#


توجه به جیب خالی مردم برای مشخص کردن تعرفه های درمانی لازم است

12 آوریل 2018 بدون نظر 1175 بازدید

توجه به جیب خالی مردم برای مشخص کردن تعرفه های درمانی لازم است

باید به جیب خالی مردم برای مشخص کردن تعرفه های درمانی توجه کرد

در حال حاضر مسئله تعرفه ‌های پزشکی و مشخص کردن تکلیف در خصوص نرخ آن باز هم مانند چند سال قبل حاشیه ‌ساز شده و اظهار نظر در مورد این مسئله بسیار زیاد می باشد.

به گزارش ازمن بپرس، قیمت تعرفه ‌هاي پزشكي از مسئله ‌هاي چالش ‌برانگيز نظام سلامت ايران می باشد. هم از اين دیدگاه كه هر سال قیمت تعرفه ‌ها با تاخير اعلام می شود و اين تاخير باعث ایجاد نابساماني در شرایط درمان مردم مي گردد. هم از اين نظر كه در خصوص اندازه تعرفه ‌هاي پزشكي و قیمت آن همچنان اما و اگرهايي وجود دارد و اظهار نظرها گوناگون می باشد.

تعدادی با زیاد شدن تعرفه‌ هاي پزشكي مخالف هستند و تعدادی نیز برخلاف این بر این اعتقادند که زیاد شدن تعرفه‌ ها اجتناب ‌ناپذير می باشد و البته هر گروه نیز دلیل های خاص خود را دارند. در سال جاری نیز نرخ تعرفه ‌هاي پزشكي تا اين زمان همچنان اعلام نشده و اين در صورتی است كه بر اساس قانون نرخ تعرفه ‌ها باید پيش از آغاز سال در شورای عالی بیمه بررسی و پیش از به تصویب رسیدن بودجه تکلیف آن معین مي ‌شد.

اين تاخير باعث شد تعدادی از پزشكان در بعضی از مطب‌ ها و كلينيك ‌هاي درماني خصوصي تعرفه ‌ها را پیش از تعيين تكليف تغییر دهند و اين بي ‌‎نظمي و نابساماني در شرایط ويزيت، مردم را آزرده ‌خاطر سازد. تا آن جا كه محمدحسین قربانی، نایب‌ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جايي بیان كرد: «این بی ‌تدبیری‌ ها باعث زیاد شدن دریافتی ‌های غیرمتعارف و کم شدن ارائه خدمات درمانی می ‌شود و احتمال دارد در این گونه وضعیتی بین بخش خصوصی و دولتی تفاوت‌ هایی ایجاد شود.»

وزير بهداشت نیز چند روز پیش در اين خصوص اظهار کرد: «تعرفه‌ های پزشکی بر اساس قانون باید هر سال پیش از فرستادن بودجه به مجلس در دولت تصویب گردد و این یک چرخه باطل چند دهه ادامه دارد. در سال جاری نیز همین اتفاق رخ داد و با این که شورای عالی بیمه تعرفه را گزارش کرد، دستگاه‌ های مسئول و سازمان برنامه و بودجه در راستای آن ها موفق نشدند پیشنهادشان را به دولت ارسال کنند. به همین دلیل تعرفه‌ ها همواره بلاتکلیف می باشد و امید داریم زود‌تر تعیین تکلیف شود.»

مهم ‌ترين معيار تعيين نرخ افزايش تعرفه ‌ها چيست؟

وزیر بهداشت گفته است که پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه ‌های پزشکی سال جاری در شورای عالی بیمه، نرخ تورم می باشد. رئیس سازمان نظام پزشکی نیز بیان کرد تعرفه‌ های حوزه سلامت هر سال باید تطابق با مقدار تورم زیاد شده است.

قربانی، نایب‌ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز بر این اعتقاد است قانونگذار مسئولیت تعیین مقدار تعرفه ‌ها را در اختیار سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه گذاشته است که هر سال متناسب با نرخ تورم، مقدار تعرفه ‌های پزشکی را مشخص کنند. به همین دلیل نمی ‌توان تورم را زیاد کرد ولی تعرفه‌ های پزشکی تغییر نکند.

در صورتی كه مهم ‌ترين معيار زیاد شدن تعرفه ‌ها متناسب با تورم گزارش شده ولی تعدادی بر این اعتقادند که اين معيار عادلانه نمی باشد. مسعود پزشکیان، نایب ‌رئیس مجلس گفته است: «تعرفه ‌های پزشکی هیچ موقع عادلانه نبوده و تبعیض‌ آميز می باشد. در حال حاضر کارانه یک پزشک پنج میلیون و پزشکي دیگر ۱۰۰ میلیون تومان می باشد. در صورتی که هر دو مدرک فوق تخصص دارند و در هیچ ‌جای جهان این مسئله مرسوم نمی باشد. در صورتی که تعرفه‌ ها را زیاد کنیم باز فاصله پرداختی ‌ها بسیار زیاد می باشد و این مسئله مشکلی را بر طرف نمی ‌کند.»

محمدنعیم امینی ‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز بر این اعتقاد است: «بالا بردن تعرفه ‌ها مسئله ای اجتناب‌ ناپذیر می باشد ولی این مقدار افزایش می بایست کمتر از نرخ تورم باشد تا باعث افزایش پرداخت از جیب مردم نگردد. این که تعرفه ‌ها به هیچ عنوان افزایش نيابد امکان پذیر نمی باشد، زیرا بنگاه ‌های ارائه ‌دهنده خدمات پزشکی یک نوع بنگاه اقتصادی می باشند که می بایست ساز و کارهای اقتصادی آن ها در نظر گرفته شود اما حتما باید دقت كرد پرداخت از جیب مردم زیاد نشود.»

توجه به جيب خالي مردم

در هر صورت، موافقان و مخالفان بالا رفتن ميزان تعرفه ‌هاي پزشكي هر يك دلیل های خود را دارند ولی در اين بین بايد به مردم و جيب خالي آن ها به خصوص قشر آسيب‌ پذير و کسانی كه بيمه ‌هاي تكميلي خوب ندارند نیز توجه كرد. زیرا ميزان تورم همان مقدار كه براي جامعه پزشكان مشكلاتي ایجاد می کند، قشر آسيب ‌پذير را بيشتر با مشكل روبه رو مي ‌كند. پزشكان مي ‌گويند مقدار تعرفه‌ هاي پزشكي بايد متناسب با ميزان تورم زیاد شود ولی مگر همين تورم براي مردم نيست؟

به همین دلیل بايد به جيب خالي مردم نیز توجه كرد؛ آن هم زمانی که بيمه ‌ها همواره نتوانسته ‌اند چتر حمايتي شان را بر سر تمام مردم باز كنند. همچنان تعداد زیادی از مردم بيمه‌ هاي تكميلي مناسب ندارند و همواره بعضی از آن ها مجبور هستند براي درمان به بخش خصوصي مراجعه كنند و…

مادام كه نظام بيمه از عهده وظايف خود برنيايد، با زیاد شدن ميزان تعرفه‌ هاي پزشكي مردم -به خصوص کسانی كه بيمه‌ هاي تكميلي مناسب ندارند، متضرر مي گردند. نظام بيمه را تقويت و اصلاح نمایید تا نه جامعه پزشكي و پزشكان متضرر گردند و نه مردم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *