#


بانک مرکزی یارانه ارزی دارو را حذف کرد

28 می 2018 بدون نظر 1543 بازدید

بانک مرکزی یارانه ارزی دارو را حذف کرد

حذف یارانه ارزی داروهای وارداتی توسط بانک مرکزی

به گزارش ازمن بپرس، ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو اظهار کرد: طبق تصمیمی که مسئولان گرفته اند دارو را از دایره دریافت کنندگان ارز یارانه ای حذف کردیم و قرار است که دارو را با دلار۴هزار و ۲۰۰تومان و یوروی ۵هزار و ۲۰۰تومان وارد کرده و به مردم عرضه کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: مشکلی که در حال حاضر افراد وارد کننده دارو با آن مواجه هستند علاوه بر نرخ ارز، اصلاح قیمت ها می باشد. مدتی قبل واردات دارو با یوروی ۴۲۰۰تومان و یا ۴۳۰۰تومان که قیمت مبادله ای آن بود صورت می گرفت. نرخ دارو نیز طبق همین قیمت مشخص گردید و همچنان در همان سطح باقی مانده است.

در جلسه ای که بین واردکنندگان و بانک مرکزی برگزار شد تصمیم گرفتند برای داروهایی که وارد می شود دلار را با چهارصد تومان یارانه به این داروها همچون یک کالای اساسی اختصاص دهند، ولی به خاطر این که مکانیزم پرداخت پیچیده بوده و بودجه هشتصد میلیارد تومانی برای این هدف کافی نبود این شرایط تغییر پیدا کرد و به صورت دیگری ادامه یافت.

ناصر ریاحی در ادامه افزود: شرطی که بانک مرکزی برای پرداخت کردن یارانه ها به داروهای وارد شده گذاشته بود این بود که نرخ ها به مدت یک سال طبق روال قبلی باشد، ولی قبل از این که قیمت ارز تغییر کند. افرادی که داروها را وارد می کنند نسبت به نرخ و بالا نرفتن آن در سال گذشته اعتراض داشتند ولی در آخر با این شرط موافقت نشد.

وی بیان کرد: تصمیمی که در انتها گرفته شد این بود دارو را از بین کالاهای اساسی که وارد کردن آن با دریافت یارانه صورت می گرفت حذف کنند. از طرفی دیگر وزارت بهداشت قول داد نرخ داروهایی که وارد می شود طبق دلار ۴۲۰۰تومانی اصلاح کند و مجددا داروها را قیمت گذاری نماید.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به این که در حال حاضر واردکنندگان دارو منتظر هستند تا تصمیمی که وزارت بهداشت گرفته است عملی شود، ادامه داد: خرید و فروش دارو دارای قیمت مشخصی هستند و مسئولان از این موضوع اطلاع دارند که افراد وارد کننده دارو، داروها را با چه قیمتی از فرد خارجی خریداری می کنند و آن ها را در داخل کشور با چه قیمتی می فروشند، به این ترتیب و با توجه به این که دولت به راحتی می تواند قیمت داروها را اصلاح نماید تصمیم گرفتند که سریعا نرخ داروها را اصلاح کنند.

وی با اشاره به این که وارد کنندگان دارو علاوه بر این مشکل دیگری نیز دارند تصریح کرد: در حال حاضر مشکل بزرگی که افراد استفاده کننده از ارز متقاضی دارند مربوط به واردات گذشته می باشد. کالا و یا اعتبار اسنادی و ال سی مدت داری که در گذشته وارد شده است گشایش یافته، ولی هشتاد درصد از آن ها سررسید نشده اند. کالا با قیمتی که نرخ در گذشته داشته است وارد کشور و قیمت گذاری شد و به فروش رفت، ولی فردی که آن را وارد کرده است هنوز موفق به دریافت پول آن نشده است.

ناصر ریاحی در پایان افزود: این موضوع همواره با مراجعه های پیاپی و همچنین برگزاری جلسه با معاول اول رئیس جمهور پابرجا است و به مشکلاتی که وارد کنندگان دارند دامن زده است. در جلسه هایی که برگزار شد به ما گفتند که برای این بلاتکلیفی راه حلی را پیدا خواهند کرد ولی در عمل و از اطلاعیه هایی که فرستاده شد، به نظر می رسد که هیچ راهکاری را برای این مسئله در نظر نگرفته اند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *