#


با ویتامین های ضروری بدن که کمتر به آن توجه می شود بیشتر آشنا شویم

8 ژانویه 2018 ۲ نظر 3749 بازدید

با ویتامین های ضروری بدن که کمتر به آن توجه می شود بیشتر آشنا شویم

با ویتامین های ضروری بدن که کمتر به آن توجه می شود بیشتر آشنا شویم

ویتامینهای ب۱ و ب۲ (B2-B1)

گرسنگی مشترک فقرا و بینوایان و کسانی که دچار کم غذایی می شوند به گرسنگیهای ویتامینهای (ب۱) و (ب۲) مبتلا شده، اختلالاتی در سلسله ی اعصاب و دستگاه گوارش آنها پدید امده جذب قند در یاخته های آنها به کندی انجام میگیرد و شاید یکی از دلائل ابتلا به مرض قند باشد. و چون مادری در هنگام بارداری غذای کافی و کامل نخورد، به گرسنگی ویتامین دچار شده، فرزند او با لبهای ترکیده و چشمان خون آلود و اعصابی ناراحت، تندخو و سریع الغضب به دنیا می آید.

جانیان بالفطره: نوزادانی که در رحم مادر به گرسنگی ویتامین دچار می شوند و با علائم ذکر شده در بالا به دنیا می آیند، اکثر اشخاصی ناراحت و خشن میباشند، این دسته از نوزادن که شقاوت را از رحم مادر گرفته اند، اگر تربیت صحیح نشوند و با تغذیه مناسب گرسنگی مزمن خود را معالجه نکنند، ممکن است در اثر عدم کار منظم مغز و سلسله ی اعصاب دچار اشتباه شده، دست به کار جنایت شوند. لذا در قرن گذشته این گونه نوزادان را جانیان بالفطره می دانستند، ولی بعداً غذاشناسان این نام ننگین و نامناسب را از روی آنها برداشتند و ثابت نمودند که این دسته از کودکان، مبتلا به کبمود ویتامینهای (ب۱) و (ب ۲) بوده، چنان که گرسنگی برطرف شود، ممکن است به اشخاص سالم و صحیح العمل تبدیل شوند.

این جاست که می گوییم اگر غذای انسان مرتب شود و گرسنگیها از بین بروند، دزدی، جنایت و شرارت از بین میرود. ویتامینهای (با ۱) و (ب ۲) تواماً در اکثر میوه ها و سبزها مخصوصاًدر سیب، گلابی، گیلاس، آلو، گوجه، هلو، انگور، خرما، زردآلو، گردو، بادام، فندق، نارگیل، شاه بلوط، پسته و بادام زمینی وجود دارد. اختياج انسان روزانه به ویتامین (ب۲) یک تا پنج میلی گرم است.

ویتامین هاش (H)

فقدان این ویتامین سبب بروز ناراحتیهای پوست (پوسته پوسته شدن آن) و پیدایش لکههای قرمز رنگ و گاهی خاکستری رنگ و ضایعات پوستی فلس مانند می شود که مردم عامی آن را خشکی زدن پوست می نامند، در مخاطها و روی زبان نیز ضایعات و زخمهای زبان را موجب میگردد. این ویتامین به مقدار زیاد در زرده تخم مرغ یافت می شود و دانشمندان غذاشناسی معتقدند که عمل این ویتامین مجتمع در زردهی تخم مرغ به وسیله ی سفیده ی تخم مرغ متوقف می شود، به طوری که مصرف سفیده ی تخم مرغ توام با زرده آن مانع کارسازی ویتامین (H) می شود، منابع دیگر آن شلتوک برنج و مخمر آبجو و جگر و مغز و امعاء و احشای حیوانات است. نیاز روزانه به این ویتامین ۱٪ یکی دهم میلی گرم است.

ویتامین اف (F)

مقداری از اسیدهای چرب سنگین و اشباع نشده از قبیل اسید لینولینیک و اسید لیتولیک و اسید آراشیدونیک، ویتامین (اف) می باشد.

این نوع اسیدها در تمام چربیها مخصوصاً در چربی گیاهان موجودند. مقدار آن در چربیهای زیر نسبتا زیاد می باشد. مقدار قابل توجه آن بیشتر در چربی گندم، پنبه دانه، بادام زمینی (آراشید) روغن زیتون، کره و روغن کنجد می باشد.

به طوری که ازمایش گردیده اگر مدت یک سال حیوانی را از ویتامین (اف) محروم نمایند، بازهم پنجاه درصد ذخیره کبد باقی میماند. ویتامین (F) به شکل فسفولیپد در بدن ذخیره می گردد و به تدریج به مصرف میرسد. ویتامین (F) احتیاج بدن را به این (E) کم می کند.

آثار زیر در آنها اثار فقدان ویتامین F: اگر موش و سگ را مدتی از این ویتامین محروم نمای ظاهر می شود: رشد و نمو، اول بطئی و بالاخره متوقف میگردد. متابولیسم بازال بالا میرود و موها میریزد و کلیه فاسد می شود و عمل تناسلی از میان میرود و نیز موجب خشکی پوست گردیده، زخمهای جلدی به وجود می آید. ویتامین (F) به طوری که میدانیم عبارت از اسید چرب و سنگین اشباع نشده می باشد. این اسیدهای چرب به طور فراوان در مواد غذایی یافت می شود که در بالا اشاره شد. کمبود آن موجب با ریزش مو و کاهش فعالیتهای تناسلی و زخمهای جلدی است. وفور ویتامین (ای) در بدن کمبود ویتامین (اف) را جبران می کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *