#


ام اس؛ بیماری شایعی که اکثر دختران جوان را تهدید می کند

18 آگوست 2018 بدون نظر 2119 بازدید

ام اس؛ بیماری شایعی که اکثر دختران جوان را تهدید می کند

ام اس یکی از بیماری های شایعی که گریبان گیر بسیاری از دختران جوان است

یکی از اعضای کمیته علمی انجمن ام اس ایران در مورد رواج اين بيمارى در دختران و یک سری راهکار برای در امان بودن از آن توصیه کرد.

از آنجا که شمار دختران و زنان جوان مبتلا به ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) بالاتر از مردان است ، شماری از افراد بر این باورند که این بیماری فقط در بین زنان مشاهده می ‌شود در حالی که این بیماری در مردان و کودکان هم وجود دارد.

طبق نظر شکوفه علایی متخصص بیماری ‌های مغز و اعصاب و عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران هفتاد هزار مبتلا به ام اس در ایران وجود دارد که تعداد زیادی از این آمار را دختران جوان تشکیل می دهند؛ همین امر باعث شده است تا این بیماری مرموز نگرانی زیادی را در دل زنان ۲۵ تا ۴۰ ساله به وجود بیاورد که آیا این بیماری شایع به یک دفعه به سراغ آن ها می رود، دیر یا زود آن ها را هم در گیر می کند؟

ام اس چیست؟

ام اس جزء گروه بیماری های خود ایمن است؛ در بیماری‌ های خود ایمن سیستم ایمنی شخص بر علیه جسم خود فرد فعال می ‌شود. با توجه به این در مبارزه سیستم ایمنی با بدن، قسمتی از بدن تخریب می ‌شود که این قسمت تخریب شده در بیماری‌ های گوناگون خود ایمن متغیر است؛ سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) در بیماری ام اس مورد حمله قرار می‌ گیرد و تخریب می‌ گردد؛ با فعال شدن سیستم ایمنی واکنش‌ های التهابی در سیستم هدف درست می ‌شود در آخر بخش، آن قسمت یا عضو آسیب می‌ بیند.

مهم ‌ترین علامت های بیماری ام اس چیست؟

از جمله علائم بیماری ام اس می توان به مشکل در بینایی، تعادلی، ضعف دست و پاها، ادراری و دفعی، گزگز و احساس خواب رفتگی اندام‌ ها اشاره کرد.

وضعیت دارو‌های ام اس در ایران چگونه است؟

کلیه دارو‌هایی که در دنیا برای بهتر شدن بیماری ام اس تجویز می ‌شوند، به غیر از دو مورد در درون کشور وجود دارند؛ یکی از این داروها، دارویی به نام «اوکره ‌لیزوماب» است که در کشور آمریکا برای ام اس نوع پیش رونده اولیه و حمله ‌ای تأییدیه دارد، اما در اروپا این دارو برای ام اس نوع حمله ‌ای تأیید شده و برای نوع پیش رونده اولیه به خاطر هزینه زیاد این دارو تأیید نشده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *