#


ترس کودک و نحوه ی غلبه بر آن

ترس کودک
18 می 2017 بدون نظر 1063 بازدید

ترس کودک و نحوه ی غلبه بر آن

ترس کودک و نحوه ی غلبه بر آن

هر فردی که با خطری واقعی مواجه شود حس امنیتی را که دارد از دست خواهد داد و به ترس دچار خواهد شد . ترس به عنوان یک واکنش هیجانی و عاطفی و فیزیکی است که در هر شخصی خود را نشان می دهد . این ترس از بدو تولد با فرد است و زمانی برای یک کودک سودمند است که خیلی شدید نبوده و موجب شود که کودک از خطری پرهیز کند .

بعضی از بچه ها معنای ترس را هرگز به طور واقعی درک نمی کنند اما در طول زندگیشان با مجموعه ای از تجربیات ترسناک مواجه می شوند . درک سریعتر خطر معمولاً در کودکان باهوش بیشتر است ، آن ها خیال بافی کرده و به خاطر تخیلاتی که در ذهنشان دارند دچار ترس شدیدتری نیز می شوند البته باید بدانیم این کودکان سریعتر از سایر کودکان می توانند بر ترسشان غلبه کرده و راه های دوری و سازگاری و حتی مقابله با آن ها را یاد می گیرند .

مراحل گوناگون سنی و نوع ترس کودک

با تغییر سن کودک نوع ترسی هم که دارد عوض می شود ، ترس در کودکان تا قبل از یک سالگی امری طبیعی است . اولین دوره ای هم که ترس کودک را نشان می دهد از سن ۶ تا ۸ ماهگی است . در این سن کودک از دیدن افراد نا آشنا می ترسد و ناراحتی می کند ، خودش را به مادر چسبانده و حتی رویش را از این افراد ناشناخته بر میگرداند . دومین دوره ای که ترس طبیعی کودک را آشکار می کند از فرمان راه افتادن کودک است . زمانی که کودک می خواهد راه برود حس استقلال به او دست می دهد و برحسب همین احساس استقلال از مادرش جدا می شود و پا در محیط های تازه و ناشناخته می گذارد و چون هیچ تجربه ای از این محیط های جدید ندارد احساس ترس می کند .

در کودکانی که زیر دو سال سن دارند اگر محرک های ترسناک مثل صدای جیغ و داد یا رعد و برق و … از طرف والدین و اطرافیان همزمان با صدای حرکت اسباب بازی باشد شرطی می شود به صورتی که در روزهای بعد ممکن است با حرکت اسباب بازی از آن بترسد .

ترس کودک

ترس کودک

بهترین کاری که پدرو مادر این کودکان می توانند انجام بدهند این است که به جای نگرانی در چنین موقعیت هایی نزدیک کودک باشند و بلافاصله بعد از اینکه او احساس ترس کرد او را در آغوش بگیرند و هرگز از گفتن جمله هایی مثل : ببین اینکه ترس نداره خودداری کنند . باید آرام آرام کودک را با محرکی که باعث ترسش شده روبرو کنند و همزمان با آن خوراکی یا اسباب بازی مورد علاقه اش را به او بدهند و در عین حال مراقب باشندکه خودشان نسبت به ترس واکنش نشان ندهند .

وظیفه ی پدرو مادر این است که شجاعت های هرچند کوچک و ناچیز فرزندانشان را بسیار زیاد تشویق کنند و اگر ترس کودک خیلی زیاد بود حتماً به مشاوره مراجعه کنند چون ممکن است کودک مشکلی همچون اضطراب داشته باشد .

ترسی که کودکان از تاریکی دارند در بین کودکان متفاوت و در حال تغییر است و اصولاً در سنین ۵ تا ۷ سالگی ظاهر شده و خود را نشان می دهد . اگر ترس های شدیدی که در کودکان دیده می شود به موقع درمان نگردند باعث به وجود آمدن اختلال های جسمی ، فکری و تربیتی در کودک خواهند شد و آن کودک نخواهد توانست از فرصت ها و توانایی هایش به طور مناسبی بهره بگیرد .

برای اینکه بتوانیم میزان ترس در کودکان را کاهش داده و درمان کنیم باید نشانه های ترس ، علل ایجاد کننده و منشأ ترس را بدانیم .

ریشه های ترس در کودکان

برخی از مهمترین علت های اساسی به وجود آمدن ترس در کودکان به عبارت زیر است .

  • گاهی اوقات الگوهایی که والدین از ترس را به کودکان آموزش و انتال می دهند . والدین ترسو موجب می شوند که کودک نیز ترسو باشد .
  • اگر والدین بخاطر برقراری نظم و انضباط در خانه کودک را تهدید کنند این نیز عاملی برای به وجود آمدن ترس در کودک می گردد . به عنوان مثال هرگز به کودک نگویید اگر غذاتو نخوری به آقا دکتر می گم بیاد آمپول بزنه .
  • گاهی اوقات تجربه ها و خاطرات ناگواری که برای کودک اتفاق افتاده باعث ایجاد ترس در او می شود .
  • رشد ناکافی عاطفی و مغزی کودک نیز ممکن است باعث ایجاد ترس در او شود .
  • اگر کودک مادرو پدری بیش از حد حمایت کننده ، محافظه کار و محتاط داشته باشد احتمال ایجاد ترس در او بسیار است و تقریباً از دست زدن به هر کاری خواهد ترسید .
  • سخت گیری والدین و اعمال تنبیه های شدید علیه کودک
  • نداشتن برنامه ریزی قبلی و آماده کردن کودک بیمار برای انجام دادن درمان .
  • جدایی از مادر ، خانه ، سایر اعضای خانواده و حتی دوستان نیز در به وجود آمدن ترس در کودک مؤثر است .
  • ترس از نقص عضو و صدمه های فیزیکی به وجود آمده از بیماری و ترس از مردن

علاوه بر تمام این ها موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که عاملی جدی برای ایجاد و بروز ترس در کودکان می شود که والدین باید ریشه تمام این ترس ها را داشته و عاقلانه و با آرامش برای از بین بردن این ترس ها وارد عمل شوند و اگر شدت این ترس ها بسیار باشد باید کودک را پیش مشاور و متخصص ببرند تا درمان صورت گیرد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *