#


با خواص شگفت انگیز سیب زمینی بیشتر آشنا شوید

سیب زمینی
24 سپتامبر 2017 بدون نظر 1175 بازدید

با خواص شگفت انگیز سیب زمینی بیشتر آشنا شوید

با خواص شگفت انگیز سیب زمینی بیشتر آشنا شوید

سیب زمینی علاوه بر ویتامین ث و ویتامین ب، دارای املاح پتاسیم، فسفر، آهن، منیزیم و آهک میباشد. ملین، به علت داشتن بیست گرم ویتامین ث درصد گرم، ضد رقیق شدن و فساد خون بوده، لثه ها را محکم و از خونریزی جلوگیری می کند.

در اثر ماندن در انبار و پختن، مقداری از ویتامین ث خود را از دست می دهد. اگر پوست کنده در آب جوش بیندازید و بپزید فقط چهل درصد از ویتامین ث خود را از دست می دهد و شصت درصد را حفظ می کند. و اگر آن را در آب سرد انداخته بعد بجوشانند، پنجاه درصد از ویتامین ث از بین می رود. اگر پوست کنده بپزید ۶۵ درصد از ویتامین سیب زمینی نابود می شود. تنوری و کباب شده سیب زمینی ویتامین بیشتری دارد.

 به علت داشتن پنج گرم املاح پتاسیم در یک کیلوگرم، مقوی قلب بوده با داشتن مواد نشاسته ای برای مبتلایان مرض قند زیانی ندارد و این دسته می توانند به جای نان تنوری، سیب زمینی میل نمایند. ولی اگر در آب انداخته بپزند، مقداری از املاح آن در آب حل شده، برای مبتلایان مفید نیست. مگر آن که آب جوشانده آن راهمراه سیب زمینی نوش جان نمایند.

به بیماران قلبی توصیه کنید که برای جبران پتاسیم، یک رژیم غذایی با سیب زمینی بگیرند و برای این کار چند روز شیر زیاد میل نمایند، بعد سه روز، هر روز یک کیلو سیب زمینی تنورى يا پخته بدون نمک زدن به تدریج در شش نوبت میل نمایند وغذای دیگری نخورند. در روز سوم مقدار ادرار زیاد می شود و باید رژیم را قطع کرد. مقدار نشاسته در انواع سیب زمینی فرق می کند.

در انواع درشت آن که به سیب زمینی آردی معروف است، زیادتر و در نوع اسلامبولی و فشندی کمتر است. سیب زمینی دارای ۲ تا ۳ درصد مواد ازته و نیم درصد چربی است.

سیب زمینی

سیب زمینی

بدترین غذایی که در ایران با سیب زمینی درست می کنند، سرخ کرده سیب زمینی است که غالباً آن را برشته می نمایند. اگر می خواهید آن را همراه با روغن بخورید، آب پز آن را گرم گرم پوست کنده با کره مخلوط و نرم نمایید و اگر می خواهید با روغن بخورید بهتر آن است که روغن مایع گیاهی را جوشانده خلال های آن را در آن بریزید و به هم بزنید و پس از آن که کف آن تمام شد سیب زمینی به خوبی پخته شده است. آنها را با کفگیر گرفته در آبکشی که روی دیگ روغن گذاشته اید بریزید و بگذارید روغن اضافی آن خارج شود.

برای تهیه چیپس معمولا خلال سیب زمینی را در آب انداخته نشاسته ی آن را می گیرند و بعد به طریق فوق در روغن می پزند و بعد نمک زده و بسته بندی می کنند. از خوردن آن موقعی که زیاد مانده است خودداری کنید و اطفال را از خوردن آن منع نمایید.

 اگر آب پز سیب زمینی را گرم گرم پوست کنده له کنید و روی مواضع دردناک و متورم بگذارید، درد آنها را تسکین خواهد داد. به علت داشتن املاح فسفر شهوت را زیاد می کند و قوای عضلانی را تقویت می نماید.

 یکی دیگر از خواص آن زیاد شدن ادرار است. کلیه و مثانه را به این وسیله زهکشی میکند. مهمترین خاصیت درمانی سیب زمینی که شایان توجه است، معالجه زخم معده میباشد.

 سیب زمینی به علت داشتن دیاستاز و آنزیمی مخصوص زخم های معده را التیام و فضولات خارجی معدی را که سبب زخم هستند، همراه خود دفع می نماید. حتی اگر این فضولات تکه های فلزی از قبیل میخ و سنجاق و ذرات لعابی باشد.

 برای معالجه زخم معده آب نوع اسلامبولی آن را خام گرفته میل نماید. برای جبران ویتامین ث، رنده کرده خام آن را همراه سالاد میل کنید و در موقع تهیه سالادالویه خام آن را رنده کرده اضافه نمایید. پخته و آب پز آن را نگاه ندارید، زیرا یک نوع قارج سمی می تواند روی آن رشد نماید.

در صنعت با سیب زمینی، الکل و عسل مصنوعی و نشاسته درست می کنند. اگر هنگام شب با روغن گرد و به سالاد اضافه کنید، برای از بین بردن کرمهای معدی و روده ای مفید میباشد. ضماد خام از آن مرهمی گرانبها و عالی است.

 اگر روی یک پارچه تمیز، گذاشته، روی پلک چشم هایی که ورم کرده بگذارید، ورم آن را فرو می نشاند. ترک دست و پا را که در اثر سرمازدگی پیدا می شود معالجه میکند، و درد و سوزش و سوختگی را برطرف می سازد. رنده کرده خام آن مخلوط با روغن زیتون بثورات چرکی جلدی را درمان میکند و گذاشتن این مرهم روی دکمه های بواسیر و نواسیر مفید است.

اگر خام آن را در شیر رنده کنید، بهترین شیر زیبایی جهت نرم و لطیف کردن پوستهای دست و صورت شما میباشد. حتماً قدری گلاب اضافه نمایید. اگر آبگوشت یا آش شما در اثر غفلت کمی شور شد، می توانید تکه های سیب زمینی را در آن بریزید تا نمک اضافی را به خود جذب نماید.

 اگر در سماورو یا کتری شما املاح آهکی رسوب کرده قشر سختی به وجود آورده است، میتوانید پوست سیب زمینی در آن ریخته بجوشانید تا آنها را کنده، تمیز نماید. اگر غذای شما در اثر مسامحه سوخت و دیگ شما ته گرفت، می توانید چند دانه از نوع آردی سیب زمینی درشت در آن انداخته در کمی آب بپزید و بعد آن را به ته دیگ مالیده، ذرات سوخته را به کمک آن پاک نمایید، تنوری و آب پز سیب زمینی را با گلپر زیاد می خورند.

سیب زمینی

سیب زمینی

اگر می خواهید فرزندان شما در درس پیشرفت نمایند آن را به خوراک آنها اضافه کنید و پوره آن را به اطفال شیرخوار که می خواهند غذاخور شوند بدهید. برای باز شدن آبسه دندان تنوری یا پخته آن را گرم گرم له کرده کنار آن بگذارید.

سیب زمینی یک غذایی بسیار عالی است. زیرا ویتامین های آ و ب و ث دارد. نیم درصد پتاسیم و این پتاسیم که خوب هم جذب می شود، میتواند زیادی چربی را به صورت صابون در آورد و حل کند.

سیب زمینی اثر ضد ترشح دارد. ضد رعشه، تشنجات عضلانی، اسهال تشنجی، بدخوابی و امراض عصبی با این غذا معالجه می شوند. در مرض قند و ترشی معده تجویز می شود و مبتلایان به مرض قند به جای نان بخورند. به سیب زمینی که سبز شده باشد لب نزنید زیرا سم است.

سیب زمینی ترشی که آن را شلغم فرنگی هم میگویند به ترکی (یر آلماسی) و (آق یر آلماسی) صدا می کنند، بهترین غذا برای مبتلایان مرض قند میباشد و از تولید مرض قند جلوگیری میکند. کسانی که مبتلا به مرض قند می باشند، لاغر و ضعیف می شوند. غذایی بهتر از آن که تقویت و آنها را چاق می نماید و غرایز جنسی را هم بیدار می کند یافت نمی شود.

جهت سرفه و سختی سینه و حنجره مفید میباشد. زود هضم و معالج زخم معده و روده می باشد. تنقیه جوشانده سیب ترش در معالجه کلیه و ورم روده اعجاز می نماید. جهت استسقا و اسهال صفراوی مفید. عصاره برگ و شاخه های آن نیز خاصیت دارد. ترشی آن زودتر هضم می شود. برای این کار سیب زمینی ترشی را پخته میل نمایید، اول آن را در آب جوشانده، آن آب را دور بریزید و بعد آن را با گوشت سرخ کرده خوراک تهیه نمایید. و سوخته آن جهت تقویت مو و ضماد آن جهت معالجه امراض جلدی، زخم های پوستی تجویز شده است.

شما می توانید آن را به صورت شور درست نمایید و آن را در آب خیارشور بیندازید، پس از چند روز آماده خواهد شد. این فرآورده زیاد دوام ندارد. پس از چند روز لیز می شود، بهتر است زود مصرف نمایید. در ساختمان سیب زمینی، نشاسته، تانن، مواد سفیده ای و چربی و یک ماده ضد مرض قند وجود دارد و تا بخواهید سرشار از مواد معدنی و آنزیم های سودبخش می باشد.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *