#


تاثیرات شگفت انگیز برخی از ویتامین ها بر بدن

9 فوریه 2018 بدون نظر 1909 بازدید

تاثیرات شگفت انگیز برخی از ویتامین ها بر بدن

با تاثیرات شگفت انگیز این ویتامین ها بر بدن به ویژه مادران  بیشتر آشنا شوید

ویتامین (B5 ) یا اسید پانتوتنيك

اسید پانتوتنيك ویتامینی از گروه B است که نقش کم ولی بسیار حیاتی در سوخت وساز (متابولیسم) انرژی دارد. اگرچه کمبود این ماده بسیار نادر است ولی عوارض آن به صورت استفراغ، خستگی، بی خوابی و احتمالا اسهال بروز می کند. مقدار این ماده در بسیاری از مواد خوراکی آن قدر فراوان است که تقریبا غیرممکن است کسی نتواند به قدر کافی این ماده را دریافت کند. تقریبا می توان مطمئن بود که ابتلا به هر نوع بی خوابی و یا خستگی در دوران شیردهی ربطی به کمبود اسید پانتوتنيك ندارد.

مقدار RDA اسید پانتوتنيك در سنین مختلف مشخص نشده است. در عوض تصور می شود که مصرف روزانه ۴تا ۷میلی گرم اسید پانتوتنيك، مورد نیاز تمام افراد بالغ از جمله مادران شیرده است. مصرف مکمل ها می تواند مقدار این ماده را در شیر مادر افزایش دهد. طی تحقیقی که بر روی چهار مادر انجام شد، مشخص گردید این مادران که از قرص های مکمل اسید پانتوتنیک، یک میلی گرم یا بیشتر، استفاده می کردند، به نحو قابل توجهی مقدار این ماده در شیرشان بیشتر از مادرانی بود که از قرص های مکمل استفاده نمی کردند.

-منابع مناسب اسید پانتوتنيك: گوشت ماهی، گوشت انواع پرندگان خانگی، انواع غلات و لوبیای خشک.

مس

مس به ساختن گلبول های قرمز کمک می کند، زخم ها را التیام می بخشد، و بخشی از پوشش محافظ اطراف عصب را شکل می دهد؛ کمبود مس کاملا نادر است. مقدار بی ضرر و کانی مصرف روزانه مس ۱/۵تا ۳میلی گرم در نظر گرفته شده است که این مقدار نیاز مادران شیرده را برآورده می سازد.

براساس تحقیقات انجام شده روی حیوانات، مشخص شده است که مس موجود در شیر مادر به سهولت قابل جذب است. تاکنون هیچ گونه کمبود مس در کودکان شیرخوار گزارش نشده است. به علاوه به نظر نمی رسد که مقدار مسی که مادر مصرف می کند با مقدار مسی که در شیرش موجود است مرتبط باشد. مقدار مس موجود در شیر به طور طبیعی در چهار ماه اول دوران شیردهی – دوره توقف افزایش مس در شیر – پایین می آید. بچه های سالم که به موقع متولد می شوند، ذخیره قابل توجهی از مس را دارند و این ذخیره آنان را از دسترسی کافی به این ماده، مطمئن می سازد.

-منابع غذایی مناسب مس: غلات، میوه های مغزدار مانند بادام و گردو، گوشت و انواع تخم های گیاهی خوراکی

منگنز

این ماده که مقدار آن در بدن بسیار کم است با آنزیم های بدن همکاری می کند تا عمل متابولیسم به خوبی انجام پذیرد. در بدن افراد بالغ فقط ۱۸میلی گرم ذخيره منگنز وجود دارد. مقدار بی ضرر و کانی مصرف روزانه منگنز بالغ بر ۲/۵تا ۵میلی گرم است. این ماده غذایی به فراوانی در بسیاری از مواد خوراکی یافت می شود و کمبود آن در انسان هرگز مشاهده نشده است.

-منابع مناسب غذایی منگنز: میوه های مغزدار مانند بادام و گردو، انواع نان، غلات، انواع ماکارونی، گوشت، تخم مرغ، مرغ، شیر و سیر

فلوراید

فلوراید دندان ها را محکم تر کرده و مانع پوسیدگی آنها می شود و نیز بخشی از استخوان های شما را تکمیل می سازد. اگرچه مقدار این ماده در بدن شما بسیار کم است اما حصول اطمینان از مصرف کافی آن، داشتن استخوان ها و دندان های سالم تری را تضمین می نماید. هرگاه مقدار طبیعی این ماده در آب آشامیدنی کم شود، مصرف مکمل ها به صورت قرص یا محلول فلوراید توصیه می شود. در بسیاری از موارد، پزشک کودک شما می تواند شما را در مورد کافی بودن مقدار فلوراید آب آشامیدنی راهنمایی کند.

مصرف زیاد فلوراید که باعث نگرانی برخی محافل بهداشتی است، باعث بی رنگی (بد رنگ شدن) دندان ها می شود. اگر به مقدار آبی که روزانه می نوشید فلوراید کافی اضافه شده باشد حاوی یک میلی گرم فلوراید است. مصرف ۱/۵تا ۴میلی گرم فلوراید در روز بی ضرر و کافی است. احتمال این که شخص، تنها با نوشیدن آب دچار مسمومیت ناشی از مصرف زیاد فلوراید شود، بسیار ضعیف است.

هر لیتر شیر مادر، حاوی ۱۶میکروگرم فلوراید است. با مصرف مواد خوراکی، میزان فلوراید شیر مادر به آسانی افزایش نمی یابد. در واقع، هنگامی که به مادری مقدار زیادی فلوراید (حداکثر سه برابر RDA ) تجویز شد، میزان فلوراید شیر او خیلی کم افزایش یافت.

این که از چه زمانی و چه مقدار مکمل فلوراید را باید به کودک شیرخوار، ارائه کرد سؤالی است که پزشکان را به خود مشغول داشته است. در نشریه انجمن پزشکی آمریکا ، شماره ۲۵، آوریل۱۹۹۰، دکتر جان گرین از دانشکده دندان پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، در مقاله ای خطاب به این نشریه در پاسخ به نام های که به سردبیر آن نوشته شده بود، توصیه کرد که مادران و متخصصین اطفال از راهنمای مصرف فلوراید که توسط فرهنگستان آمریکایی متخصصین اطفال ارائه شده است، تبعیت نمایند. طبق نظر این فرهنگستان، در صورتی که آب آشامیدنی کودکان حاوی کمتر از ۳/ ۰قسمت در یک میلیون فلوراید باشد، این کودکان باید روزانه ۰/۲۵میلی گرم مکمل فلوراید دریافت نمایند.

شایعات بسیاری وجود دارد مبتنی بر این که فلوراید بیش از آن که مانع بیماری بشود، عامل بیماری است. اگر شما در مورد نوشیدن آبی که به آن فلوراید اضافه شده و یا مصرف فلوراید مکمل نگران هستید، با کمی تحقیق و پرس و جو، خیالتان را راحت نماید. شما می توانید با انجمن آمریکایی دندانپزشکی و با فرهنگستان آمریکایی متخصصین اطفال تماس بگیرید و یا با مشاور بهداشتی خودتان صحبت کنید و از او بخواهید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

کتابخانه محلی نیز منبع اطلاعات خوبی است. در جامعه ما (آمریکا) مقدار فلوراید آب آشامیدنی کم است. و من برای این که از پوسیدگی دندانهای فرزندانم جلوگیری کنم، طبق توصیه پزشکشان، به هر دو دخترم (سارا و امیلی) قرص فلوراید می دهم.

-منابع مناسب فلوراید: آب آشامیدنی (که به طور طبیعی حاوی فلوراید باشد)، قرص فلوراید، چای و غذا های دریایی

کروم

کروم با کمک هورمون انسولین قند خون بدن را تنظیم می نماید و باعث آزاد سازی انرژی گلوکز می شود. از آن جایی که در مورد میزان نیاز مادران شیرده به این ماده اطلاعات کانی در دست نیست ، مقدار مشخصی برای مصرف این ماده – که به مقدار کم مورد نیاز است . برای مادران شیرده در نظر گرفته نشده است. در عوض، مصرف روزانه به مقدار کافی و بی ضرر ۵۰تا ۲۰۰میکروگرم کروم برای تمام اشخاص سالم شامل: کودکان، مادران و سایر افراد بالغ درنظر گرفته شده است. شیر مادر حداکثر می تواند حاوی ۵۰میکروگرم کروم در لیتر باشد.

منابع مناسب کروم: مخمر آبجو، جگر گوساله، پنیر، جوانه گندم، گوشت، غذاهای خام، چربی ها و روغن های نباتی.

مولیبدن

در واقع مولیبدن ماده ای است که به مقدار کم مورد نیاز است و بخشی از آنزیم های ضروری بدن را درست می کند. مقدار نیاز ما به این ماده بسیار ناچیز است. از آن جا که نیاز بدن به این ماده، بسیار کم است و دریافت آن از طریق مواد خوراکی کار دشواری نیست، کمبود مولیبدن، مشاهده نمی شود.

مقدار کافی و بی ضرر مصرف مولیبدن بین ۷۵تا ۲۵۰میکروگرم در روز تخمین زده می شود. مولیبدن می تواند مانع جذب مس در بدن شود و به همین دلیل مصرف مولیبدن اضافی توصیه نمی شود.

-منابع مناسب مولیبدن: غذا های دریایی، گوشت، حبوبات و سبزیجات.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *