#


افراد سیگاری به چه دلیل به سرطان ریه مبتلا می شوند

28 دسامبر 2017 بدون نظر 2879 بازدید

افراد سیگاری به چه دلیل به سرطان ریه مبتلا می شوند

افراد سیگاری به چه دلیل به سرطان ریه مبتلا می شوند

به گزارش ازمن بپرس، فقط کسانی که سیگار می کشند دچار سرطان ریه نمی شوند. تقریبا بیست درصد از تومورهای ریه در کسانی که سیگار نمی کشند به وجود می آید. با این حال در بین این دو گروه تفاوت هایی وجود دارد.

بر اساس گزارش “هلث” کسانی که به سرطان ریه مبتلا شده اند و هرگز از سیگار استفاده نکرده اند معمولا نسبت به کسانی که سیگاری هستند و کسانی که قبلا سیگاری بوده اند جوان تر می باشند. علاوه بر این زنانی که سیگاری نیستند نسبت به مردان بیشتر دچار سرطان ریه می شوند.

تومورها انواع مختلفی دارند و معمولا جهش های ژنی متفاوتی دارند. تقریبا نیمی از تومورها در کسانیکه به هیچ عنوان سیگار نکشیده اند جهش هایی دارند که می توانند توسط داروهای جدیدتر مورد هدف قرار بگیرند. این مسئله می تواند سوالی که در مورد طول عمر اکثر افراد غیر سیگاری که دچار سرطان ریه شده اند را نسبت به افراد بیمار غیرسیگاری و کسانی که قبلا سیگاری بوده اند را توضیح دهد.

محققان هنوز در حال بررسی عوامل گوناگونی می باشند که می توانند باعث ایجاد سرطان ریه در کسانی که غیر سیگاری هستند می شوند. در ادامه شما را با برخی از مهم ترین عواملی که مربوط به این زمینه می باشد بیشتر آشنا می کنیم.

رادون

سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا رادون را اصلی ترین دلیل ابتلا به بیماری سرطان ریه بعد از سیگار کشیدن می داند. گاز رادون که محصولی جانبی برای تجزیه اورانیم می باشد ممکن است که در هوایی که در اطراف ما می باشد وجود داشته باشد و در مجموع بی ضرر است. زمانی باعث ایجاد خطر می شود که این گاز رادیواکتیو به دام بیفتد و پراکنده شود، همان طور که در معدن ها و طبقه های پایینی بعضی از منزل ها اتفاق می افتد.

به خاطر اینکه رادون بی رنگ و بی بو می باشد تنها راهی که می توان آن را تایید کرد انجام دادن آزمایش می باشد. برای این آزمایش کیت هایی وجود دارند. چنانچه سطوح رادون بیش از اندازه بالا باشد باید برای پایین آوردن آن اقدامات لازمه را انجام داد. در صورتی که رادون در هر جایی می تواند وجود داشته باشد بعضی از بخش ها با سطوح بالاتری از آن روبه رو هستند.

دود سیگار

تقریبا ۱۵تا ۳۵درصد مواردی که به بیماری سرطان ریه در بین افراد غیر سیگاری مبتلا هستند احتمال دارد که در نتیجه دود سیگار به وجود آمده باشد. دود سیگار دارای دو نوع مختلفی وجود دارد. دود جریان جانبی که نسبت به سیگار روشن سمی تر می باشد منتشر می شود. دود جریان اصلی که بر اثر بازدم فرد سیگاری به وجود می آیدو فرد غیر سیگاری آن را استنشاق می کند.

تعدادی از کسانی هم هستند که آمادگی بیشتری نسبت به ابتلا به سرطان ریه بر اثر دود سیگار دارند. افرادی که بیشتر در معرض این خطر هستند کودکان و افراد فقیر می باشند.

آزبست

به گروهی از مواد معدنی که به آن آزبست گفته می شود در اکثر مواد ساختمانی و قطعات خودرو و کشتی ها پیدا می شوند، واگذار می شود. در حالی که پیوند آن با سرطان ریه مشخص شده است، در حال حاضر از آزبست نسبت به گذشته بسیار کمتر استفاده می کنند. چنانچه در صنایعی مشغول به کار هستید که خطر بالایی دارند مانند ساخت و ساز و مخصوصا اگر شغلی دارید که باعث می شود که آزبست را از بین ببرد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار می گیرید.

آلودگی هوا

از عوامل دیگری که باعث ایجاد بیماری سرطان ریه می شود عبارتند از آلودگی به وجود آمده از فعالیت های خودروها، اجاق های چوبی، نیروگاه ها و منابع دیگر تولید کننده ذرات معلق. یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در بسیاری منطقه های سراسر دنیا به حساب می آید آلودگی هوا می باشد.

آژانس بین المللی پژوهش سرطان در سال ۲۰۱۳میلادی آلودگی هوا را علت پیوند با سرطان های ریه و مثانه را به عنوان یکی از عوامل سرطان زای بالقوه اعلام کرده است.

پرتو افشانی

کسانی که پرتو درمانی را در قسمت سینه شان انجام می دهند بیشتر در معرض خطر ابتلا ره سرطان ریه قرار دارند، حتی اگر تا به حال به هیچ عنوان سیگار نکشیده باشند.

جهش های ژنتیکی

علاوه بر تفاوت های ژنتیکی که بین تومورهای سرطانی در اشخاص سیگاری و غیر سیگاری وجود دارد، محققان متوجه تفاوت های ژنتیکی شده اند که در خود اشخاص وجود دارد. این مسئله می تواند هم به صورت ارثی باشد و هم این که در طول زندگی فرد به وجود بیاید.

آلودگی هوای داخلی

طبق گزارشی که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است تقریبا سه میلیارد نفر در مناطق گوناگون جهان برای پخت و پز و یا گرم کردن خانه های شان از سوخت های فسیلی به کار می برند و برخی بر روی شعله های باز به طبخ غذا می پردازند. این گونه آشپزی به خاطر اینکه همراه با تهویه ضعیف می باشد باعث بالا رفتن سطح آلودگی هوا در داخل آن ها می شود که منجر به ایجاد سرطان ریه می شود.

افرادی که ممکن است بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوای داخلی قرار بگیرند زنان و کودکان می باشند، چون معمولا این افراد بیشتر در خانه هستند و زنان مسئولیت آشپزی را بر عهده دارند. این گونه آلودگی هوا اکثرا در کشورهایی که میزان در آمد آن ها پایین است صورت می گیرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *