#


جدیدترین نوع آنفلوآنزا در ایران

25 فوریه 2018 بدون نظر 857 بازدید

جدیدترین نوع آنفلوآنزا در ایران

شیوع جدیدترین نوع آنفلوآنزای فصلی در کشور

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با اشاره به این که یکی از انواع آنفلوانزای فصلی کشور نوع B آن می باشد، بیان کرد: درسال های قبل نوع ویکتوریا آنفلونزای نوع B متداول بود که حالا برای نخستین بار گونه یاماگاتای آن نیز در ایران رایج شده است.

به گزارش ازمن بپرس، عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در گفت و گو با ایرنا گفته است: واکسن وارداتی آنفلوانزا به ایران دارای سه نوع H1N1 ، H3N2 و آنفلوانزای B از نوع ویکتوریا می باشد و برای مبارزه با نوع یاماگاتا محافظت کامل به وجود نمی آید.

دکتر مردانی با بیان این که نشانه های انواع آنفلوآنزای B تشابهاتی با یکدیگر دارند، افزود: تب، بدن درد، سرفه، عطسه و در صورت شدید بیماری استفراغ، تهوع، اسهال از نشانه های این بیماری می باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: احتمال دارد بعضی از کسانی که واکسن آنفلوانزای موجود را تزریق کردند نیز به این نوع بیماری دچار شوند.

فوق تخصص بیماری های عفونی در ادامه افزود: هر سال به طور معمول یک گونه از انواع این بیماری غلبه پیدا می کرد ولی در سال جاری آنفلوانزای H1N1 یا خوکی، H3N2 و نیز آنفلوانزای B در شهرهای گوناگون ایران وسعت پیدا کرده بود.

وی گفت: هرچند آنفلوآنزای فصلی به اندازه آنفلوانزای نوع حاد پرندگان خطرناک نیست اما مردم باید مراقبت لازم را در این زمینه به عمل آورند تا از بروز این بیماری پیشگیری شود.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا به روش های مبارزه با آنفلونزای فصلی اشاره کرد و گفت: شستن به موقع دست ها، تزریق واکسن و رعایت اصول بهداشتی شخصی و اجتماعی و دست ندادن به سایر افراد از جمله مواردی هستند که باعث پیشگیری از این بیماری می شود.

وی اشاره ای به تبعات سو تبلیغات فضای مجازی بر ضد واکسن آنفلوانزای فصلی کرد و اظهار کرد: سال جاری به این خاطر شاهد عدم واکسناسیون بعضی از افراد در معرض خطر در کشور بودیم.

دکتر مردانی در ادامه افزود: این مسئله نشان می دهد که اطلاع رسانی اصحاب رسانه و منتشر کردن مطالب و اطلاعات علمی لازمه مردم از طرف استادان دانشگاه ها و خبرگان این رشته، به میزان کافی نبوده و به همین خاطر نتوانستند برهجمه فضای مجازی غلبه کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: فضای مجازی با بزرگ کردن عوارض بسیار کمیاب یک واکسن، باعث شد تا تعدادی از مردم از تزریق این واکسن اجتناب کنند که این مسئله می تواند برای آن ها مشکلاتی را به وجود آورد.

آنفلوانزا یک عفونت مسری راه های هوایی می باشد. نشانه های آنفلوانزا از جمله درد های عضلانی و گرفتگی ها، سردرد و تب می باشند. آنفلوانزا شامل انواع گوناگونی می باشند که آنفلوانزای نوع B آن از انواع این بیماری به حساب می آید. این گونه بیماری شامل گونه های ویکتوریا و یاماگاتا می باشد.

در فصل زمستان به خاطر تغییر دما و سرد شدن هوا شاهد ایجاد عفونت های ویروسی دستگاه فوقانی می باشیم و این امکان وجود دارد که برخی از افراد با رعایت نکردن بعضی از موارد مانند اصول بهداشت به بیماری آنفلوآنزای نوع B ابتلا پیدا کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *