#


ارتباط بین ضربه به سر و زوال عقل

19 فوریه 2018 بدون نظر 943 بازدید

ارتباط بین ضربه به سر و زوال عقل

چه ارتباطی بین ضربه به سر و زوال عقل در سن بالا وجود دارد

براساس یافته های جدید مطالعاتی که به دست آمده است نشان می دهد که ضربه جدی به سر احتمال دارد که خطر زوال عقل را در دهه های بعد عمر بالا ببرد.

به گزارش از من بپرس، طبق پژوهش های انجام شده نشان داده اند آسیب شدید به سر مانند ضربه در زمان ورزش یا تصادف با وسیله نقلیه با ریسک کوتاه مدت زوال عقل ارتباط دارد. ولی پژوهش جدید نشان می دهد این ریسک تا سال های طولانی و حتی تا چندین دهه بعد ادامه دار خواهد بود.

«پیتر نورداستروم»، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه یوما سوئد، در این مورد می گوید: «ارتباط بین ضربه به سر و احتمال خطر زوال عقل تا بیش از سی سال پس از ضربه به سر وجود دارد.»

این بررسی گسترده با بیش از ۳.۳میلیون نفر از جمعیت سوئد از سال ۲۰۰۵میلادی شروع شد و سن کسانی که در این مطالعه حضور داشتند ۵۵سال به بالا بود.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند بیش از ۱۶۴هزار نفر از سال ۱۹۶۴میلادی تا ۲۰۱۲میلادی دچار ضربه مغزی جدی شده بودند. علاوه بر این آن ها به این نتیجه دست یافتند که بیش از ۱۳۶هزار نفر در طی دوره مطالعه مبتلا به زوال عقل شده بودند. پژوهشگران هر یک از این اشخاص را با افراد سالم حاضر در گروه کنترل مقایسه کردند.

نتایج به دست آمده نشان داد خطر زوال عقل در سال های اول پس از ضربه به سر تقریبا چهار تا شش برابر بود. این خطر به سرعت کاهش می یابد، ولی به هیچ عنوان به حالت عادی باز نمی گردد. حتی سی سال پس از آسیب به سر احتمال زوال عقل ۲۵درصد بالاتر بوده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *