#


تأثیر ژنتیک در افسردگی

افسردگی
24 می 2017 بدون نظر 817 بازدید

تأثیر ژنتیک در افسردگی

تأثیر ژنتیک در افسردگی

طی تحقیقاتی که در کشورهای مختلف صورت گرفته است میلیون ها نفر دارای بیماری افسردگی هستند و این بیماری طبق آمار سازمان بهداشت جهانی چهارمین عامل بزرگ نقص عضو و بیماری های جدی دیگر است . این بیماری می تواند از والدین به فرزندان به صورت مورثی منتقل شود پس علاوه بر عوامل محیطی عوامل ژنتیک هم در بروز افسردگی تأثیر دارد .

پس از سال ها تحقیق و پژوهش دانشمندان توانستند کشف کنند که بخشی از کروموزوم ۳ با بروز افسردگی ارتباط بسیار نزدیکی دارد . دامنه ی تأثیرات بخش آسیب دیده این کروموزوم حدود ۴۰ مورد از ژن های موجود در بدن انسان را در بر میگیرد . تحقیقات بسیاری نشان می دهد افرادی که والدین آن ها به افسردگی مبتلا بوده اند حدوداً ۳ برابر بیشتر از دیگران شانس ابتلا به افسردگی را دارند .

پژوهشگرانی که در زمینه سلامت مغزی تخصص دارند عنوان می کنند که افسردگی هیچ وقت اجتناب ناپذیر نبوده است حتی در افرادی که خانواده هایی با سابقه این بیماری داشته اند . دکتر جفری بورنستین که رئیس مرکز تحقیقات پایه رفتار و مغز در نیونیورک است بیان می کند که با اینکه داشتن سابقه خانوادگی این بیماری خطر ابتلا به افسردگی را بسیار افزایش می دهد اما این به این معنی نیست که یک نفر به قطع و یقین به این بیماری دچار خواهد شد .

طبق گفته های این پژوهشگر پیامی که باید به خانواده ها اعلام کرد این است که افراد باید از سوابق خانوادگی خود اطلاع داشته باشند و به محض اینکه علائمی را احساس کردند برای دریافت کمک تا زمانی که افسردگی پیشرفت نکرده اقدام کنند .

در تحقیقات دیگری که بر روی جوانانی همراه با والدین و پدر بزرگ و مادر بزرگ های آن ها به عمل آمد مشخص شد در مقایسه با جوانانی که والدینشان سابقه افسردگی ندارند آن هایی که والدینشان به افسردگی مبتلا بوده اند ۲ برابر شانس بیشتری برای ابتلابه افسردگی را دارند و همچنین در معرض خطر بالاتری جهات اختلالات عصبی مخرب ، اعتیاد ، افکار خودکشی و تمایل به آن و حتی عملکرد ضعیف در کارهاهستند .

این تحقیقات همچنین نشان می دهد جوانانی که هر دو نسل والدین و اجدادشان سابقه بیماری افسردگی داشته اند به میزان ۳ برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند . بسیاری از پژوهشگران معتقدند از آن جا که شناخت زود و پیش از موقع می تواند به جلوگیری یا درمان افسردگی کمک کند مشخص کردن سابقه خانوادگی افسردگی در کودکان و نوجوانان در طول دو نسل قبلشان به طور واضحی حائز اهمیت است .

علائم فیزیولوژیک افسردگی

افسردگی

افسردگی

  • دردهای بی دلیل مانند سردرد و دردهای شکمی
  • اختلال در خواب و یا خواب بیش از حد
  • تغییر در عادات غذایی که باعث می شود وزن فرد به طور غیر قابل انتظاری افزایش و کاهش یابد .
  • احساس خستگی یا کمبود انرژی داشتن
  • حرکات بدن که به صورت آهسته یا مضطرب یا بی قرار باشد .

نشانه های روحی و روانی افسردگی

  • زودرنجی یا بداخلاقی و کج خلقی در فرد
  • سخت فکر کردن و تصمیم گرفتن
  • افرادی که دچار افسردگی شدهاند دارای اعتماد به نفس پایین بوده و از خود ناراضی هستند و احساس می کنند که به طور غیر منصفانه ای توسط دیگران نقد می شوند .
  • احساس گناه و یأس و ناامیدی دارند .
  • ترجیح می دهند از جامعه دور باشند و با خود تنها بمانند .
  • اضطراب و پریشانی بسیاری دارند مانند نگرانی بیش از حد یا ترس از دوری از خانواده را مدام با خود دارند .
  • مدام به مرگ فکر می کنند و احساس می کنند که تمایلی به خودکشی دارند .

با دانستن علائم و سوابق خانوادگی فرد باید نسبت به بروز علائم افسردگی در خانواده هایی با سابقه این بیماری آگاه و حساس بود و با شناسایی و درمان به موقع از پیشرفت این بیماری تا حدود زیادی خطرناک جلوگیری کرد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *