#


جوش صورت (آکنه): روشهای درمانی برای دستیابی به پوست لطیف تر

17 اکتبر 2017 بدون نظر 1159 بازدید

جوش صورت (آکنه): روشهای درمانی برای دستیابی به پوست لطیف تر

جوش صورت (آکنه): روشهای درمانی برای دستیابی به پوست لطیف تر

هنگامی که شما بخار را از آینه حمام خود پاک می کنید ، ناگهان متوجه یک نقطه قرمز بزرگ روی بینی خود می شوید؛ این حالت خوبی برای شروع اول هفته نیست. یک بار دیگر آینه را با دست خود پاک می کنید و روی پنجه های پای خود می ایستید و بر وان حمام تکیه می دهید و نگاه بهتری میاندازید آن نقطه واقعاً وجود دارد.

آن نقطه چیست ؟

جواب ساده است ؛ شما آکنه دارید. ممکن است آکنه به علت مسایل بلوغ باشد؛ اما افراد میان سال و بزرگ تر را نیز درگیر می کند.

بنا بر اظهارنظر دکتر جیمز فالتون و متخصص پوست و مؤسس و استاد انستیتو تحقیقات آکنه ؟ در کالیفرنیا: « ممکن است زنان در سنین بین ۳۵ – ۲۵ سال و حتی بالاتر به آکنه دچار شوند؛ مادر من وقتی ۹۲ سال داشت به آکنه مبتلا شد».

در حقیقت ، آکنه یک واژه عمومی برای انواع مختلف علایم نظیر جوش های قرمز روی صورت ، جوشی های نوک سیاه و نوک سفید می باشد .

پروفسور پیتر پاچی «استاد پوست در دانشگاه پزشکی بوستون » میگوید: « آکنه  حالتی است که منافذ روی پوست بسته می شوند و شخص دچار ضایعات عفونی و یا غیر عفونی می شود».

علت بسته شدن منافذ چیست؟

دکتر فالتون می گوید : « شکلات، مو و یا پوست کثیف، غریزهٔ جنسی چ آن و چه فقدان آن – باعث ایجاد آکنه نمی شوند». پس علت آکنه چیست ؟ وراثت حدودی می تواند دخیل باشد. آکنه، ژنتیکی است و در بعضی خانوادهها دیده می یک نقص ارثی در منافذ پوست می باشد.

دکتر فانتون می گوید : «اگر پدر و مادر شما هر دو اکنه دارند،  احتمال بروز آن در برادران و خواهران شما ۷۵% می باشد؛ اما اگر خواهرتان آکنه ندارد ولی شما دچار آن هستید باید بدانید که عوامل دیگری نیز آکنه را تشدید می کند.»

استرس ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تغییرات فصلی  و آب و هوا در شیوع آکنه موثر است. انواع خاصی از مواد آرایشی و مصرف قرص های ضدبارداری نیز می تواند باعث بروز آن شود. همچنین از نظر دکتر فالتون زنان شاغل ، مستعد این بیماری هستند ؛ زیرا بیشتر در معرض استرس قرار دارند و به علاوه تمایل به آرایش کردن در این زنان زیادتر است.

در ذیل چند توصیه برای جلوگیری از آکنه آمده است . نکاتی را که بیشتر به انها دارید، به خاطر بسپارید .

آکنه

هشدار پزشکی

آکوتان برای درمان

جوش بزرگ روی بینی ، یک مشکل حاد برای اشخاص می باشد و حتی برای برخی افراد صحبت کردن با دیگران – وقتی که به او نگاه می کنند – مشکل می شود.

آکنه به چهار درجه تقسیم می شود :

درجهٔ اول که نوع خفیف و شامل تعدادی جوش های نوک سیاه و نوک سفید است و چهارمین و شدیدترین حالت شامل تعداد زیادی جوش های نوک سفید، نوک سیاه، تاول ریز، ندول و کیست می باشد .

درجهٔ چهار آکنه، همراه التهاب شدید و تغییر رنگ قرمز یا صورتی میباشد؛ در این حالت بهتر است خود را به متخصص پوست، نشان بدهید.

آکنه شدید، اگر به درستی درمان نشود، باعث ایجاد اسکار شدید می شود. تجویز داروی آکوتان ACCUTANE)) در درمان آکنه شدید موثر است.این دارو منجر به ناهنجاری هایی در چنین میشود و نباید برای زنان باردار تجویز شود.

مواد آرایش خود را تغییر بدهید.

در زنان بالغ، آرایش ، علت اصلی ایجاد آکنه است. مواد آرایشی روغنی مشکلزا می باشند. دکتر فالتون میگوید: «رنگ دانه های موجود در مواد آرایشی ، رژها و کرمهای پاک کننده ، مشکل اصلی نیستند و آب موجود در این محصولات نیز مشکلزا نمی باشند؛ بلکه مشکل شما روغن موجود در آنها می باشد». روغن موجود معمولاً از مشتقات اسیدهای چرب می باشد که از اسیدهای چرب موجود در بدن شما خطرناک ترند: اگر به آکنه مستعد هستید، از مواد آرایشی غیرروغنی استفاده کنید.

برچسب محصولات خود را بخوانید .

از استعمال مواد آرایشی که دارای لائولین ، ایزوپروپیل میریستات، سدیم لوریل سولفات ، ۶ – لورت و رنگ های قرمز C و D میباشد، همانند چربی باید اجتناب کرد؛ زیرا این مواد برای پوست مضر می باشند.

مواد آرایشی خود را بشویید.

آرایش خود را هر شب به طور کامل بشویید. از یک صابون ملایم ( دو بار در روز) استفاده کنید و مطمئن شوید که به طور کامل صابون را از صورت خود پاک کردهاید . شش یا هفت بار شستشو با آب باید صورت گیرد.

به سمت ظاهری عادی تر بروید.

دکتر فالتون میگوید: «هر قدر از مواد آرایشی کمتر استفاده کنید ، بهتر است ».

آکنه

قرص ها مقصر هستند.

تحقیقاتی که به وسیله دکتر فالتون صورت گرفته است، نشان می دهد که برخی از قرصهای ضد بارداری آکنه را تشدید می کنند.

اگر مشکل آکنه دارید و قرص مصرف می کنید موضوع را با یک دکتر مطرح کنید. چرا ممکن است دکتر داروی دیگری به شما بدهد و بسا روش های دیگر کنترل جمعیت را توصیه نماید.

به جوش ها دست نزنید.

دکتر پاچی میگوید: «شما نباید جوش های قرمز یا نوک سفیدر را فشار دهید». جوش قرمز نشانهٔ التهاب است و شما نباید با فشار دادن به التهاب ان بیفزایید.

وی اشاره کرد که شما هیچ کاری نمیتوانید انجام دهید تا جوش ها زودتر از بین بروند؛ به طور معمول یک جوش قرمز یک تا چهار هفته باقی میماند ولی اغلب از بین میرود.

دکتر پاچی اضافه میکند که یک جوش نوک سفید، یک منفذ ملتهب مسدود میباشد. هنگامی که شما جوش نوک سفید را فشار می دهید، ممکن است دیواره های منفذ بشکند و محتویات آن خارج شود و در نتیجه یک جوش قرمز رنگ ایجاد شود.

جوش قرمز رنگ معمولاً از پاره شدن دیوارهٔ منفذ جوش های نوک سفید ایجاد می شود.

چه موقع باید فشار بدهیم؟

اگرچه بهتر است به اکثر جوش های قرمز دست زده نشود، ولی در یک نوع فشار دادن باعث بهبودی سریع جوش می شود.

دکتر پاچی توضیح می دهد : « گاهی اوقات یک جوش دارای چرک مرکزی زردرنگ میباشد و فشار ملایم باعث باز شدن آن میشود و هنگامی که چرک خارج شد، سریع تر بهبود می یابد».

به جوش های سر سیاه حمله کنید.

با فشار دادن می توانید از شر این جوش ها خلاص شوید. یک جوش سرسپاه همان منفذ مسدود شده میباشد. مادهٔ داخل آن جامد و سطح منفذ آن گسترش یافته است. به نظر دکتر پاچی قسمت سیاه این جوش ها چرک نیست و در حقیقت متخصصان پوست مطمئن نیستند که این قسمت سیاه، چیست؛ اما هرچه باشد، موجب ایجاد جوش نمی شود.

برای معالجه آکنه از داروها استفاده کنید.

شما میتوانید از محصولات دارویی استفاده کنید. از دارو هایی که حاوی بنزوئیل پراکساید میباشند، استفاده کنید. قسمت بنزوئیل، پراکساید را به داخل منافذ می کشاند اکسیژن باکتری های تشد یدکنندهٔ آکنه را می کشد.

همچنین ، بنزوئیل سلولهای چربی را که موجب آسیب به منافذ می شوند، مهار می کند. داروهای ضد آکنه به اشکال مختلف نظیر ژل، لوسیون و یا کرم می باشند. دکتر فالتون پیشنهاد می کند که از ژل های با پایه آبی استفاده کنید تا کمترین اثر تحریکی را روی پوست شما داشته باشد. همچنین ، او پیشنهاد می کند که یک ساعت از این داروها و در هنگام غروب استفاده کنید و هنگام خواب ، خصوصاً نواحی چشمها و گردن را بشویید.

فریدی درصد داروها را نخورید .

داروهای ضد آکنه حاوی بنزوئیل پراکساید، از ۲ تا ۱۰٪ از این ماده را دارند.

به گفته دکتر توماس گاسل (استاد داروشناسی و سم شناسی) در صدها در تأثیر این داروها اثر کمی دارند و در اکثر آزمایشهایی که انجام گرفته ، محصولات دارای درصد پایین همان اثر در صدهای بالا را داشتند ؛ یعنی ۵٪ به همان اندازه ۱۰٪ مؤثر می باشد .

پوست خشک به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

پوست خشک ممکن است به بنزوئیل پراکساید حساس باشد. بنابراین، دکتر گاسل توصیه می کند که شما ابتدا از در صدهای کم استفاده کنید و سپس به آرامی غلظت را افزایش دهید. وی گفت : « در ابتدا پوست شما به قرمز شدن تمایل دارد؛ اما این ، یک واکنش طبیعی است » .

خود را از نور خورشید ، دور نگه دارید .

داروهای مؤثر در درمان آکنه، ممکن است در نور آفتاب واکنش های معکوس به نور آفتاب داشته باشند؛ قرار گرفتن در معرض نور خورشید و لامپهای مادون قرمز را به حداقل برسانید تا واکنش خود را نسبت به آنها تجربه کنید.

آکنه

صورت خود را پاک کنید.

به گفته دکتر گاسل، هر بار قبل از مصرف دارو، صورت خود را بشویید.

در یک زمان مشخص از یک نوع درمان استفاده کنید. درمان ها را با هم مخلوط نکنید.

درمان ها را با هم مخلوط نکنید. در صورت استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک از مصرف داروهای تجاری خوداری کنید.

علت واقعی چیست؟

اگرچه به نظر مشکوک می رسد اما اگر پوست شما مستعد آکنه است به اعتقاد پزشکان، غذاهای دریایی و دیگر غذاهای حاوی ید باعث افزایش آکنه می شوند.

بنابراین، ید یک عامل مهم در افراد مستعد به آکنه است. به نظر دکتر فالون ید وارد بدن می شود و به جریان خون راه مییابد و اضافی آن از طریق غدد چربی خارج می شود؛ هنگامی که از طریق این غدد ترشح می شود باعث آسیب به منافذ سلولی می شود و آکنه به طور ناگهانی ایجاد می شود.

اگر شما به دنبال علت آکنه می گردید، جدول ذیل میزان بید موجود (در هر میلیون) غذاها و نوشیدنیها را نشان می دهد.

به نظر دکتر فالتون ، مشخص نیست که چه میزانی از ید باعث ایجاد آکنه می شود؛ اما مصرف طولانی مدت و زیاد آن می تواند سبب ایجاد آکنه شود.

بنزوئیل پراکساید دارای ترکیب مشابهی با رتین – A و دیگر محصولات حاوی ویتامین A، مانند آکوتان (ACCUTANE) میباشد. دکتر گاسل میگوید که یک شخص نباید از هر دو درمان استفاده کند .

از گسترش آکنه جلوگیری کنید.

از داروهای ضد آکنه به اندازه ۱/۲۵ سانتیمتر در اطراف محل درگیر استفاده کنید تا از گسترش آکنه جلوگیری شود . درمان دارویی در واقع به بهبود جوشی های موجود کمک نمی کند؛ بلکه بیشتر جنبه پیش گیری دارد. در هر صورت ، آکنه از بینی به طرف گوشها گسترش مییابد و شما باید اطراف ناحیه درگیر را نیز درمان کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *