#


تحت پوشش بیمه 80درصد داروهای شیمی درمانی

18 فوریه 2018 بدون نظر 2021 بازدید

تحت پوشش بیمه 80درصد داروهای شیمی درمانی

قرار دادن ۸۰درصد داروهای شیمی درمانی تحت پوشش بیمه

علی قنبری مطلق، رییس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت بیان کرد: دادن خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی در مرکزهای دولتی به صورت رایگان انجام می شود و ٨٠درصد از داروهای شیمی درمانی از طریق سازمان ‌های بیمه ‌گر و وزارت بهداشت تحت پوشش قرار گرفته اند.

به گزارش ازمن بپرس، رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در مورد کارهای وزارت بهداشت در راستای تعیین و معالجه سرطان گفته است: گفت و گوی پیشرفت مراکز سرطان به عنوان قسمتی از برنامه های پیشرفت زیر ساخت تعیین و معالجه ، از سال۱۳۹۴ و بعد از انجام برنامه ملی آمایش سرزمینی سرطان کلید خورد.

قنبری مطلق در ادامه افزود: بر طبق این برنامه، مقدار تجهیزات و امکانات موجود شناسایی و پیش بینی این موارد تا ده سال آینده تحت عنوان سند توسعه شبکه ملی مراقبت سرطان تعیین شد.

وی خاطرنشان کرد: در طرح این برنامه از سامانه GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) برای پخش مناسب تجهیزات بهره گرفته شد؛ سه نوع مرکز تیپ یک (تشخیص زودهنگام سرطان)، تیپ دو (تعیین و معالجه سرطان) و تیپ سه (مرکز جامع سرطان) شناسایی شد و بعد از جانمایی، ساخت ١٣٧مرکز تیپ یک از سال٩٤ شروع شد که توسعه ی تقریبا ٨٠درصد دارند و تا پایان سال ساخت ٧٥مرکز به اتمام می رسد، این مرکزها زمانی که در چرخه تشخیص قرار داده می شوند، نقش مهمی در شناسایی اشخاص مبتلا به سرطان دارند.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت اظهار کرد: در حوزه تشخیص سریع سرطان، برای سه سرطان مهم پستان، روده بزرگ و دهانه رحم، برنامه ریزی کردیم تا در طرح غربالگری در مرکزهای تشخیص سریع، کسانی که دارای نشانه های مشکوک به سرطان هستند و کسنی که در معرض خطر قرار دارند، فورا شناسایی شوند و کارهای زودهنگام درمانی شروع شود.

قنبری مطلق در ادامه بیان کرد: برای آماده کردن این مراکز از محل گرنت اهدایی دولت ژاپن، پنجاه دستگاه ماموگرافی تا پایان سال٢٠١٨  فراهم خواهد شد و برای دیگر امکانات هم از ظرفیت قسمت خصوصی بهره گرفته خواهد شد.

وی گفته است: استفاده کردن از ظرفیت خیرین هم برای آماده کردن این مراکز انجام شده است به صورتی که برای بیست مرکز، پنجاه درصد اعتبار مورد نیاز برای آماده کردن قبول شده است و دانشگاه هایی که آمادگی فراهم پنجاه درصد باقیمانده را داشته باشند می توانند از این زمان استفاده کنند.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت گفت: علاوه بر این در طرح برنامه ملی مدیریت سرطان و به منظور پیشرفت کیفیت خدمات و استاندارد سازی آن ها، تهیه آیین نامه های مرکزهای سرپایی شیمی درمانی، مرکزهای تشخیص و درمان سرطان و مزکرهای حمایتی تسکینی و علاوه بر این دستور العمل مدیریت خدمات شیمی درمانی، تسکینی و تشخیص سریع و پانزده راهنمای بالینی تشخیص و درمان سرطان به انتها رسیده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

قنبری مطلق توضیح داد: در زمینه درمان مهم ترین اقدام، تهیه راهنماهای بالینی و پروتکل های ملی می باشد که با زیرساخت نرم افزاری جهت ارائه خدمت به افراد بیمار مبتلا به سرطان طراحی شده است که باعث می شود، اثربخشی درمان ها بیشتر شود.

وی به اظهار اقداماتی که در زمینه پیشگیری از سرطان درحال اجرا است، پرداخت و بیان کرد: در زمینه پیشگیری از سرطان برپایی کمپین ها، جلسات آموزشی و اطلاع رسانی و علاوه بر این تولید محتواهای آموزشی که به طور هماهنگ در سطح ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور صورت می گیرد، در اطلاع رسانی مردم از عوامل خطر سرطان نقش مهمی دارد.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در مورد مراقبت های حمایتی و تسکینی نیز گفته است: برای بهبود زندگی افراد بیمار مبتلا به سرطان نیز در بعضی از مرکزها، مراقبت های تسکینی به مدت چند ماه آینده شروع می شود و علاوه بر این کارگاه های آموزشی هم به طور متمرکز در تهران برپا خواهد شد و به تدریج این خدمات در کشور گسترش پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص دارو و خدمات درمانی بیماران افزود: دادن خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی در مرکزهای دولتی به طور رایگان صورت می گیرد و ٨٠درصد از داروهای شیمی درمانی از طریق سازمان های بیمه گر و وزارت بهداشت تحت پوشش قرار گرفته اند.

قنبری مطلق ادامه داد: رویداد مهم در زمینه سرطان، ثبت سرطان در دو فاز می باشد که در حال پیشرفت می باشد، فاز یک که گزارش ثبت سرطان سال٩٣ بود، انجام شد، سال بعد گزارش سال٩٤ و٩٥ ارائه می شود، ولی با پیشرفت فاز دو ثبت سرطان جزو کشورهایی قرار می گیریم که کیفیت ثبت سرطان استاندارد مناسبی دارند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *