#


تابستان و احتمال شیوع وبا

وبا
4 ژوئن 2017 بدون نظر 841 بازدید

تابستان و احتمال شیوع وبا

تابستان و احتمال شیوع وبا

به گزارش از من بپرس، با نزدیک شدن فصل تابستان و گرما، احتمال شیوع بیماری هایی مانند وبا افزایش یافته است.
وبا یک نوع بیماری اسهالی حاد است که به علت تولید و تجمع یک باکتری به نام ویبریو کلرا در روده انسان ایجاد می شود. در صورت درمان نشدن فوری، این بیماری با از بین بردن سریع آب و املاح بدن، شوک و پس از آن مرگ بیمار را سبب می شود.

وبا در ایران
وبا دو نوع اصلی دارد: وبای کلاسیک؛ وبای التور. از این دو وبای التور که در ایران شبه وبا گفته می شود، خطرناک تر است.

علت خطرناک بودن وبای التور، عدم بروز علائم و نشانه های آن در زمان واگیردار بودن است که این امر خود به اصلی ترین عامل گسترش و تداوم آلودگی آن تبدیل شده است.

نشانه های وبا

اولین نشانه این بیماری احساس پُری و غرغر شکم در فرد بیمار است.

همچنین استفراغ بدون حالت تهوع قبلی و نیز عطش فراوان و تشدید شدن تریجی آن از دیگر نشانه های این بیماری است. در این مرحله از بیماری، اسهال آبکی و بدون بو است.

مناطق پُرخطر

دکتر زهرا احمدی نژاد، استاد دانشگاه تهران در توضیحاتی که به تکمیل این بحث کمک می کند، ویژگی مناطق مستعد وبا را رعایت نکردن اصول و نکات بهداشتی مخصوصاً در تابستان اعلام کرد؛ با توجه به این نکته که شرایط رشد و نمو میکروب وبا در فصل گرما مهیاتر است.

استاد دانشگاه تهران، استان هایی مانند سیستان و بلوچستان را به علت بد بودن شرایط بهداشتی و عدم دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی در معرض شیوع بیشتر وبا توصیف کرد.

متخصص بیماری های عفونی با مسری خواندن وبا و امکان انتقال آن از طریق مدفوع بیمار، اماکنی مانند روستاهایی را که در آنها فاضلاب به آب آشامیدنی راه دارد، از دیگر مناطق به شدت پرخطر معرفی کرد.

پیشگیری؛ بهترین راه

احمدی نژاد همچنین رفت و آمد مردم به رستوان ها و بوستان ها را عامل خطرزای ابتلا به وبا معرفی کرد و از مردم خواست که به عنوان بهترین راه پیشگیری، این نکات را رعایت کنند:

در مسافرت ها مخصوصاً دست ها را مرتب با صابون تمیز کنند و از نوشیدن آب غیر بهداشتی بپرهیزند.
از مصرف میوجات و سبزیجات نشسته به شدت خودداری کنند.

از مصرف سالاد و سبزیجات در اماکن عمومی مانند رستوران ها بپرهیزند.
از مصرف مواد غذایی که در شرایط غیر استاندارد نگهداری می شوند، خودداری کنند.

استفاده از غذاهای پخته شده؛ زیرا پختن غذا میکروب بیماری وبا را از بین می برد.

مهم ترین نشانه وبا

دکتر احمدی نژاد، مهم ترین نشانه ابتلا به وبا را اسهال معرفی کرده و از مردم خواست در صورت دچار شدن به اسهال شدید و آبیکی، در اولین فرصت به مراکز درمانی یا پزشک بروند تا اقدامات لازم برای تشخیص و اقدامات درمانی آنان انجام گیرد.

عوارض وبا

استاد دانشگاه تهران کاهش شدید آب و املاح بدن و نارسایی کلیه را اصلی ترین عوارض این بیماری اعلام کرد.
او با تقسیم بندی این بیماری به سه دسته خفیف، متوسط و شدید، گفت این طور نیست که هر کسی وبا می گیرد، به نوع شدید یا کشنده آن دچار شود.
احمدی نژاد هشدار داد که اگر به هنگام ابتلا به گونه های شدید بیماری که با اسهال آبیکی و بسیار شدید همراه است، از دفع آب جلوگیری نشود، ممکن است بیمار ظرف چند ساعت دچار کمبود شدید آب شده و حتی بمیرد.

همچنین این متخصص با بیان اینکه فرد مبتلا ممکن است برخلاف بسیاری از بیماری های عفونی، تب نداشته باشد، گفت که تب نداشتن، امکان ابتلا به وبا را رد نمی کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *