#


برخی از اشتباهاتی که مانع کاهش وزن وزن و لاغری می شوند

13 ژانویه 2018 بدون نظر 1581 بازدید

برخی از اشتباهاتی که مانع کاهش وزن وزن و لاغری می شوند

برخی از اشتباهاتی که مانع کاهش وزن وزن و لاغری می شوند

در این مطلب ما قصد داریم شما را با چند اشتباه رایجی که از کاهش وزن و لاغر شدن جلوگیری می کند آشنا کنیم. اکثر اشخاص حتی با رعایت انواع رژیم تغذیه ای با زهم لاغر نشده بلکه در وزن خود ثابت می مانند.

اشتباهاتی که از کم کردن وزن جلوگیری می کنند

بدون شک برای اینکه از سرعت سوخت و ساز در بدن تان آگاه شده و متوجه شوید که بدن شما به چه میزان سوخت و ساز دارد احتیاجی به دلایل علمی ندارید. به هر صورت پژوهشگران هم در این زمینه در حال بررسی این موضوع می باشند و نتایج بسیار مطلوبی هم در این زمینه کسب کرده اند.

یک زن بالغ به طور معمول هر سال در حدود هفتصد و پنجاه گرم وزن اضافه می کند، و همین میزان اضافه وزن کافیست تا در سن پنجاه سالگی تقریبا هجده کیلو اضافه وزن برای خود جمع کند. چنانچه این خانم با برهم خوردن تعادل هورمونی، از دست دادن عضلات، و استرس مبارزه نکند کم کم موتور سوخت و سازش خاموش می شود. اضافه کردن وزن در میانه زندگی اجتناب ناپذیر است، اما استراتژی هایی وجود دارد که می توانید جلوی این تغییرات را بگیرید.

اصول اولیه ی ابتدایی

چنانچه می خواهید پس از سن چهل سالگی نیز کاهش وزن داشته باشید، مطمئن شوید که کالری موجود در وعده های غذایی تان تقریبا چهارصد کالری باشد، میزانی که بهترین سوخت رسانی به بدن را می کند و همچنین سیرتان کند، این مورد را می توانیم کاهش وزن موثر نیز بنامیم. در ادامه این مطلب به شما می گوییم که چگونه برنامه غذایی خود را تنظیم کنید تا به سوزاندن چربی ها کمک کند.

به مقدار کافی غذا نمی خورید

برای این که بتوانید به راحتی وزن کم کنید باید میزان کالری های مصرفی خود را کاهش دهید، اما مسئله ای که بسیار اهمیت دارد این است که در چنین کاری زیاده روی نکنید. هنگامی که میزان کالری را بیش از اندازه کم می کنید دو اتفاق بد همزمان برای متابولیسم می افتد. زمانی که از مقداری که بدن احتیاج دارد بسیار کمتر کالری دریافت می کنید، موجب خواهد شد بدن متابولیسم را متوقف کرده و میزان متابولیم در بدن به صفر برسد.

همچنین بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود شروع به استفاده و از بین بردن عضلات کالری سوز با ارزشی که دارید می کند. تنها چیزی که نیاز دارید این است که مقداری غذا بخورید که گرسنه نباشید ( به این معنی که گرسنگی اذیتتان نکند نه اینکه نتوانید از جای خود تکان بخورید ) میان وعده هایی را هم بین وعده ی اصلی میل کنید تا سرعت متابولیسم کاهش پیدا نکند. هنگامی که هر سه تا چهار ساعت یک وعده میل می کنید راضی می مانید و از پرخوری در طول روز در امانید.

از مصرف کافئین خودداری می کنید

کافئین موجب تحریک سیستم عصبی مرکزی می شود، بنابراین قهوه و چایی که در طول روز نوشیده می شود می تواند بین پنج تا هشت درصد سرعت متابولیسم بدن را افزایش دهد، این بدان معنی است که بین ۹۸تا ۱۷۴کالری در روز بیشتر سوزانده خواهد شد.

بر اساس گفته ی پژوهشگران ژاپنی نوشیدن یک فنجان چای در روز می تواند سرعت متابولیسم را تا دوازده درصد افزایش دهد. همچنین آن ها معتقدند که چیزی که موجب این چنین تقویتی در سیستم متابولیسم بدن ایجاد می کند وجود ترکیب های آنتی اکسیدان موجود در چای می باشد.

استفاده از کربوهیدرات های سفید

شما می توانید با مصرف نان های سبوس دار و نیز استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه میزان فیبر مورد نیاز بدن تان را افزایش دهید. مطالعات نشان داده فیبر می تواند تا سی درصد چربی سوزی را بالا ببرد. زنانی که در رژیم غذایی خود از فیبر استفاده می کنند به تدریج، کمترین وزن را اضافه می کنند. روی بیست و پنج گرم در روز تمرکز کنید.

دمای آبی که می نوشید برابر با دمای اتاق است

پژوهشگران آلمانی با مطالعاتی که در این زمینه انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که با نوشیدن شش لیوان آب خنک در طول روز می توان میزان متابولیسم بدن در حال استراحت را تا پنجاه کالری افزایش داد. جالب است بدانید همین مقدار اندک برابر است با کاهش سالانه ۲ کیلوگرم. بدن تلاش می کند دمای آب خنکی را که نوشیدید با دمای خود یکسان کند پس مجبور است انرژی مصرف کند.

غذا های مصرفی تان مملو از آلاینده هاست

پژوهشگران کانادایی با تحقیقاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که اگر در غذا های مصرفی آلاینده ای موجود باشد و این آلاینده ها در سلول های چربی ذخیره شوند سبب کاهش میزان متابولیسم بدن در طول برنامه ی کاهش وزن خواهد شد. احتمال دارد که علت این موضوع این باشد که سموم با فرآیند سوزاندن انرژی تداخل پیدا می کنند. سایر مطالعات نیز نشان دهنده ی این است که سموم و آلاینده ها می توانند محرکی برای افزایش وزن باشند. برای خرید میوه و سبزیجاتی مانند گلابی، سیب، فلفل دلمه ای، کرفس، شلیل، توت فرنگی، گیلاس، کاهو، انگور، و هلو همیشه به دنبال انواع ارگانیک باشید، چون غیر ارگانیک ها حاوی سطوح بالایی از سموم هستند.

وعده های رژیم غذایی تان بدون پروتئین است

به این توجه داشته باشید که باید در وعده های غذایی تان پروتئین را نیز وارد کنید. بدن برای اینکه بتواند عضلات را ثابت نگه دارد به پروتئین نیاز دارد. می توانید به راحتی از گوشت ها، آجیل، و لبنیات در وعده ها و میان وعده ها استفاده کنید. پژوهش هایی که در این زمینه انجام گرفته اند نشان داده پروتئین می تواند کالری سوزی پس از صرف غذا را تا سی و پنج درصد افزایش دهد.

در برنامه ی غذایی خود به آهن بیشتری احتیاج دارید

غذا هایی که به مقدار کافی آهن دارند به رساندن اکسیژن مورد نیاز عضلات برای چربی سوزی بیشتر کمک خواهند کرد. زنان تا رسیدن به سن یائسگی به دلیل دوران قاعدگی شان ماهیانه آهن از دست می دهند. چنانچه ذخایر آهن مورد نیاز بدن خود را تجدید کنید، خطر کمبود انرژی و کند شدن متابولیسم را از بین می برید. گوشت بدون چربی، انواع لوبیا، و اسفناج از مهم ترین منابع آهن به شمار می روند.

از ویتامین دی استفاده نمی کنید

یکی از عواملی که به سوخت و ساز بیشتر بدن کمک می کند ویتامین دی کافی برای بدن است – همچنین به حفظ بافت های عضلانی بدن کمک می کند. متاسفانه آمار به دست آمده نشان دهنده ی این است که تعداد زیادی از مردم به آن میزانی که باید ویتامین D مصرف نمی کنند. برای دریافت ویتامین D می توانید از غذاهایی همچون قزل آلا، ماهی تن، میگو، شیرهای غنی شده، و تخم مرغ استفاده کنید.

مصرف لبنیات را محدود کرده اید

اکثر زنان به کمبود کلسیم دچار هستند و بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته کمبود کلسیم می تواند موجب کاهش سرعت متابولیسم در بدن شود. همچنینپژوهش ها نشان داده جذب کلسیم از طریق لبنیات از قبیل شیر کم چرب، و ماست کم چرب حتی می تواند موجب کاهش جذب چربی از سایر غذا های مصرفی شود .

به عنوان نمونه یک برنامه به شما معرفی می کنیم که برای بالا بردن سوخت و ساز بدن خود می توانید از آن بهره ببرید( همچنین توجه داشته باشید که برنامه ی معرفی شده به عنوان یک مکمل برنامه است نه یک برنامه ی کامل):

۷ صبح: بهتر است که برای صبحانه از ماست و میوه استفاده کنید.

۱۰ صبح: چای یا قهوه ای که صبح می نوشید سرشار از آنتی اکسیدان است.

۱۲ ظهر: یک سالاد در کنار ناهار می تواند دوز سالمی از فیبر را جذب بدن کند.

۲ بعد از ظهر: یک لیوان بزرگ آب خنک بنوشید. روزانه به ۶ تا ۸ لیوان آب نیاز دارید.

۴ بعد از ظهر: انگور ارگانیک می تواند میان وعده ای عالی باشد.

۷ شب: فیله قزل آلا یا سینه مرغ می تواند شامی سرشار از پروتئین برایتان باشد.

۱۰ شب: نوشیدن یک لیوان شیر که سرشار از کلسیم و مواد مغذی است قبل از خواب.

۱۱ شب: خوب بخوابید!

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *