#


با مضرات گوشت بیشتر اشتا شوید

11 می 2018 بدون نظر 1599 بازدید

با مضرات گوشت بیشتر اشتا شوید

گوشت محرک قلب است

آزمایشات متخصصین غذائی نشان داده است که گوشت محرك خوبی برای قلب و رگهاست فشار خون را بالا می برد و نبض را قویتر میسازد ، البنه مصرف زیاد آن و در اشخاص مسن موجب زیادی کارقلب شده بواسطه داشتن ماده پورین و پنومائین) موجب تصلب موی رگها و فشار خون میشود .

گوشت و خواص آن

گوشت مقوی قلب ومحرك فعاليت کبد است غذای لذیذ و نگاهدارنده نیروی انرژی حیاتی میباشد. اما باید بدانیم چگونه و بچه مقدار از آن استفاده کنیم.

همانطور که گوشت در حفظ زندگی و فعالیت قلب و شریانهای بدن وجودش لازمست همانگونه که گوشت برای سلولهای کبد محرکی قوی بوده و فعالیت آنرا زیاد ودر ترشح صفرا نقشی موثر دارد.

همانگونه که وجود گوشت در ترشحات دستگاه گوارش خ وجودش لازم و در هضم غذا تأثیر دارد و بالاخره همانطور که گوشت قر ها را در دفع مواد سمی زیاد می نماید باید بدانیم که اگر در مصرف گوش روی کتیم کاملا بر خلاف انتظار ما بعلت تحريك زياد قلب باعث ناراحت و تصلب مویرگها میگردد و نیز فشار خونرا بالا میبرد زیرا در گوشی بنام دورین و پنومائین وجود دارد که وتنی مقدار آنها در خون از حد زیاد شود باعث تصلب شرائین و بالاخره فشار خون میشود باز همچنین و مقدار مصرفی گوشت از حد مینی تجاوز کرده باعث زیادکار کردن کبد و بالاخره خستگی عضو مزبور شده و موجب میشود که کبد نتواند وظایف حیاتی خود را بنحو احسن انجام دهد و همچنین وقتی بیش از حد معیی و اعتدال گوشت مصرف شود بعلت زیاد شدن پورینو اسیداوريك در خون فعالیت سلولهای کلیه ها کاهش می یابد و بتدریج کلیه ها خسته و قدرت دفع سموم و پیشاب کم میشود و همین اثر را بر روی سلولهای مغز و اعصاب داشته و فعالیت و قدرت فکری را فلج مینماید.

لذا آشنائی باین ماده حیاتی که روزانه مورد نیاز همه است از ضروریات میباشد گوشت بطور کلی ترکیب شده از: آب که در حدود ۷۴ تا ۷۵ درصد آن میباشد. آلبومینهای محلول ۳ تا ۵ درصد ژلاتین از یک و نیم تا هشتاد و پنج دهم درصد چربی از ۸ تا ۹ درصد مواد معدنی و املاح از  ۲۵/۱ تا  ۱/۶۵ درصد که عبارتند از فسفر – پتاسیم گوگرد کلر ۔ سدیم – کلسیم آهن و مقدار کمی ارسنيك.

نکته مهم و قابل توجه اینست که گوشت بر خلاف مواد گیاهی فسفر آن تقریبا ۴ تا ۶ برابر گیاهان وگوگرد نیز ۴ تا ۵ برابر و کلر دو برابر آهن سه برابر و منیزیم در برابر گیاهان دارا میباشد در صورتیکه کلسیم و پتاسیم آن نصف تا يك دهم گیاهان میباشد.

البته باید توجه داشت که وجود همین مواد معدنی در گوشت است که اثر غذائی و حیاتی در زندگی داشته و باعث قدرت و انرژی میباشد . دانستن این نکته نیز ضروریست که مواد ذکر شده در قسمت های مختلف گو شت مانندران سردست گردن پشت بازو … فرق میکند. بالاخره گوشت در حدود ۵/۱ تا ۲ درصد دارای ازت می باشد.

ارزش غذائی گوشت و اثرات آن روی

دستگاههای مختلف بدن

چون گوشت فاقد هیدرات دو کار بن یا مواد نشاسته ای است بتنهائی می تواند غذای کامل و کافی باشد ولی چون مواد متشکله آن قابلیت جذب دارد تا ۵/۹۷ درصد آن جذب بدن میشود بدین سبب مواد غذائی که گوشتی باشد چون جذب بدن میشود ومواد دفعی آن کم است باعث یبوست میگردد و نان بخاطر داشتن مقدار زیادی فسفر و اسید فسفريك هنگامیکه زیاد مصرف میشود تولید اسید اوریک و اسیدهای دیگر خون مینماید چنانچه گوشت بمقدار کم و متعادل مصرف گردد بخاطر وجود ازت باعث فعالیت و قدرت حیاتی یاخته های بدن گشته و نیروی زندگی را افزون مینماید و نیز هنگامی که بحد اعتدال مصرف گردد محرك خوبی برای قلب و رگها بوده و فشار خون را بالا میبرد و نبض قوی تر میزند و همانطور که یاد آور شدیم زیاده روی در مصرف آن بعلت وجود موادی چون پنومائیں و پورین باعث کار زیاد قلب وتصلب رگها میگردد بدین سبب کسانی که دچار کم خونی نقاهت کم بود فشار خون وضعف اعصاب و ضعف و نیروی بدن میباشند بیشتر از اشخاص عادی مصرف نمایند .

اثر گوشت روی دستگاه گوارش

گوشت بطور کلی محرك بسیار خوبی برای دستگاه هضم و معده و کبد بوده و فعالیت سلولهای کبدی و دفع صفرا را زیاد میکند و نیز محرك روحی و شیمیائی خوبی برای غدد مترشحه دستگاه هضم میباشد چه دیدن و استشمام غذای گوشتی مطبوع و خوش بو مانند کباب و غیره تحريك اشتها مینماید ترشح و تحريك شیمیایی در اثر تماس گوشت با جدار معده ایجاد میگردد و بطوریکه در روی هوره يك آزمایش شده در بین مواد غذائی اول گوشت و بعد هم شیر ترشحات آنرا تحریك مینماید. ودر آزمایش مزبور برای آنکه عامل روحی از دیدن ماده غذائی مداخله نداشته باشد آنرا مستقیما بدون آنکه حيوان منوي داخل معده اش نموده اند.

اثر گوشت در کلیه ها است

اوره حاصله از آلبومینهای گوشت مدر خوبی میباشد و باعث فعالیت کار کلیه ها میگردد و باز چنانچه زیاده مصرف شود بخاطر وجود مقدار زیادی اسيد اوريك و پورین در بدن موجب آزرده شدن و خشکی کلیه ها گشته و در نتیجه دفع سموم بخوبی انجام نمیگردد.

با توجه بخواص ذکر شده در گوشت بایدگفت وجود گوشت برای ادامه حیات و زندگی لازمست منتهی رعایت حد اعتدال نیز واجب است و این حد اعتدال در روز ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم یعنی ۲ یا دو سیر و نیم نباید تجاوز بکند و نیز هنگامیکه سن از ۵۰ سال ت عاوز میکند باید بتدریج زاین مقدار کاست.

اما در اشخاص بیمار یا کسانی که دوره نقاهت را می گذرانند کسانیکه لاغر و یا مسلول میباشند. همچنین افرادیکه فشار خونشان کم است و یا مبتلایان بیماریهای جهاز هضم مصرف گوشت بسیار کم است.

گوشت خام و خواص آن

هضم گوشت خام سه برابر آسانتر از گوشت پخته میباشد و بهتر هم جذب میگردد و اثر آن هم در مسلولین و در کسانی که دارای دستگاه گوارش ضعیفی هستند بیشتر است برای خام مصرف کردن باید گوشت گوسفند را انتخاب کرد زیراگوشت گاو وخوك ممکن است دارای سیستيسرك تنیا باشند و گوشت خوك ممکنست بعلاوه موجب انتقال تریشین گردد گوشت خامی که مصرف میگردد باید خیلی تازه و عاری از چربی ورك وریشه باشد و نباید آنرا کوبید و یا با ماشین خورد کرد بلکه باید با یک کارد تیز آنرا تراشید تا این ترتیب شیره آن هدر نرود ورك وریشه گوشت خامی که باین شکل در آورده اند گوفته های خیلی کوچک درست کرده و مخلوط با آبگوشت میخورند و یا پس از نمك زدن و یا شیرین نمودن در دهان گذاشته بلع مینمایند.

شیره گوشت – شیره گوشت ماده موثر آن میباشد فاگوسیتوز را تحريك موجب ازدیاد لوکوسیت ها میشود ولی برای آنکه در مسلولین مفید واقع گردد. باید بمقدار زیاد مصرف شود.

انواع پخت گوشت و خواص هر يك از آنها

الف – کباب – خوشمزه ترین انواع پخت گوشت میباشد وقتی گوشت سیخ کشیده را روی آتش میگذارند آلبومینین های سطحی آن متوقد و تشکیل يك قشری میدهد که مانع تبخیر شدن سریع آب آن میگردد بدینتر تیب گوشت در شیره خودش پخته میشود درجه حرارت قسمتهای داخلی قطعات کباب به ۷۵ الی ۸۵ درجه حرارت قسمتهای گوشت که در يك سانتیمتری عمق واقع شده اند به ۸۸ تا ۹۷ درجه میرسد گوشت کباب شده ۴۰ تا ۵۰ درصد آب خود را از دست میدهد.

ب – گوشت آب پز – گوشت پس از جوشیدن در آب ۷٫۵ درصد از مواد غذائی خود را در آن رها میکند از این مقدار ۲ درصد از آلبومینهای محلول و قابل انعقاد تشکیل شده که بشکل کف روی آبگوشت قرار میگیرد. بقیه مواد در آب حل میشود و این مواد عبارتند از پپتون – ژلاتین مواد ملونه – فرمانها – لولومائین گلیکوژن مواسيد لاكتيك و املاح (۳۰ درصد املاح گوشت) . وچربی (۲۰ درصد چربی گوشت گوشت پس از پختن در آب ۸۰ درصد آب خود را از دست میدهد هضم گوشت آب پز بسیار آسان میباشد.

ج۔ گوشت سرخ کرده – بواسطه چربی که بخود جذب میکند هضمش : قدری دیر تر انجام میگیرد.

آبگوشت و خواص آن چنانکه در پیش شرح داده شد گوشت پس از پخته و شدن در آب در حدود ۵/۷ درصد از مواد مغذی خود را در آب رها میکند و این در صورتی است که گوشت را در آب سرد انداخته و بتدریج آنرا بجوش آورند ولی اگر گوشت را در آب جوش بیندازند مقدار موادی که از آن خارج میشود قدری کمتر خواهد بود زیرا در اثر انداختن گوشت در آب جوش

آلبومینهای سیلحی آن منعقد میشود و تا حدی مائع خارج شدن دمای گوشت میگردند. گوشت میگردند. موادی که از گوشت در آب رها میشوند در بالا شرح داده له وا اضافه شود که آلبومینهائی که در آبگوشت باقی بمانند قسمتی تبدیل به لبوه میرا قسمتی تبدیل به پیتین میگردد آلبومینهائی که از نسوج هم بند و استخوانها حاصل میشوند تبدیل بژلاتین میکردند. : آبگوشت چنانکه ترکیب آن نشان میدهد. غذائیت زیادی ندارند ولی برای تحريك ترشحات معده و تقویت اعصاب و بالا بردن موقتی فشار خون خو بست با این ومف مصرف آبگوشت در اشخاص ضعیف و ناتوان نافع است و همچنین برای کسانی که دارای کلیه سالمی همساند آبگوشت پدر خوبی است ; ولى بالعکس در اشخاصی که دارای کلیه سالمی نیستند و مبتلایان به نقرس وارتر بیسم تجویز آن جایز نیست.

نگاهداری گوشت

گوشت از جمله موادی است که زود فاسد میشود و سرعت و شدت فاسد شدن آن بستگی بعوامل چندی دارد گرما و دوای مرطوب و ناپاك و آلودگی گوشت جمله عواملی هستند که گندیدن گوشت را تسریع میکنند و بالعکس دوای سرد و خشك و عاری از گرد وغبار آنرا بتأخیر میاندازد.

برای فرستادن گوشت بنقاط دور و یا نگاهداری آن برای مواقع کمیایی میتوان آنرا بر و شهائی که در زیر شرح داده میشود از فاسد شدن محافلت نمود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *