#


با خواص دارویی سماق در طب سنتی بیشتر آشنا شوید

خواص دارویی سماق
14 اکتبر 2017 بدون نظر 2147 بازدید

با خواص دارویی سماق در طب سنتی بیشتر آشنا شوید

با خواص دارویی سماق در طب سنتی بیشتر آشنا شوید

یک نام دیگر آن سماک است. رنگ آن قرمز و قهوه ای است، طعم آن گس است، ولی پس از رسیدن تزش می شود. در تمام قسمتهای این گیاه جوهر مازو «تانن» فراوان است. به همین جهت قابض و پاک کننده معده می باشد و از انواع اسهال حاد و مزمن و خونریزی معدی جلوگیری می نماید و خوردن گرد سماق با آب سرد از خونریزی داخلی جلوگیری میکند.

خوردن نیم کوفته آن با آب سرد و زیره برای کسی که مرتبا قی میکند و شکمش بند نمیشود بسیار مفید میباشد. چاشنی خوبی برای آش ها و سوپها و خورشها میباشد، ولی رنگ آن راسیاه میکند و اشتها را تحریک می کند. قدرت بو داده آن زیادتر از خام آن است. گردی که بر روی این میوه می نشیند به آن خاک سماق می گویند. بسیار قابض و کمی تلخ است و به علت داشتن املاح از ترشحات بی رنگ زنانه جلوگیری میکند.

خواص دارویی سماق

خواص دارویی سماق

برای این منظور درمان نزله یعنی «سرماخوردگی که باعث تب و سرفه می شود» و تبهای صفراوی. ۱۵ تا ۲۴ گرم در روز مصرف دارد. غرغره جوشانده سماق جهت ورم گلو و دهان تجویز شده است. گرد سماق جهت تقویت و استحکام لثه و جوشهای چرکی دهان و تسکین درد دندان و کرم خوردگی مفید است. کمپرس پیشانی با جوشانده سماق از خون دماغ جلوگیری میکند. «هرگز میوه تازه سماق و نرسیده آن رانخورید، زیرا تولید مسمویت میکند» و تنها از میوه خشک آن به طور چاشنی تا پنج گرم می توان استفاده کرد.

سماق یک پای ثابت سفره هفت سین و چاشنی مخصوص چلوکباب است و چون رنگ قرمز سماق مرغوبترین آن است، عدهای سودجو سماق زرد و تیره را از راه تقلب رنگ می کنند. از نظر خواص و منافع نوع قرمز سماق امتیازی به رنگهای دیگر ندارد. به این جهت توصیه می شود که از خوردن سماقهای رنگ کرده خودداری نمایید. برگ و ساقه وریشه سماق چندین خاصیت دارد که بجز سماق سایر قسمتهای آن در دسترس مردم نمی باشد و احتیاجی نیست که خواص آن را بنویسیم، بجز اتلاف وقت ثمر دیگری ندارد.

سماق در طبیعت سرد و خشک است و برودت برگ آن کمتر از دانه آن میباشد. با زرده تخم مرغ و  گشنیز خشک قاطع اسهال است و با زرده تخم مرغ که در آن پخته شود قابض مانع اسهال است. «مضر معده و جگر بارد» مصلحش مصطکی و انیسون (بومادران) و طبخ آن با بادمجان مقدار خوراک سه مثقال، بدل سماق سرکه میباشد. گرد سماق جهت درد دندان، جهت تقویت و استحکام لثه دندان و جوش دهان و درد دندان کرم خورده. سماق را با آب مضمضه کنند. از آب جوشانده سماق یک قطره در گوش بچکانند، جهت منع سیلان چرک گوش و بروز آبله در گوش نافع طبع، سماق مانع ورم، ضربه و صدمه که بر اعضاء رسیده باشد.

خواص دارویی سماق

خواص دارویی سماق

نافع و اماله (تنقیه) به طبع آن جهت زخم روده و اسهال خونی مفید است. درخت سماق شبیه به درخت انار و دندانه دار مثل اره سرخ و دندانه هایی شکل عدس می باشد. استعمال دندانه های ساییده آن با آب سرد قاطع سیلان خون بالا و پایین و گرد آن قطع سیلان رحم، خیسانده آن در گلاب و آب با قدری کتیرا جهت بروز آبله در چشم مفید است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *