#


اقداماتی که باید پیش از زلزله انجام داد

2 ژانویه 2018 بدون نظر 1237 بازدید

اقداماتی که باید پیش از زلزله انجام داد

اقداماتی که باید پیش از زلزله انجام داد

آمادگی فردی

باید کاملا به این فکر کنید که در زمان وقوع زلزله چه کارهایی را می خواهید انجام دهید. امکان دارد که در آن لحظه در منزل تان و یا در سالن اجتماعات باشید و یا اینکه در حال تماشای تئاتر، با دوستان تان، در استادیوم، در حال رانندگی و یا اینکه در حال انجام دادن کارهای دیگری که روزمره آن را انجام می دهید باشید. اگر برنامه ریزی و آمادگی داشته باشید در زمان وقوع زلزله باعث می شود که شما فردی خونسرد و آرام ولی در عین حال موثر باشید. باید پیش از زلزله نزدیک ترین مراکز امداد و نجات نظیر درمانگاه ها، مراکز پلیس و آتشنشانی ها را به خاطرتان بسپارید.

کیفی را تهیه کنید و ضروری ترین وسایل تان را درون آن قرار دهید و در مکانی امن و قابل دسترس بگذارید تا بعد از زلزله بتوانید از آن استفاده کنید. مهم ترین وسایلی که بعد از زلزله به آن ها نیاز پیدا می کنید تغذیه، عملیات نجات، بهداشت و کمک به دیگران است که برای اینکه بتوانید این عملیات را انجام دهید به وسایلی نیاز دارید که جمع کردن آن ها بعد از زلزله احتمال دارد که غیر ممکن باشد. پس بهترین راه این است که پیش از وقوع زلزله آن ها را آماده کنید و در یک کیف قرار دهید و  در مکان امنی بگذارید.

اگر این تجهیزات را داشته باشید می توانید خود و اعضای خانواده تان را تا هفتاد و دو ساعت بعد از زلزله و تا زمان رسیدن امداد نجات حفظ کنید. شما باید وسایل مورد نیازتان را طبق تشخیص خود در منزل، محل کار و در اتومبیل شخصی تان آماده کنید.

وسایل ضروری

۱-جعبه کمک های اولیه که شامل باند و گاز، پماد سوختگی، ابزار استریل، آسپرین، قطره چشمی، آنتی بیوتیک، قیچی کوچک و داروهای مورد نیازی که هر یک از اعضای خانواده آن ها را استفاده می کنند.

۲-یک دفتر یادداشت که درون آن شماره های ضروری مراکز امداد و نجات نوشته شده باشد، چراغ قوه و باتری های تازه

۳-یک کپسول کوچک آتش خاموش کن

۴-وسایل بهداشت فردی مانند حوله، مسواک، پودر شوینده، صابون، خمیر دندان و دستمال

۵-برای هر یک از اعضای خانواده حداقل چهار لیتر آب در ظرف های نشکن ذخیره کنید. این را به یاد داشته باشید که ظرف  آب ها را باید از نظر تازگی و سلامت کنترل کنید و در صورت نیاز آن ها را عوض کنید.

۶-رادیوی ترازیستوری با باتری های شارژ شده

۷-دستکش ضخیم و کفش سبک

۸-انبردست و پیچ گوشتی، بیل و یک کلنگ کوچک

۹-مواد غذایی به اندازه سه روز و به تعداد اعضای خانواده که شامل غذاهایی مانند کنسروها، بیسکوییت، کمپوت، آب  نبات و غیره می شود.

توصیه های ایمنی قبل از زلزله در منزل

هرفردی اگر توصیه های ایمنی را یاد بگیرد و آن ها را به کار ببرد می تواند از زندگی خود و اعضای خانواده اش در مقابل زلزله محافظت کند.

برآوردهای ایمنی

این که منزل تان تا چه حد آسیب پذیر است را باید برآورد کنید. آتش سوزی که بر اثر زلزله به وجود می آید می تواند به خاطر شکسته شدن لوله های روغن، گاز و یا جدا شدن اتصالات آن ها رخ دهد. به همین دلیل نباید وسایش گرمایشی و سایر تجهیزات دیگر نفت سوز و گاز سوز را با استفاده از پیچ و مهره و سایر وسایل موجود در جای شان محکم کنید و تا جایی که امکان دارد از اتصالاتی استفاده کنید که انعطاف پذیر می باشند.

شما بید وسایل سنگینی مانند گل های آویزان، کتابخانه ها و چراغ ها را در جای شان محکم کنید.

وسایل سنگین و بزرگی که در منزل تان دارید را در طبقات پایینی قفسه های تان بگذارید و اشیا را طبق آیین نامه های ایمنی به دیوار وصل کنید. البته آیین نامه ای برای این چنین مواردی در ایران وجود ندارد و معمولا طبق تجربه ای که صنعت کاران دارند انجام می شود و اگر زمانی نیاز شد باید از آیین نامه ای که کشورهای دیگر دارند استفاده کنید.

وسایل سنگین و بلندی که در منزل وجود دارد مانند یخچال و فریزر، کمدهای دیواری بلند و قفسه های کتاب به عنوان غیر ایمن ترین وسایل در منزل محسوب می شوند که باید آن ها را در جایی که قرار دارند محکم ببندید و اگر آن ها ایمن نیستند باید در زمان وقوع زلزله از آن ها دوری کنید.

لوله های آبگرمکن و سقف های شیروانی را چک کنید و از احتمال افتادن آن ها در زمان وقوع زلزله بکاهید. باید حواس تان به وسایلی که بیرون از منزل است نظیر کولر و گیاهان آویزان بر روی پنجره ها باشد و از ایمن بودن آن ها اطمینان حاصل کنید و اگر ایمن نیستند آن ها را در جای دیگری بگذارید.

اگر منزل تان قدیمی است برای ساخت و ساز و همچنین بازسازی آن ها اقدام کنید و از خطرات زلزله طبق آیین نامه های ساختمانی جلوگیری کنید.

نقشه ای از خانه تان برای شناسایی جاهای امن منزل ، راه های خروجی، شیرهای اصلی آب و گاز و کلید اصلی برق تهیه کنید.

کیفی که دارای وسایل ضروری است را در جای مطمئن و در دسترس قرار دهید و به تمام اعضای خانواده اطلاع دهید که آن را کجا گذاشته اید.

اعضای خانواده بایـــــــد

تمام اعضای خانواده باید طرز قطع کردن جریان برق و یا بستن شیرهای اصلی آب، گاز و غیره را یاد بگیرند.

تا جایی که امکان دارد تمام اعضای خانواده کمک های اولیه را فرا بگیرند، به خاطر اینکه بعد از وقوع زلزله ی شدید درمانگاه ها و بیمارستان ها سریعا پر از جمعیت می شود و به همن دلیل دسترسی به امکانات پزشکی برای تان بسیار سخت و مشکل ساز می شود.

هر چند وقت یک بار اعضای خانواده برای آمادگی در زمان زلزله عملیات ایمنی و پیشگیری در مقابل آن را با همکاری یکدیگر در خانه تمرین کنند.

اعضای خانواده باید اتفاقات و رویدادهای ناگواری که ممکن است در مان وقوع زلزله اتفاق بیفتد را ازبین ببرند به عنوان مثال باید محل خواب خود را از پنجره ها دور کنند. خروجی و راه روها را بررسی کنند و اگر وسیله ای باعث مسدود شدن راه شان می شود را از آن محل بردارند و در جای دیگری قرار دهند.

تمام افراد باید بدانند که درب اضطرای، کپسول آتشنشانی و زنگ های اعلام خطر در کدام محل قرار دارند تا در زمان مناسب از آن ها فورا استفاده کنند.

از مهارت های همسایه ها مطلع  باشید، چون این مسئله باعث می شود که تعداد روزهای زنده ماندن را تا رسیدن نیروهای امداد و نجات بیشتر کند.

هر چند وقت یک بار باید در مورد زلزله و سایر خطرات طبیعی که ممکن است رخ دهد را در خانواده گفت و گو شود و توصیه هایی که لازم است را یادآوری کرد.

توصیه های ایمنی پیش از وقوع زلزله در ساختمان های اداری

اگر در ساختمانی کار می کنید که در مقابل زلزله های شدید مقاوم نیست باید با همکاری مشاوران و افراد خبره در مورد مقاوم سازی این نوع ساختمان ها اقدام کنید.

قطعات دکوراسیونی که در سقف اتاق ها وجود دارد را بررسی کنید و اگر نیاز است آن ها را تعمیر کنید.

لامپ های مهتابی که در سقف اتاق ها به کار برده شده است را باید در محل خود با استفاده از دو سیم در انتها محکم شوند.

چراغ ها را باید به طور کاملا مطمئنی به سقف وصل کنید.

برای اینکه بتوانید از افتادن کانال های تهویه هوا جلوگیری کنید باید این قطعات را در جای خود به طور صحیحی مهار کنید.

بلندگوهایی که در بخش های گوناگون راه روها وجود دارند باید محکم نصب شوند تا لرزش هایی  که بر اثر زلزله به وجود می آید باعث تکان خوردن آن ها نشوند. این بلندگو ها برای این ساختمان ها ضروری می باشد زیرا باید پیام های مهم ارسال شوند.

جایی که سیستم های مخابراتی و ارتباطی قرار می گیرند باید با توجه بیشتری بررسی شوند و مطمئن شد که ایمن می باشند.

کپسول های آتش نشانی را همراه با راهنمای آن ها را در محل های مناسبی قرار دهید و تمام کارمندان را از جای آن ها با خبر کنید.

مکان هایی که باعث آسیب رسیدن می شوند مانند آزمایشگاه ها و کارگاه ها را ایمن کنید و وسایل را در جاهای خود ثابت کنید.

نام تمام کارمندان را که در طبقات هستند را تهیه کنید.

از تمام مکان های مهم، راه روها، اتاق ها، موقعیت انبارها و راه پله ها نقشه ای را تهیه کنید.

با همکاری یکدیگر تمام قفسه ها، کتابخانه ها و فایل ها را به طور صحیحی به دیوار وصل کنید.

از همکارن تان بخواهید که میز خود را در کنار پنجره ها، زیر لامپ ها و اشیاء آویزان قرار ندهند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *