#


بیماری مزمنی به اسم دیابت نوع دو

دیابت نوع دو
24 می 2017 بدون نظر 1265 بازدید

بیماری مزمنی به اسم دیابت نوع دو

 

بیماری مزمنی به اسم دیابت نوع دو:

 

به گزارش از من بپرس ديابت نوع دو  به شرايط مزمني گفته می شود  که در آن، بدن، قادر به استفاده و ذخيره گلوگز نمي باشد و گلوکز به جاي تبديل به انرژي به جريان خون باز گشته و موجب ايجاد علايم مختلف مي شود.

 

دیابت نوع دو يا ديابت بزرگسالي يا غير وابسته به انسولين در نتيجه عدم توانايي بدن در توليد انسولين کافي و يا ناتواني از استفاده ي بهينه از انسولين توليدي رخ مي دهد؛ که به اين حالت مقاومت به انسولین گفته مي شود.

 

افراد بالاي چهل سال، چاق و داراي سابقه خانوادگي مستعد دیابت نوع دو می باشند، ولي متاسفانه بايد اذعان کرد که امروزه آمار ابتلاي افراد جوان تر نيز به دليل شيوه زندگي امروزي  افزايش يافته است.

 

 

چه عواملی در ابتلا به دیابت نوع دو تاثیر گذارند؟

 

عوامل مختلفي سبب ابتلا به ديابت نوع دو مي شوند:

 

افزایش وزن،تحرک کم يا فعالیت بدنی پایین و اختلالاتي که همراه با عدم توانايي بدن در استفاده از گلوگز مي باشند از عوامل اصلي ابتلا به ديابت نوع دو مي باشند.

 

به علاوه کساني که اختلال گلوکز ناشتا يا اختلال عدم تحمل گلوکز در آن ها تشخيص داده شده نيز خطر بالايي در ابتلا به ديابت نوع دو دارند.

 

 

علائم دیابت نوع دو:

 

افراد مبتلا به ديابت نوع دو يک سري از علايم که در زیر به آنها اشاره می شودرا تجربه مي کنند:

 

-تشنگي و عطش زیاد به آب

 

-ادرار زیاد

 

– تاري ديد

 

– تحريک پذيري و زود رنجی

 

-سوزش دست و پا و بی حسی

-عفونت مکررلثه ها ، پوست و مثانه

 

-عدم بهبودي زخم ها

 

-خستگی زياد بدون دلیل

 

 

اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که در بعضي موارد ديابت نوع دو، هيچ علائمی دیده نمی شود. در اين گونه موارد افراد مبتلا ماه ها يا حتي سال ها بدون اين که از بيماري خود مطلع باشند به زندگي ادامه مي دهند.

 

ديابت آن قدر به تدريج پيش مي رود که حتي گاهي اوقات علايم آن قابل شناسايي نيست. به همين دليل خيلي از مبتلايان به ديابت تا سال ها از بيماري خود اطلاع ندارند.

 

عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو:

 

فشار خون بالا،چاقی ،کلسترول بالا و عدم تحرک بدني کافي از عوامل خطر ابتلا به ديابت نوع دو است.

 

همچنين مطالعات  نشان داده اند که خطر ابتلا به ديابت با افزايش سن افزايش مي يابد به همين دليل به اين نوع از بيماري ديابت بزرگسالان نيز گفته مي شود.

 

بر همين اساس افراد چاق بالاي جهل سال ريسک بالاتري براي ابتلا به ديابت نوع دو دارند. البته ظهور اين نوع ديابت در افراد جوان نيز در حال افزايش است.

 

همچنين افرادي که دردوره بارداري به ديابت مبتلا مي شوند، که دیابت بارداری نام دارد، ممکن است بعدها به ديابت نوع دو دچار شوند.

 

آیادیابت نوع دو قابل علاج می باشد؟

 

در حال حاضر هيچ راه درماني براي بهبود قطعي ديابت نوع دو شناخته نشده است. البته در مراحل اوليه مي توان به راحتي کنترل قند خون را در فرد مبتلا اصلاح نمود.

 

ولي اين بدان معنا نيست که اين فرد مي تواند دوباره به عادات غلط  زندگي قبلي خود باز گردد. چرا که در هر صورت اين افراد احتمال افزايش مجدد قند خون را در طي مراحل مختلف زندگي خواهند داشت. به همين دليل با تشخيص اوليه ديابت حتي پس از اصلاح قند خون شما بايد کنترل قند خود را به صورت ادواري انجام دهيد.

 

اگرچه نظرياتي در مورد نقش عمل باي پس معده در درمان ديابت نوع دو وجود دارد با اين حال اين رابطه بين عمل جراحي و درمان ديابت نوع دو هنوز به اثبات نرسيده است.

 

 

چگونگی درمان دیابت نوع دو:

 

با تغيير سبک زندگی اعم از ورزش و تغذیه سالم و نيز کنترل استرس ديابت نوع دو در مراحل اوليه قابل درمان خواهد بود. جالب است بدانيد که در فردي که از افزايش وزن شديد رنج مي برد حتي با کمتر از ده در صد کاهش وزن در خيلي از موارد کنترل قند خون اصلاح مي گردد.

 

اگر با تغيير عادات نادرست زندگي، قند خون شما اصلاح نشد، آن موقع ديابت اغلب با مصرف داروهاي خوراکي قابل درمان است زيرا که بدن بسياري از افراد مبتلا تا حدي انسولين ترشح مي کند ولي به داروهايي براي بهبود بهره برداري و يا افزايش ترشح انسولين نياز است.

 

قرص های کنترل دیابت حاوي انسولين نيستند. در عوض اين دارو ها مثل متفورمين، سولفونيل اوره ها، مهار کننده هاي آلفا گلوکوزيدازها و… باعث مي شوند تا انسولين ترشح شده در بدن موثرتر و کارآمدتر عمل کند.

 

در مراحل پيشرفته، در نهايت بعضي از افراد مبتلا، درمان مي شوند. انسولين مي تواند چند بار در روز تزريق شود يا با استفاده از پمپ استعمال گردد. هدف از انسولين درماني تقليد انسولين ترشح شده توسط پانکراس است. مصرف انسولين به اين معني نيست که شما در کنترل گلوکز خون خود بد عمل کرده ايد بلکه به اين معني است که بدن قادر به توليد انسولين کافي يا استفاده از آن در تبديل غذاي مصرفي نمي باشد.

 

يکي از روش هاي کليدي در کنترل ديابت، کنترل دقيق گلوکز خون است تا مطمئن شويد که مقادير قند خون نزديک به مقدار مطلوب است. بيماران بايد در مورد سطح هدف گلوکز خون با پزشک خود مشورت کنند. همچنين سطح هموگلوبين A1C نيز بسيار مهم است. با حفظ قند خون در ميزان تعيين شده مي توانيد از بسياري از مشکلات ناشي از ديابت پيشگيري نماييد.

 

مشکلات افراد مستعد به دیابت:

 

 

خون در سراسر بدن شما جاري است و زماني که ميزان گلوکز موجود در خون بالا  باشد، محيطي را که ارگان هاي مختلف بدن در آن وظايف خود را انجام مي دهند، مختل مي سازد.

 

در اين هنگام بدن شما علايمي را ظاهر مي سازد تا نشان دهد که اوضاع داخلي بدن شما مناسب نيست، اين علايم، همان علايمي هستند که افراد ديابتي تجربه مي کنند.

 

اگر اين مشکل که تحت عوامل مختلف ايجاد مي گردد، بدون درمان رها شود، سبب ايجاد مشکلاتي مثل حمله قلبی، سکته،کوری ،نارسایی کلیه  و بيماري رگ هاي خوني مي گردد که ممکن است سبب قطع عضو، آسيب هاي عصبي و ناتواني جنسي شود.

 

البته پيشگيري نقش مهمي در کاهش اين مشکلات خواهد داشت. باکنترل قندخونتان مي توانيد به بدن خود کمک کنيد تا  اعمال خود را تا حد ممکن به صورت نرمال انجام دهد. با اين کار، شانس تجربه مشکلات ناشي از قند خون بالا را کاهش خواهيد داد.

 

 

آیا دیابت نوع دو قابل پیشگیری می باشد؟

 

امروزه تحقيقات نشان داده اند که روش هايي براي پيشگيري ازديابت نوع دو يا حداقل به تاخير انداختن ابتلا به آن وجود دارد. روش هاي اساسي براي کمک به کاهش ابتلا به ديابت شامل تغيير شيوه نادرست زندگي ازجمله: تحرک بدني بيشتر و فعالیت ورزشی منظم  ، نگهداري و ادامه آن فعاليت بدني و حفظ وزن در محدوده طبیعی می باشد.

 

البته به ويژه در افراد مستعد ابتلا به ديابت، شما بايد در مورد شيوه هاي عملي لازم براي ايجاد تغيير در شيوه زندگي و نيز در مورد روش هاي ديگر براي پيشگيري يا مديريت بيماري با پزشک خود مشورت نماييد.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *