#


با خواص زنجبیل و فوایدی که در درمان برخی از بیماری ها دارد بیشتر آشنا شوید

30 ژانویه 2018 بدون نظر 1809 بازدید

با خواص زنجبیل و فوایدی که در درمان برخی از بیماری ها دارد بیشتر آشنا شوید

با خواص زنجبیل و فوایدی که در درمان برخی از بیماری ها دارد بیشتر آشنا شوید

زنجبیل با طبع گرم و خشک، یکی از معروف ترین گیاهان دنیا می باشد. این ادویه ی فوق العاده خواص زیادی برای سلامتی انسان داشته و برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. در حقیقت زنجبیل سرشار از ترکیبات قوی بوده که می تواند با عوامل موثر در ابتلا به برخی از بیماری ها در بدن مبارزه کند. همچنین زنجبیل یکی از ادویه های پر کاربرد با پیشینه ای بسیار طولانی برای از بین بردن ناراحتی های مربوط به دستگاه گوارش می باشد، این ناراحتی ها از قبیل ابتلا به حالت تهوع، کم شدن اشتها، بیماری های حرکتی و انواع درد می باشند.

ریشه و یا ساقه های زیر زمینی زنجبیل را می توان به شکل تازه، پودر شده و یا خشک شده استفاده کرد. همچنین از روغن زنجبیل نیز به شکل خوراکی می توان مصرف کرد. این ادویه دارای ماده ای به اسم جینجرول می باشد که تحقیقات زیادی نشان دهنده ی این است که نقش موثری در جلوگیری از انواع سرطان از جمله سرطان تخمدان دارد. مزه و بوی تند این ادویه نیز به خاطر وجود این ماده می باشد. به علاوه جینجرول دارای خواص ضد التهابی و متعادل ساختن قند خون می باشد. ماده ی دیگری هم در زنجبیل وجود دارد که دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی قابل توجهی است که موجب درمان سرطان سینه خواهد شد. در ادامه ی این مطلب شما را با خواص و فواید این ادویه ی فوق العاده بیشتر آشنا می کنیم.

کاربرد های دارویی مربوط به گیاه زنجبیل به کشور های چین و هند بر می گردد. همچنین علائم کاربرد آن در کتاب های دارویی چین پیدا شده است. زمانی که در قرن سیزدهم میلادی به خواص آن پی برده شد، مصرف این ادویه در آشپزی تمام دنیا رواج پیدا کرد. بهتر است بدانید که این گیاه در عطاری های مربوط به قرون وسطی جایگاه ویژه ای داشت و از آن برای درمان نفخ و حالت تهوع استفاده می شد.

افرادی که با شاخه ای از پزشکی هندی به نام آیورودا آشنایی داشتند، از گیاه زنجبیل به عنوان یک داروی جهانی نام می بردند؛ این امر نه تنها به دلیل خواص ضد قارچی و ضد باکتری زنجبیل است، بلکه به دلیل اثر مسکنی که بر روی دستگاه گوارش دارد می باشد، همه ی این دلایلی که ذکر شد سبب شده است که این گیاه بیش از دو هزار سال می شود که از آن استفاده می کنند و نیز این گیاه یکی از موثر ترین شفابخش های طبیعی برای درمان بیماری های مسافرت، تهوع و سرگیجه در غرب مطرح شده که بر خلاف دارو هایی که برای درمان این بیماری ها مصرف می شوند دارای هیچ گونه عوارض جانبی منفی نمی باشد.

دیگر خواص هایی که استفاده از زنجبیل می تواند برای بدن داشته باشد از قبیل: ضد تهوع، تقویت کننده ی قلب، ضد لخته شدن خون، ضد باکتری، آنتی اکسیدان، ضد سموم مربوط به کبد، ضد التهاب، مدر، کاهش دهنده ی گرفتگی ها، تحریک کننده ی سیستم ایمنی بدن، ضد نفخ، تحریک کننده ی جریان خون مغز، افزایش دهنده ی بزاق دهان و نیز آنزیم های مجرای گوارشی و در نهایت کمک به هضم و جذب غذا، خارج کننده ی مخاط خلطی از داخل ریه ها، درمان آسم، درمان برونشیت و سایر اختلالات تنفسی، انرژی بخش بدن، تقویت کننده ی معده، رقیق کردن خون، درمان یرقان، تقویت کننده ی حافظه، از بین برنده ی رطوبت های غلیظی که به دیواره ی روده و معده چسبیده اند، از بین برنده ی ضعف اعصاب، کمک به درمان اسهالی که ناشی از مسمومیت غذایی باشد، رفع تشنگی، مفید برای غدد فوق کلیوی می باشند.

سایر خواص زنجبیل

۱-انرژی زا

بهتر است بدانید که زنجبیل حاوی ویتامین های بی، دی و سی، مواد معدنی نظیر پتاسیم، کلسیم، منیزیم، مس و روی می باشد. به همین خاطر یکی از مواد انرژی زای قوی به شمار می رود.

طریقه ی مصرف: به شما پیشنهاد می شود که از زنجبیل در رژیم غذایی خود استفاده کنید. می توانید با افزودن مقداری زنجبیل تازه و یا خشک شده انرژی زیادی دریافت کنید.

۲-برطرف کردن یبوست

افشره ی خوراکی زنجبیل دارای خاصیت نرم کنندگی می باشد که می تواند به برطرف شدن یبوست کمک کند.

طریقه ی مصرف: می توانید دو قطره از این افشره را بر سطح شکم خود بچکانید و به شکل دورانی و در جهت عقربه های ساعت آن را ماساژ دهید و یا این که می توانید با افزودن یک قطره از این افشره به یک قاشق روغن زیتون آن را پیش از خوردن غذا مصرف کنید.

باید به توجه کنید که مصرف این افشره ی زنجبیل برای زنان حامله و نیز مادران شیرده منع مصرف دارد.

۳-ضد آلزایمر

به دلیل این که زنجبیل دارای آنتی اکسیدانی به اسم شوگائول می باشد می توان با مصرف آن از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری کرد. نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۱انجام شده است این ادعا را تایید می کند.

طریقه ی مصرف: باید بدانید که آنتی اکسیدان شوگائول در زنجبیل پودر شده و یا زنجبیل خشک شده موجود است. می توانید از کپسول های زنجبیل که در بازار هستند نیز استفاده کنید. برای مصرف کپسول های زنجبیل باید روزانه سه بار از آن استفاده کنید.

۴-ضد التهاب طبیعی

زنجبیل به عنوان یک گیاه شگفت انگیز برای تسکین درد هایی نظیر درد های ناشی از ابتلا به روماتیسم و سر درد می باشد. به این دلیل که از تولید هورمون های التهاب زا جلوگیری می کند.

طریقه ی مصرف: برای تسکین درد های ناشی از روماتیسم می توانید، یک میلی لیتر از افشره ی خوراکی زنجبیل را در سی میلی لیتر روغن گیاهی به صورت محلول در آورده، و آن را هر صبح و شب به میزان شش قطره بر سطحی که دارای درد است قرار داده  تا درد آن کاهش یابد.

برای کاهش سر درد نیز یک گرم زنجبیل خشک را در ۱۵۰تا ۲۵۰میلی لیتر آب ریخته و آن را به مدت پنج تا ده دقیقه بگذارید تا دم بکشد. پس از انجام این کار می توانید به صورت روزانه بین دو تا چهار لیوان از این دم کرده مصرف کنید.

۵-ضد تهوع

به دلیل وجود ماده ای به نام جینجرول در زنجبیل می تواند بر با تاثیر گذاشتن بر مخاط معده موجب پیشگیری از تهوع و استفراغ شود و یا اینکه افرادی که به تهوع و استفراغ مبتلا شده اند می توانند از آن برای درمان استفاده کنند. اشخاصی که به ماشین گرفتگی دچار می شوند، زنان حامله، کسانی که عمل جراحی انجام داده اند، و نیز اشخاصی که دوران شیمی درمانی را می گذرانند می توانند از این گیاه برای درمان ناراحتی های شان استفاده کنند.

طریقه ی مصرف: اشخاصی که به ماشین گرفتگی مبتلا می شوند، می توانند مقدار ۲۵۰تا یک گرم از زنجبیل خشک و یا دو تا پنج گرم از زنجبیل تازه را پیش از حرکت استفاده کنند. برای زنان حامله نیز میزان ۲۵۰میلی گرم زنجبیل را دم کرده و به صورت روزانه چهار بار از آن مصرف کنند.

۶-ضد سرطان

به دلیل وجود ماده ی جینجرول در زنجبیل می توان با بیماری سرطان مبارزه کرد. به خاطر این که این ترکیب به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود و می تواند سلول ها را از آسیب دیدن توسط رادیکال های آزادی که موجب پیشرفت سرطان خواهند شد محافظت کنند.

پژوهشگران آمریکایی با آزمایش هایی که بر روی موش های مبتلا به سرطان انجام دادند به این نتیجه رسیدند که پس از این که به این موش ها جینجرول داده شد و بعد از گذشت ۴۹روز، تومور های سرطانی ایجاد شده در این موش ها به طور قابل توجهی کوچک تر شد.

طریقه ی مصرف: برای بهره بردن از این نوع درمان می توانید از کپسول های زنجبیل که دارای ۲۵۰میلی گرم تا یک گرم زنجبیل می باشند به صورت روزانه سه بار مصرف کنید.

۷-مقوی قلب

 بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۰توسط برخی از پژوهشگران انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که زنجبیل می تواند از لخته شدن و ایجاد گرفتگی در رگ ها جلوگیری کرده و باعث می شود گردش خون آسان تر صورت گیرد. همین طور برخی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۶انجام شده این را نشان می دهد که استفاده از زنجبیل می تواند موجب کاهش کلسترول خون شود.

طریقه ی مصرف: پیشنهادی که به شما می شود این است که از زنجبیل در تهیه ی غذا های خود بهره ببرید. زمانی که از زنجبیل به همراه پیاز و سیر استفاده کنید می توانید تاثیر آن را در سلامتی قلب بیشتر مشاهده کنید. چنانچه به طعم و مزه ی زنجبیل علاقه ی چندانی ندارید، می توانید به جای آن از کپسول های زنجبیل استفاده کنید؛ برای این منظور بهتر است روزانه سه کپسول ۲۵۰میلی گرمی تا یک گرمی استفاده کنید.

تذکر: چنانچه از دارو های قلب استفاده می کنید، بهتر است برای استفاده از زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید. دارو های گیاهی نیز احتمال دارد که دارای عوارض جانبی بوده و یا این که تداخلات دارویی داشته باشند.

  • زمانی که با استفاده از میوه های نارس دچار نفخ شده اید می توانید از مخلوط زنجبیل با کندر برای پیشگیری از نفخ استفاده کنید.
  • استفاده از ضماد زنجبیل می تواند برای درمان گری ( گری گونه ای از بیماری است که در آن فرد مبتلا دچار ریزش زیاد مو های سر بدن خواهد شد) و نیز برای رفع ورم استفاده شود.
  • چنانچه از پودر زنجبیل در آبگوشت استفاده کنید می توانید موجب تسکین درد های ایجاد شده در مفاصل تان شوید. به علاوه ماساژ دادن زنجبیل خشک و آب تازه ی آن برای معالجه ی روماتیسم مفید می باشد.
  • در کشور چین از ریشه و ساقه ی زنجبیل به عنوان از بین برنده ی آفت ، دفع شته و هاگ های قارچی استفاده می کنند.

به خاطر داشته باشید که نوع هایی از زنجبیل که بیشتر از یک و نیم درصد اسانس داشته باشند دارای ارزش دارویی می باشند. پس در حالی که زنجبیل تازه نبوده و یا این که به شکل پودر برای مدت زمان زیادی بماند و از آن استفاده نشود، به تدریج اسانس آن کاهش می یابد و از ارزش دارویی آن نیز کاسته خواهد شد.

گونه های مختلف زنجبیل وجود دارد و می توان به انواع هندی، آفریقایی، جامائیکایی اشاره کرد که دارای ارزش دارویی بالاتری می باشند و نیز نوع ژاپنی آن که دارای ارزش دارویی کمتری نسبت به بقیه می باشد، به صورتی که نوع ژاپنی آن برای مصارف دارویی پیشنهاد نمی شود.

آشنایی با فرآورده های زنجبیل

در سرتاسر دنیا فرآورده های گوناگونی از زنجبیل وجود دارند که می توان به محلول الکلی، عصاره ی تازه ی زنجبیل، پودر و اسانس آن اشاره کرد. مقدار مصرف آن اگر تا حدود سه گرم به صورت روزانه باشد مانعی ندارد. هرچند احتمال دارد این میزان به صورت دو تا سه نوبت در روز مصرف شود و یا این که اگر به عنوان ضد حالت تهوع از آن استفاده می کنید باید به صورت یک جا از دو گرم آن استفاده کنید.

مواردی که استفاده از زنجبیل توصیه نمی شود

  • به کودکان پایین سن دو سال نباید زنجبیل داده شود.
  • اگر از زنجبیل به میزان زیادی استفاده کنید سبب ایجاد سوزش سر دل خواهد شد.
  • اشخاصی که دارای سنگ کلیه می باشند برای استفاده از زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت کرده و از او راهنمایی بگیرند.
  • چنانچه از دارو های رقیق کننده ی خون استفاده می کنید نظیر وارفارین و آسپرین، به هیچ وجه زنجبیل مصرف نکنید.
  • اگر از نجبیل به مقدار زیاد استفاده کنید امکان دارد که با دارو های قلبی و دارو هایی که برای کنترل دیابت استفاده می شوند تداخل پیدا کند.
  • برای مصرف زنجبیل در دوران حاملگی و یا شیردهی باید در حد تعادل از آن استفاده کرد.
  • چنانچه از زنجبیل به میزان بیش از حد استفاده شود ممکن است موجب ایجاد اختلال در سیستم اعصاب مرکزی بدن شود.
  • برخی از عوارض خفیف استفاده از زنجبیل سوزش سر دل، اسهال و مشکلات مربوط به معده هستند که ممکن است در بعضی اشخاص بروز نکنند.
  • بعضی از خانم هایی که در سیکل عادت ماهیانه ی خود از زنجبیل استفاده می کنند اظهار کردند که مصرف زنجبیل موجب افزایش خونریزی دوران قاعدگی آن ها شده است.
  • چنانچه از ضماد زنجبیل به صورت دراز مدت بر روی پوست استفاده شود ممکن است باعث ایجاد التهاب پوست شود. ولی اگر از این ضماد به مدت کم استفاده کنید هیچ مشکلی به وجود نخواهد آورد.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *