#


آیا با سرطان هایی که با بیماری ایدز مرتبط هستند آشنایی دارید؟

16 مارس 2018 بدون نظر 2087 بازدید

آیا با سرطان هایی که با بیماری ایدز مرتبط هستند آشنایی دارید؟

سرطان های مرتبط با ایدز

در افراد مبتلا به HIV انواعی از بیماریهای سرطانی و پیش سرطانی روی می دهند . در این میان شایع ترین آنها سارکوم کاپوسی ، لنفوم و سرطان گردن رحم و مقعد می باشند . این بیماریها در بیماریزایی و مرگ و میر بیماران مبتلا به عفونت HIV نقش بسزایی دارند .

ا- سارکوم کاپوس

در سال ۱۸۷۲کاپوسی استاد پوست شناسی دانشگاه وینا ( Vienna ) مقاله ای را منتشر کرد و طی آن اول بار یک نوع بدخیمی را شرح داد که بعدا به نام خود او معروف شد . ساركوم کاپوسی تومری است که از منشأ سلولهای پوشاننده رگهای خونی و رگهای لنفی در پوست و سایر اندامها به وجود می آید . به عبارت دیگر سلولهای این رگ ها هستند که سرطانی می شوند . سارکوم کاپوسی زمانی یک سرطان غیرمعمول و نادر بود . در سال ۱۹۸۱ رخداد فرم حاد و منتشره سارکوم کاپوسی در یک سری از مردان همجنس باز در لس آنجلس و کالیفرنیا نشان داد این سرطان یکی از تظاهرات شایع نوعی بیماری جدید یعنی ایدز می باشد . از آنجایی که به صورت طبیعی نیز سارکوم کاپوسی می تواند ایجاد شود ( اما همانطور که گفته شد خیلی شایع نیست ) ، برای افتراق سارکوم کاپوسی ایجاد شده به وسیله     HIV  و سارکوم های کاپوسی دیگر ، سارکوم کاپوسی ایجاد شده به وسیله HIV را نوع اپیدمیک می گویند و نوع کلاسیک آن را نوع اندمیک می نامند . ساركوم کاپوسی اپیدمیک اکنون یک معضل جهانی است و در بیش از ۱۰۰کشور دنیا گزارش شده است . ضایعات سار کوم کاپوسی بیشتر در پوست و مخاط دهان ظاهر می شود ، با این وجود اندامهای داخلی نیز ممکن است درگیر شوند.

سارکوم کاپوسی ایجاد شده به وسیله ایدز یا نوع اپیدمیک

بین اواخر زمستان ۱۹۷۹و بهار ۱۹۸۱، ۲۲مورد سارکوم کاپوسی پیشرونده و غیر معمول که قبلا گزارش نشده بود در جوانانی که ظاهرا سالم بودند، از نظر جنسی فعال بودند و سابقه نقص ایمنی نداشتند مشاهده شد. به صورت مستقل و همزمان پنج مورد عفونت فرصت طلب نادر یعنی عفونت پنوموسیستیس کارینی نیز در جوانان فعال از نظر جنی گزارش شد . بعدا مشخص شد این دو بیماری که یکی فرصت طلب و دیگری سرطان هستند از شایع ترین تظاهرات ایدز هستند . سیر بیماری سارکوم کاپوسی از انواع گند ( با درگیری مختصر پوستی یا غدد لنفى ) تا انواع برق آسا ( با درگیری وسیع پوست و اندامهای داخلی ) در تغییر است . از نظر بالینی سارکوم کاپوسی به طرق مختلفی ظاهر شده و ممکن است در هر مرحله ای از عفونت با HIV مشاهده شود . اولین ضایعه ممکن است ندولی کوچک ، برجسته و قرمز ارغوانی بر روی پوست با تغییر رنگی بر روی مخاط دهان باشد . ضایعات معمولا در نواحی در معرض آفتاب و به خصوص نوک بینی ظاهر می شوند . اندازه ضایعات از چند میلی متر تا چندین سانتی متر در تغییر است و ممکن است مجزا یا متصل به هم باشند . هنگامی که ضایعات در صورت فرد باشند ، صورت را زشت کرده و هنگامی که اندامهای تحتانی را درگیر می کنند فرد را ناتوان می کنند . در هر اندامی از جمله قلب و سیستم عصبی مرکزی نیز ممکن است ضایعات تومری ایجاد شود .

در صورت تشخیص زودرس می توان بیماری سارکوم کاپوسی را با رادیو درمانی با شیمی درمانی درمان نمود . به هر حال وقتی اندامهای داخلی درگیر می شوند احتمال مرگ وجود دارد .

لنفوم

در بیماران مبتلا به فقدان ایمنی مادرزادی و یا فقدان اکتسابی سلولهای T، این نوع سرطان بوفور روی می دهد . ایدز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شش درصد از تمامی بیماران مبتلا به ایدز در زمانی از سیر بیماری خود مبتلا به لنفوم می شوند که در مقایسه با جمعیت عمومی شیوع آن معادل ۱۲۰برابر است . با پیشرفت   HIV شانس بروز لنفوم افزایش می یابد . سه سال پس از عفونت ، خطر بروز لنفوم ۰/۸ درصد در سال است و ۸سال پس از عفونت این خطر به ۲/۶درصد در سال می رسد . لنفوم ها گروهی از بیماری ها هستند که در آن ها سلول های ایمنی سرطانی شده و به صورت غیر قابل کنترل تکثیر می یابند . در ابتدا ممکن است فقط یک غده در گیر باشد اما این لنفوم می تواند به سایر غدد لنفی و حتی سایر بافت ها مثل مغز استخوان گسترش یابد .

علایم لنفوم در انواع مختلف آن مشترک می باشد که عبارتند از :

*وجود یک یا چند توده بدون درد در گردن . زیربغل ، با کشاله ران که در اثر بزرگ شدن غدد لنفی ایجاد شده است.

* تب و عرق شبانه

*کاهش وزن

*ورم شکم به علت بزرگ شدن طحال

برخی از افراد مبتلا به لنفوم دچار کم خونی نیز می شوند که باعث بروز علایمی مثل خستگی ، رنگ پریدگی و تنگی نفس در هنگام فعالیت های جزئی می شود . با نمونه برداری از غدد لنفي و مشاهده آن در زیر میکروسکوپ می توان بیماری لنفوم را تشخیص داد . بعد از تشخیص لنفوم ، آزمایشات دیگری مثل اسکن CT درخواست می شود تا مشخص شود بیماری چقدر گسترش یافته است.

نحوه درمان لنفوم براساس نوع لنفوم و میزان گسترش آن فرق می کند . اگر فقط یک غده لنفی یا یک گروه از غدد لنفی درگیر شده باشند. لنفوم را می توان فقط با رادیوتراپی موضعی درمان کرد ، در غیر این صورت باید از شیمی درمانی هم استفاده کرد . لنفوم ها گاهی اوقات دوباره پس از درمان عود می کنند که باید یک بار دیگر آن را درمان کرد . اگر بعد از آنکه ۵ سال از درمان لنفوم گذشت ، این بیماری عود نکرد ، احتمال عود مجدد آن کم است .

سرطان گردن رحم

سرطان گردن رحم یکی از شایع ترین سرطان ها در خانم ها است . سرطان گردن رحم معمولا به آهستگی پیشرفت می کنند . علت ایجاد سرطان گردن رحم هنوز به درستی روشن نشده است . اما شواهی وجود دارد که نشان می دهد برخی از ویروس ها در بروز این سرطان نقش دارند . این ویروس ها از طریق تماس جنسی انتقال می یابند و خطر بروز سرطان را افزایش می دهند . برخی افراد از جمله افراد مبتلا به ایدز در معرض خطر بروز این نوع سرطان هستند. سرطان گردن رحم همیشه هم دارای علامت نمی باشد ، با این حال در بعضی از خانم ها ممکن است خونریزی از واژن پس از مقاربت دیده شود . با پیشرفت سرطان علایم دیگری به شرح زیر ممکن است ایجاد شود :

*ترشح آبکی قرمز رنگ با بوی زننده از مهبل

*دردهای لگنی

*ایجاد درد در هنگام تماس جنسی

در صورت عدم درمان ، سرطان گردن رحم ممکن است به رحم و سپس به غدد لنفي لگن گسترش یابد . در نهایت این سرطان ممکن است به سایر قسمت های بدن مثل کبد و ریه انتشار یابد . به وسیله نمونه برداری و آزمایش های دیگر می توان سرطان گردن رحم را تشخیص داد . نحوه درمان سرطان گردن رحم بستگی به میزان پیشرفت سرطان و شرایط بیمار دارد. بعضی مواقع بخش آسیب دیده و در برخی موارد كل رحم توسط جراحی برداشته می شود. در بعضی موارد لازم است به غیر از رحم، لوله های رحم، تخمدان ها و غدد لنفی اطراف آن برداشته شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *