#


با سکته مغزی بیشتر آشنا شوید

سکته مغزی
24 سپتامبر 2017 بدون نظر 919 بازدید

با سکته مغزی بیشتر آشنا شوید

با سکته مغزی بیشتر آشنا شوید

وقتی خونی که مسئولیت تغذیه مغز را بر عهده دارد قطع و یا به شدت کاهش بیابد باعث می شود که فرد دچار سکته مغزی شود. وقتی خون به مغز نرسد اکسیژن و غذا به بافت مغز نخواهد رسید و در این حال سلول های مغز طی چند دقیقه شروع به نابود شدن و مردن می کنند.

سکته مغزی یک موقعیت اورژانسی و فوریت پزشکی محسوب می شود. درمان سریع این بیماری بسیار تعیین کننده و حیاتی می باشد. اگر اقدامات لازم را سریع انجام دهید باعث می شود که دچار عوارض و عواقب کمتری شود.
امروزه برای سکته و حملات مغزی درمان هایی وجود دارد که باعث می شود از این حملات پیشگیری کند. در پانزده سال اخیر در آمریکا تعداد بسیار کمی که دچار سکته و یا حمله مغزی شده اند مرده اند. بعضی موارد باعث افزایش این حملات می شوند که عبارتند از: فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن. که اگر این موارد را کنترل کنیم باعث کاهش این نوع بیماری می شود.

علائم

چنانچه احساس می کنید که خود و یا شخص دیگری به سکته مغزی مبتلا شده است باید مراقب این نشانه و علائم ها باشید. توجه داشته باشیدکمه تا وقتی این علائم ها شروع شند آن ها را یادداشت کنیدزیرا ممکن است که در درمان آن به شما کمک کند.

– مشکل در راه رفتن

ممکن است که موقع راه رفتن تلو تلو بخورید یا دچار سرگیجه، از دست دادن تعادل و هماهنگی شوید.

– اختلال در صحبت کردن و فهمیدن

امکان دارد دچار گیجی و اغتشاش شوید. احتمال دارد که مووقع صحبت کردن بعضی از لغات را جا بیندازید و یا اینکه نتوانید آن کلمات را به خوبی بگویید و یا در ک و فهم این کلمات برای تان دشوار باشد.

– فلج،رعشه،از کارافتادگی و یا کرختی و بی حسی صورت،پاها و یا بازوها:

امکان دارد که یکی از این موارد در یک طرف از بدن شما اتفاق بیفتند.اگر می توانید بازوهای خود را باهم بالا بیاورید ولی اگر یکی از آن ها به سمت پایین افتاد احتمال دارد که دچار سکته و یا حمله مغزی شده اید. اگر این اتفاق بیفتد حتی زمانی که می خواهید لبخند بزنید یک طرف لب شما به سمت پایین می فتد.

– اختلال در بینایی (یک یا هردو چشم)

ممکن است بر اثر این نوع حملات شما دچار مشکل در دید شوید و چشمان شما تیره، لکه دار، مه آلود و یا سیاه ببیند که این اتفاق امکان دارد در یک و یا هر دو چشم بیافتد.

– سر درد

عوارض دیگری که سکته مغزی می تواند به همراه داشته باشد سر درد ناگهانی و شدید همراه با سرگیجه، تهوع و یا تغییر در هوشیاری است.

سکته مغزی

سکته مغزی

علت

امکان دارد که به دلیل مسدود شدن یک سرخرگ سکته به وجود بیاید که به آن سکته ایسکمیک می گویند. یا اینکه بر اثر رگی که پاره شده و یا نشت کرده اتفاق بیفتند که به سکته هموراژیک شناخته می شود.

سکته ایسکمیک

بالاترین درصد سکته های مغزی که حدود ۸۵ درصد است را سکته ایسکمیک در بر می گیرد. زمانی این اتفاق می افتد که سرخ رگ های مغز شما باریک و یا مسدود شده باشد که این مسئله موجب کاهش یافتن جریان خون می شود.
شایع ترین سکته های ایسکیمیکی عبارت است از: سکته ترومبوتیک، سکته آمبولیک.

سکته هموراژیک

زمانی دچار این سکته می شوید که رگ های خونی در مغز شما پاره و یا سوراخ شده باشد. انواع سکته های هموروژیک به شرح زیر است.

خونریزی داخلی مغز و خونریزی SUBARACHNOID.

عوامل خطر

– فشار خون بالا
– سیگار کشیدن و یا اینکه دود آن به شما بخورد.
– کلسترول بالا
– اضافه وزن یا چاقی
– بیماری های قلبی و عروقی
– دیابت
– عدم فعالیت فیزیکی
– استفاده از بعضی قرص ها
– استفاده از داروهای مخدر
– اعتیاد به الکل

سایر عوامل

– اگر در خانواده سابقه سکته مغزی، حمله قلبی و یا TIA باشد.
– سن بالاتر از ۵۵ سالگی
– نژاد
– جنسیت

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *