنید، نه اینکه به صورت روزمره عمر خود را بگذرانید.

به سر و صورت خود آب بزنید.

اگر در خانه هستید، یک دوش آب سرد می تواند انرژی را بهتر ذخیره کند؛ آب سرد با اثر روی اعصاب شما باعث شادابی و طراوت می شود .

آب بخورید.

پزشکان می گویند: قبل از اینکه در هوای داغ ، بیرون بروید و به فعالیت بپردازید، میزان زیادی آب بخورید. این کار، شما را در برابر از دست دادن انرژی محافظت و از خستگی جلوگیری می کند.

در داروهای مصرفی تجدید نظر کنید .

آیا واقعاً به مصرف همهٔ داروهای تجویزی نیاز دارید ؟ اگر ندارید با حذف و یا کاهش دوز مصرفی بعضی از داروها ( البته زیر نظر پزشک ) می توانید به خود کمک کنید . برای مثال داروهای خواب آور، دارای اثرات کسل کننده در روز بعد هستند .

تغییر و تحول ایجاد کنید .

بعضی اوقات، خستگی به علت یک برنامهٔ یکنواخت و خسته کننده به وجود میآید. دکتر رایس میگوید: حتی سادهترین تغییرات می تواند باعث بهبودی شود. برای مثال اگر شما همیشه روز خود را با خواندن روزنامه شروع می کنید این بار با خواندن مطالب نشاطآور آغاز کنید.

مصرف کافئین را محدود کنید .

یک یا دو فنجان قهوه میتواند شما را سرحال کند اما اثرات آن خیلی سریع به پایان می رسد . دکتر راسیر میگوید : برای جلوگیری از اثرات معکوس ، مصرف کافئین خود را کاهش دهید.

زمانی که خستگی به معنای بیماری است.

خستگی می تواند فقط نشانهٔ این باشد که شما به برنامه ریزی بهتری در زندگی نیاز دارید و یا ممکن است نشانه سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا باشد و نیز میتواند علامت یک بیماری جدی و خطرناک باشد. دکتر راسیر می گوید : هر بیماری مزمن مانند دیابت ، بیماریهای ریوی ۰ کمخونی می تواند باعث خستگی شود. خستگی همچنین میتواند نشانه بسیاری از بیماریهای دیگر نظیر هپاتیت ، بیماری های تیروئید و سرطان باشد. بنابراین اگر خستگی تان ادامه داشت سعی نکنید که خودتان علت را تشخیص بدهید بلکه به پزشک مراجعه کنید .

خستگی و بی حالی

خستگی و بی حالی

ذهن خود را به روی انرژی بگشایید.

هر جایی که فکرتان برود، جسم تان هم خواهد رفت. این نظریه که افکار بر روی جسم اثر می گذارد، امروزه به طور کلی پذیرفته شده است. اما آیا شما این نظریه را قبول دارید؟ آیا میدانید که افکار شما درباره احساس خستگی می تواند اثرات زیادی روی شما بگذارد؟ بنابراین در اینجا راه کارهای مفیدی برای اثر گذاشتن بر سطح انرژی آورده شده است.

خوش بین باشید .

قهرمانان ورزش اینگونه فکر می کنند؛ مدیران موفق اینگونه عقیده دارند؛ بنابراین شما نیز باید خوش بین باشید .

انگیزه داشته باشید .

هنگامی که دربارهٔ موضوعی فکر می کنید، اگر انگیزه ای نداشته باشید، نمی توانید کار زیادی انجام دهید .

مطمئن باشید.

اگر این احساس را داشته باشید که می توانید هر کاری را انجام دهید، میزان موفقیت شما بالا خواهد بود و انرژی لازم را برای انجام آن کار پیدا خواهید کرد. هنگامی که ثابت کردید انرژی لازم را در خود پیدا کردهاید، از قبل مطمئن تر خواهید بود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *