#


از نفخ شکم چشم پوشی نکنید

18 مارس 2018 بدون نظر 1115 بازدید

از نفخ شکم چشم پوشی نکنید

نفخ شکم چه زمانی خطرناک می شود؟

بیش از سی درصد اشخاص از نفخ های پی در پی شاکی می باشند. با وجود این که در بسیاری از موارد استفاده از برخی خوراکی های مخصوص و نوشیدنی های گازدار مقصر می باشند، ولی در بعضی از موارد این نفخ ها به خاطر مشکل بسیار جدی اتفاق می افتد.

در این مطلب نشانه هایی را در اختیار شما قرار می دهیم که در صورتی که به همراه نفخ مشاهده شوند، می توانند نشان دهنده بیماری خطرناکی باشند.

درد لگن

این درد با این که کمیاب می باشد، ولی درد لگن نشان دهنده سرطان تخمدان می باشد، به خصوص در صورتی که این درد با احساس سیری زود و اتفاقی در زمان خوردن غذا و احساس نیاز بسیار به دفع مدفوع و ادرار همراه باشد. این صورت بر اثر انباشت مایع در شکم می باشد که آن را با نام بیماری آسیت می شناسند و یا بر اثر فشار توده تخمدان به شکم یا لگن تهیگاه خواهد بود. بر اساس بررسی های انجام شده نشان داده اند که فقط یک سوم زنان از ارتباط این نشانه ها با سرطان تخمدان اطلاع دارند.

چه باید کرد: نگران نباشید، چرا که بسیاری از مواقع این نشانه ها به وضعیت خوش خیم، همچون فیبروئید ها اشاره دارد. ولی شما باید در اولین فرصت به پزشک تان رجوع کنید تا مشکل تان را مورد بررسی قرار دهند. اکثراً برای غربالگری سرطان تخمدان از دو آزمایش استفاده می شود:

-سونوگرافی از راه واژن

-آزمایش خون CA-125

کاهش وزن

در بیماری سلیاک، بدن تان واکنش خود ایمنی به گلوتن را دارا می باشد که منجر به آسیب رسیدن به روده تان می گردد.ولی تخمین زده شده است که در بعضی از کشورها تا ۸۳ درصد از مردم مبتلا به بیماری سلیاک، یا تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده اند. با وجود این که شایع ترین علائم این بیماری اسهال و کاهش وزن همراه با نفخ می باشد، در حدود نیمی از همه ی بزرگسالان دچار شده به بیماری سلیاک علائمی را دارا می باشند که در ارتباط با دستگاه گوارش آن ها نمی باشد، از قبیل آنمی، بثورات پوستی، سردرد و پوکی استخوان زودرس.

چه باید کرد: نزد یک متخصص گوارش بروید و با او صحبت کنید. وی می تواند یک آزمایش خون را برای شما تجویز نماید که بعضی از انواع آنتی بادی های موجود در خون تان را نشان می دهد که نشان دهنده بیماری سلیاک می باشد. در صورتی که تست مثبت باشد، شما نیازمند یک آندوسکوپی می باشید تا پزشک بتواند نمونه بافتی کوچکی از روده کوچک تان را بگیرد و آن را تجزیه و تحلیل سازد تا آسیب را ببیند. در صورتی که سلیاک دارید، درمان ، یک رژیم غذایی فاقد قند می باشد. ولی پیش از انجام این آزمایش و صحبت کردن با دکتر تان سعی نکنید از استفاده از گلوتن خودداری کنید تا جواب آزمایش منفی کاذب گردد.

درد شدید شکمی

با این که می توان به سادگی این درد را به عادت های ماهیانه و یا مشکلات معده مرتبط ساخت، ولی در صورتی که درد در بخش چپ پایینی شکم باشد، احتمال دارد دیورتیکولیت داشته باشید، شرایطی که در آن کیسه های کوچکی در خط پایینی روده بزرگ وسیع می شوند و ملتهب خواهند شد. با وجود این که این بیماری ، به عنوان یک بیماری در اشخاص مسن شناخته شده است ولی در مواردی اشخاص زیر چهل سال هم به آن مبتلا شده اند. (پژوهشگران مطمئن نیستند که چرا این مشکل اتفاق می افتد، ولی یکی از نظریه ها این است که علت آن چاقی و رژیم غذایی دارای فیبر کم می باشد.)

چه باید کرد: احساس تنگ و محدود شدن شدید شکم ، به خصوص در صورتی که با تب همراه است، علامت  نیاز فوری شما به ملاقات با پزشک می باشد. احتمالش زیاد است که شما به آزمایشات خون، ادرار و مدفوع نیاز داشته باشید تا دیگر منابع عفونت را از دست ندهید و در صورتی که دیورتیکولیت همچنان محرک ترین عامل باشد، احتمال دارد که سی تی اسکن انجام دهید. درمان آنتی بیوتیک می باشد؛ علاوه بر این با وجود این که روده شما تسکین می یابد، شما چند روز باید از رژیم غذایی مایع استفاده کنید.

بعد از بهبودی هم، به منظور پیشگیری از عود مجدد بیماری، می توانید فیبر بیشتری مصرف نمایید.

ترشحات بدبوی واژن

حدودا پنج درصد از همه ی زنان بارور (در سن ۱۸- ۴۴ سالگی) بیماری التهابی لگن (PID) را تجربه کرده اند، شرایطی که در آن بیماری جنسی درمان نشده نظیر کلامیدیا یا گونوره آ ، از راه واژن به لوله های رحم یا خود رحم انتقا می یابد و منجر به تب و لرز و در صورتی که بدون درمان رها گردد، ناباروری را به دنبال خواهد شد. ولی در اولین مراحل ، نشانه ها می توانند ظریف تر باشند، مثل درد لگن خفیف، خونریزی نامنظم یا ادرار مشکل.

چه باید کرد: خیلی سریع به یک متخصص زنان مراجعه کنید ، پزشک تان برای شما کلامیدیا و گونوره آ تست می کند و آزمایش ادرار و خون را برای بررسی عفونت تجویز خواهد کرد. برخی مواقع آن ها برای تشخیص این که عفونت چقدر پیشرفت کرده است هم ، باید سونوگرافی یا حتی لاپاروسکوپی را انجام دهند (قرار دادن یک دوربین کوچک از راه برش جراحی در قسمت شکم برای بررسی نواحی زنانه داخلی). درمان، آنتی بیوتیک می باشد، و در موارد بسیار کمیاب ، جراحی کمک کننده می باشد.

اسهال خونی

نفخ (باد کردن) به همراه درد شکمی پی در پی و اسهال ، اکثرا می تواند نشانه های بیماری التهابی روده از جمله بیماری كرون یا كولیت زخمی باشد كه هر دو منجر به التهاب دستگاه گوارش تان خواهد شد. در بیش از چهل درصد موارد، اشخاص نشانه هایی غیر از نشانه های مربوط به روده را نشان می دهند نظیر مشکلات بینایی (به طور معمول درد چشم و دید تیره)، بثورات پوستی و خستگی!

چه باید کرد: باید به یک پزشک متخصص رجوع کنید ، وی آزمایش هایی مانند آزمایش خون، برای بررسی التهاب، آزمایش مدفوع برای باکتری ها یا عفونت های انگلی؛ و آندوسکوپی برای بررسی و بیوپسی قسمتی از مجاری گوارشی تان را تجویز می نماید. خبر خوب این است که برای درمان این مشکل تعداد زیادی از داروهای ضد التهابی مانند سولفاسالازین (Azulfidine) و داروهای مهارکننده سیستم ایمنی نظیر (Remicade) Infliximab یا Adalimumab(Humira)وجود دارند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *