#


اچ آی وی و ایدز چیست؟

اچ آی وی
6 دسامبر 2017 ۲ نظر 1195 بازدید

اچ آی وی و ایدز چیست؟

اچ آی وی و ایدز چیست؟

HIV  یک ویروس است که از طریق مایع های خاص بدن نفوذ می کند که به سیستم ایمنی بدن منتهی می شود، به ویژه سلول های CD4 که اغلب به نام سلول های T هستند. با گذشت زمان، HIV می تواند بسیاری از این سلول ها را از بین ببرد که بدن نمی تواند با عفونت ها و بیماری ها مبارزه کند. این سلول های ویژه به سیستم ایمنی کمک می کند تا از عفونت جلوگیری کند. اچ آی وی تعداد سلول های CD4 (سلول های T) را در بدن کاهش می دهد. این آسیب به سیستم ایمنی باعث می شود بدن برای مبارزه با عفونت ها و برخی بیماری های دیگر سخت تر و سخت تر شود. عفونت های اپورتونیستی یا سرطان ها از یک سیستم ایمنی بسیار ضعیف استفاده می کنند و نشان می دهد که فرد مبتلا به ایدز است. اطلاعات بیشتر در مورد مراحل اچ آی وی و نحوه دانستن اینکه آیا شما آلوده شده اید.

HIV  چیست؟

ویروس HIV برای نقص ایمنی بدن انسان است این ویروس که می تواند منجر به سندرم نقص ایمنی بدست آمده و یا ایدز شود، اگر درمان نشود بر خلاف برخی از ویروس های دیگر، بدن انسان نمی تواند حتی با درمان به طور کامل هم از شر ویروس HIV خلاص شود، بنابراین هنگامی که شما اچ آی وی را دریافت می کنید، برای زندگی آن را دارید.

اچ آی وی سیستم ایمنی بدن، بویژه سلول های CD4 (سلول های T) را که به سیستم ایمنی کمک می کند تا از عفونت جلوگیری کند، حمله می کند. درمان نشده، اچ آی وی تعداد سلول های CD4 (سلول های T) را در بدن کاهش می دهد، و این باعث می شود فرد بیشتر از سایر عفونت ها و یا سرطان های مرتبط با عفونت دریافت کند. با گذشت زمان، HIV می تواند بسیاری از این سلول ها را از بین ببرد که بدن نمی تواند با عفونت ها و بیماری ها مبارزه کند. این عفونت های فرصت طلب یا سرطان ها از یک سیستم ایمنی بسیار ضعیف استفاده می کنند و نشان می دهد که فرد مبتلا به ایدز، مرحله آخر عفونت HIV است.

درمان موثر در حال حاضر وجود ندارد، اما با مراقبت های پزشکی مناسب، HIV می تواند کنترل شود. داروهایی که برای درمان HIV استفاده می شود، درمان ضد رتروویروسی یا ART است. اگر هر روزه این راه درست را بگیرد، این دارو می تواند به طور چشمگیری طول عمر بسیاری از افراد مبتلا به HIV را از بین ببرد، آنها را سالم نگه دارد و شانس خود را برای آلوده شدن به دیگران کاهش دهند. قبل از معرفی ART در اواسط دهه ۱۹۹۰، افراد مبتلا به اچ آی وی تنها چند سال می توانند به بیماری ایدز دست پیدا کنند. امروز، کسی که مبتلا به HIV است و قبل از اینکه بیماری پیشرفت کند درمان می شود، می تواند تقریبا تا زمانی که فرد مبتلا به HIV نیست، زندگی کند.

اچ آی وی

ایدز چیست؟

ایدز فاجعه عفونت HIV است. افرادی که مبتلا به ایدز هستند، سیستم ایمنی بسیار آسیب دیده دارند که تعداد بیشتری از بیماری های شدید را به وجود می آورند که به آنها عفونت فرصت طلبانه می گویند.

مرحله های عفونت HIV

پیشرفت اچ آی وی در مراحل مختلفی می باشد، و با نفوذ به سیستم ایمنی بدن و بدون درمان موجب بدتر شدن وضعیت فرد در طول زمان خواهد شد. سه مرحله عفونت HIV عبارتند از: (۱) عفونت حاد اچ آی وی، (۲) تاخیر بالینی و (۳) ایدز (سندرم نقص ایمنی بدست آمده).

با این حال، خبر خوبی وجود دارد: با استفاده از داروهای HIV شما می توانید درمان ضد ویروسی یا ART  را شروع کرده و به طور مداوم مصرف کنید، با این کار می توانید HIV را از پیشرفت به بیماری ایدز جلوگیری کنید. ART کمک می کند تا ویروس کنترل شود تا شما بتوانید زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشید و خطر ابتلا به دیگران را کاهش دهید.

این سه مرحله عفونت HIV است:

مرحله عفونت حاد اچ آی وی

در عرض ۲ تا ۴ هفته پس از عفونت، بسیاری از مردم، اما نه همه افراد، علائم آنفولانزا را تجربه می کنند که اغلب به عنوان “بدترین آنفلوانزا” نامیده می شوند. علائم عبارتند از تب، تورم غدد، گلودرد، بثورات، درد عضلات و درد مفصلی ، و سردرد. این «سندرم حاد مجدد رتروویروسی» (ARS) یا «عفونت ابتدایی اچ آی وی» نامیده میشود و این پاسخ طبیعی بدن به عفونت HIV است. افرادی که فکر می کنند که ممکن است اخیرا آلوده شده اند و در مرحله حاد عفونت اچ آی وی باشند، باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرند. شروع درمان در این مرحله می تواند به سلامت شما منجر شود.

در طول این دوره اولیه عفونت، مقدار زیادی از ویروس در بدن شما تولید می شود. این ویروس از سلول های CD4 برای تکثیر و از بین بردن آنها در این روند استفاده می کند. به همین دلیل، سلول های CD4 شما می توانند به سرعت سقوط کنند. در نهایت واکنش سیستم ایمنی شما شروع به برداشتن سطح ویروس در بدن شما می کند تا به سطح نقطه تنظیم ویروسی برسد که سطح نسبتا پایدار ویروس در بدن شما است. در این مرحله، شمارش CD4 شما شروع به افزایش می کند، اما ممکن است به مقادیر پیش از عفونت برسد. شروع ART در این مرحله ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد.

در طول مرحله عفونت حاد اچ آی وی، شما در معرض خطر بسیار بالای انتقال HIV به شرکای جنسی یا با اشتراک گذاشتن سوزن با افراد دیگر هستید زیرا سطح HIV در خون شما بسیار زیاد است. به همین دلیل بسیار مهم است که اقداماتی را برای کاهش خطر انتقال خود انجام دهید.

اچ آی وی

مرحلۀ تاخیر بالینی

پس از مرحله حاد عفونت اچ آی وی، بیماری به مرحله ای به نام “مرحله تأخیر بالینی” حرکت می کند. “تأخیر” به معنای یک دوره زمانی است که یک ویروس در یک فرد بدون ایجاد علائم زندگی می کند یا در حال رشد است. در طی مرحله تأخیر بالینی، افراد مبتلا به HIV مبتلا به هیچ علامتی نیستند، یا تنها موارد خفیفی مشاهده می شود. (این مرحله گاهی اوقات “عفونت بدون علامت HIV” یا “عفونت مزمن HIV” نامیده می شود)

در طی مرحله تأخیر بالینی، ویروس اچ آی وی همچنان در سطوح بسیار پایین تولید می شود، حتی اگر با آزمایش های استاندارد آزمایشگاهی قابل تشخیص نباشد. اگر ART را مصرف کنید، ممکن است چندین دهه با تأخیر بالینی زندگی کنید و هرگز به بیماری ایدز مبتلا نشوید زیرا درمان کمک می کند تا ویروس را در چک نگه دارید.

افرادی که در این مرحله بدون علائم هستند هنوز قادر به انتقال HIV به دیگران هستند. خطر انتقال از طریق انتقال HIV بسیار کاهش می یابد. در مطالعاتی که به بررسی اثرات درمان HIV در انتقال می پردازد، هیچ گونه عفونت HIV جدید با کسی که با ویروس بسیار پایین یا غیر قابل کشف (سرکوب شده) ارتباط دارد، مشاهده نشده است.

برای افرادی که در ART نیستند، مرحله تأخیر بالینی به طور متوسط ۱۰ سال طول می کشد، اما برخی افراد ممکن است در این مرحله سریعتر پیشرفت کنند. با پیشرفت بیماری، در نهایت بار ویروسی شما شروع به افزایش می کند و شمارش CD4 شما شروع به کاهش می کند. همانطور که این اتفاق می افتد، ممکن است شما قبل از شروع بیماری ایدز، علائم قانونی اچ آی وی را شروع کنید زیرا سطح ویروس در بدن شما افزایش می یابد.

ایدز

این مرحله ای از عفونت HIV است که وقتی سیستم ایمنی بدن شما به شدت آسیب می بیند و شما را به عفونت های فرصت طلب مبتلا می کند. هنگامی که تعداد سلول های CD4 شما به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میلی متر از خون (۲۰۰ سلول / میلی متر)می رسد، به نظر، شما به ایدز مبتلا شده اید. (در افراد مبتلا به سیستم ایمنی سالم، شمارش CD4 بین ۵۰۰ و ۱۶۰۰ سلول / میلی متر است.) همچنین شما در نظر داشته باشید که اگر به یک یا چند بیماری فرصت طلبانه مبتلا باشید بدون در نظر گرفتن تعداد CD4 خود، به بیماری ایدز نیز مبتلا خواهید شد.

افرادی که به سمت بیماری ایدز پیشرفت می کنند  بدون درمان، معمولا حدود ۳ سال زندگی می کنند. چنانچه به یک بیماری فرصت طلبانه خطرناک نیز مبتلا باشید، انتظارات زندگی بدون درمان به حدود ۱ سال می رسد. ART می تواند برای افرادی که بیماری ایدزدر آن ها تشخیص داده شده است، مفید باشد. درمان ممکن است به نفع افراد مبتلا به HIV  باشد بدون اینکه به زمانی که آغاز شده است توجهی شود، اماART  در افرادی که بلافاصله پس از دریافت ویروس اچ آی وی شروع کرده اند بیشتر از افرادی که به بیماری ایدز مبتلا شده اند تاثیر گذار است.

اچ آی وی

در ایالات متحده، اکثر افراد مبتلا به اچ آی وی کمتر در معرض ابتلا به ایدز قرار می گیرند، زیرا ART مؤثر، پیشرفت بیماری را متوقف می کند. افراد مبتلا به اچ آی وی که در اوایل تشخیص داده می شوند، می توانند طول عمر بیشتری داشته باشند حتی ممکن است مانند افرادی که HIV ندارند زندگی کنند.

آیا درمانی برای HIV وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمان موثری برای HIV وجود ندارد. اما با مراقبت های پزشکی مناسب، HIV می تواند کنترل شود. هم اکنون تنها درمان اچ آی وی درمان ضد رتروویروسی یا ART است. اگر با روش های درستی زندگی کنید، ART توانسته به طور چشمگیری طول عمر بسیاری از افراد مبتلا به HIV را بیشتر کرده و آنها را سالم نگه دارد و شانس خود را برای آلوده شدن به دیگران کاهش دهند. قبل از معرفی ART در اواسط دهه ۱۹۹۰، افراد مبتلا به اچ آی وی طی چند سال به بیماری ایدز (مرحله آخر عفونت HIV) مبتلا میشدند. اما امروزه شخصی که مبتلا به HIV شده است و قبل از اینکه بیماری اش پیشرفت کند درمان شود، می تواند تقریبا تا زمانی زندگی کند که یک فرد سالم زندگی می کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *