#


آلرژی ها (حساسیت ها)؛ روش کاهش علایم

17 اکتبر 2017 بدون نظر 1981 بازدید

آلرژی ها (حساسیت ها)؛ روش کاهش علایم

آلرژی ها (حساسیت ها)؛ روش های کاهش علایم

آلرژی هنگامی اتفاق میافتد که بدن شما در برابر یک جسم خارجی که به آن حساسیت دارد، قرار میگیرد. بینی شما پر می شود و شروع به آب ریزش می کند؛ اشک ریزش و خارش چشم پیدا می کنید. ریه های تان میسوزد و خس خس می کند.

آلرژى نیز همانند مردم در انواع نامحدود دیده میشود؛ اما اکثر اوقات به این سه دسته اصلی تقسیم میشود: تماسی ، غذایی و تنفسی .

آلرژی تنفسی

این نوع آلرژی، شایع ترین نوع و نشانهٔ حساسیت به مواد موجود در هوای تنفسی است . چهار مادهای که بیشترین حساسیتزایی را دارند، عبارتند از: گرد و غبار، گرد گل ها، حیوانات خانگی و کپک.

به گفته دکتر پلاتس میلز و رئیس بخش مرکزی آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه پزشکی ویرجینیا» می توان مقداری از هر چیز را در گرد و غبار خانه پیدا کرد و افراد مختلف به اشیای گوناگون حساسیت دارند. اعضای بدن سوسک حمام ، حساسیتزا هستند ولی ماده اصلی مشکلزا مایت ها ( شامل عنکبوت ها و کنه ها ) می باشند.

مایت زنده مشکلزا نیست ، بلکه فضولاتی که این حشرات روی قالی و لوازم خانه پخش می کنند و همچنین پیکر مردهٔ آنها، مشکل زا است.

دیگر عوامل حساسیت زای شایع

گرد گلها با وزش باد به داخل خانه می آید؛ سلولهای مرده حیوانات خانگی با ریزش پوست مرده آنها پخش می شوند و کپکها هرجا که مرطوب و تاریک باشد (مثل زیر قالی و زیرزمین ) رشد می کنند.

اگر شما حساسیت داشته باشید، با تنفس هر کدام از این ها شروع به سرفه می کنید.

نمی توان ادعا کرد که همهٔ خانه ها در معرض : گروه مواد حساسیتزا هستند؛ اما هر خانه ای که به خوبی محیط داخلش بسته نشده باشد، درمعرض یک گروه یا بیشتر از این مواد قرار دارد.

آلرژی

آلرژی

پس باید چه کنیم ؟

آیا هیچ راه فراری از این ملزومات بیحد و حصر زندگی مدرن بشر امروزی وجود دارد و یا این مواد موجب یک عمر زندگی با آب ریزش بینی می شود ؟

آرام باشید؛ راه های زیادی وجود دارد تا شما ناراحتیهایی که این مواد در زندگی تان ایجاد کرده اند را به حداقل برسانید. نکات و آزمایشات ذیل که توسط پزشکان مطرح شده ، موجب می شود تا شما راحت تر نفس بکشید و چشمانی بدون خارش و آبریزش داشته باشید.

علایم خود را درمان کنید .

قرار گرفتن در معرض هر ماده ای که شما را آزار می دهد، اجتناب ناپذیر است. شما نباید انتظار داشته باشید که آنتیهیستامینهای تجاری که در داروخانه ها موجودند، در برابر آب ریزش بینی و چشمهای قرمز و خارش زای شما اثر شگفت انگیز داشته باشد؛ اما اکثر اوقات این داروها خوب عمل می کنند .

به عقیده دکتر ریچارد پاول و استاد پزشکی خانواده در دانشکده پزشکی و دندانپزشکی نیوجرسی » اگر شما به مدت پنج تا هفت روز حساسیت داشته باشید، احتمالاً باید به پزشک مراجعه نماید.

خانهٔ خود را تهویه کنید .

این کار احتمالا یکی از کارهای مهمی است که باید برای کاهش مشکلات حاصل از گرد گلها انجام دهید و همچنین در مورد کبک ها و مایت ها نیز کمک کننده است.

هدف اصلی این است که خانه را به محیطی خوشایند تبدیل کنیم. شما میخواهید خانه تان را به صورت پناهگاه درآورید؛ محلی که به عنوان یک راه فرار می توانید روی آن حساب کنید.

دستگاه های تهویه از دو طریق کمک می کنند: رطوبت هوا را پایین  نگه می دارند که باعث کاهش مایت ها و کبک ها می شود و همچنین اگر دارای فیلترهای تهویه هوا باشند. در حین سرد کردن هوا آن را تهویه نیز می کنند.

عامل صلی موفقیت، بسته نگه داشتن محیط خانه است ؛ اگر شما پنجرهها را باز بگذارید، محیط داخل خانه مثل خارج آن پر از گرده های گلها خواهد شد.

ماشین خود را تهویه کنید.

اگر پیاده روی در خارج از خانه موجب خس خس و سرفه می شود، تصور کنید این ابرهای گردهای با سرعت ۵۵ مایل در ساعت ، چه می کنند! اگر نگران هزینه آن هستید، باید برای سلامتی خود این کار را انجام می دهید.

از دستگاههای تصفیه هوا استفاده کنید .

وقتی متخصصان به شما توصیه می کنند که از دستگاه تسویه هوا استفاده کنید، منظور این نیست که از مغازه یک دستگاه مخصوص بخرید؛ بلکه با نصب مدل هایی که روی دستگاه های سرمازا و گرمازا قرار می گیرند، دستگاه های تصفیه ، ذرات هوا را از آن خارج می کنند و میتوانند باعث پخش شدن آنها نیز شوند.

آلرژی

آلرژی

هشدار پزشکی
نشانه های عوارض

اگر شما آلرژی شناخته شده دارید، به علایم توصیف شده در ذیل توجه کنید و اگر در طول یک حمله آلرژی یکی از این علایم را مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه نمایید.

*  خس خس سینه یا صدای سوت مانند هنگام تنفس .

*  پرخونی ریهها که تنفس را مشکل کرده و اغلب با خس خس همراه است.

*  حمله ای که به داروهای تجاری پس از یک هفته ، پاسخ ندهد.

*  برجستگی روی پوست که در اثر قرار گرفتن در معرض یک ماده حساسیت زا  ایجاد شده باشد.

یک دستگاه رطوبت زدا بخرید .

تمیز نگاه داشتن هوای خانه ، سبب پاک شدن گردها، کپکها و … می شود و خشک کردن هوا، باعث نابودی گرد و غبار مایت ها می شود.

هرچه هوا خشک تر باشد، بهتر است ؛ زیرا مایت ها در رطوبت پایین تر از ۶۵٪ فعالیت نمی کنند و اگر این کار باعث حساسیت یک کودک به خشکی هوا شد، یک دستگاه کوچک رطوبت ساز نزدیک رختخواب وی بگذارید.

محیطهای مرطوب را با ضد قارم ها تمیز کنید .

کلوروکس (CLOROX) قارچ ها را میکشد و برخلاف مواد شیمیایی دیگر ، شما می توانید آن را از مغازهها و بقالیها بخرید. در صورت لزوم می توانید آن را در داخل حمام نیز به کار ببرید .

برچسب روی کلوروکس استفاده از آن را برای کف اتاق ها، پلاستیک ، کاشی ، چوب و وسایل ( این ماده پارچه ها را سفید می کند ) به نسبت :/۳ فنجان کولورکس در یک گالن آب توصیه می کند. بگذارید ۵ دقیقه روی این مواد بماند و سپس بشویید.

برای سطوح زبر زیر زمین ، به طور منظم از قارچ کش ها استفاده کنید.

حیوانات خانگی را جدا کنید .

برخی وقتها حیوانات ، خصوصاً گربه ها آلرژی زا هستند. راه حل ساده این است که گربهها را از خود دور کنید؛ اما خیلی از مردم این کار را انجام نمی دهند .

راه حل دیگر این است که اتاق خود را از بقیه خانه جدا کنید و آن را به صورت یک پناهگاه در آورید و مخصوصاً از قلمرو گربه ها و موشها دور نگه دارید.

توجه داشته باشید که رفتن حیوان یک بار درهفته به داخل اتاق ، باعث شروع آلرژی می شود.

از ماسک صورت استفاده کنید .

اگر هنگام انجام کار، احتمال حساسیت به مادهای وجود دارد، از ماسک استفاده کنند. یک کار معمولی روزانه مثل جارو کردن ، مقادیر زیادی گرد و غبار را در هوای اتاق پخش می کند و این گرد و غبار تا چند دقیقه در هوا معلق است ؛ یک ماسک کوچک کهبینی و دهان را میپوشاند ، میتوان می توانا جلوی رسیدن مواد حساسیتزا را به ریه های شما بگیرد. شما می توانید این ماسک ها را از داروخانه ها تهیه کنید.

از دیگران کمک بخواهید .

اگر شما به گرد و غبار خانه و یا به چشم حیوانات که در زیر قالی منزل پنهان می شوند حساس هستید، شخص دیگری را برای تمیز کردن فالی ها استخدام کنید؛ مثلا از یک فرد جوان و یا از مراکز خدمات نظافت کمک بگیرید.

هزینه این کمک در مقابل هزینهٔ فرار از واکنش های حساسیتزا، ناچیز است.

آلرژی

آلرژی

رختخواب خود را در پلاستیک قرار دهید.

اگر گرد مایت ها موجب آزار شما شده باشد، رختخواب خود را در پلاستیک قرار دهید، با قرار گرفتن پلاستیک، شما به جای ذرات این حشرات هوای تمیز تنفس می کند.

فرشهای خود را دور بیلدازید. برای شخصی که به گرد و غبار خانه ، پشم حیوانات و کپکها حساسیت دارد، قالی یک مزاحم کامل است. قالی ، محل مناسبی برای گرد مایت ها و قارچ ها میباشد و فرشهای جدید میتوانند گرد گل ها و پشم حیوانات را در خود نگه دارند که حتی با شستشو با بخار هم از بین نمی روند.

زیرا بخار به اندازهای داغ نیست که مایت ها را بکشد؛ در واقع باعث میشود محیط زبرین آن گرم تر و مرطوب تر شود که خود محیطی بسیار مناسب برای مایت ها و قارج ها می باشد.

قالیچهه ایی کهله بخرید.

 فرش های خود را با قالیچه های کهنه عوض کنید؛ شما دو فایده می برید : با این کار شما بخش از خانه تان را که خاک و غبار، گرد گلها و پشم حبوانات را در خود نگه می داشت. حذف کرده اید. همچنین شما می توانید آنها را راحت تر تمیز کنید.

مایت ها نمی توانند روی زمین خشک زنده بمانند و چنین زمینهایی در عرض چند ثانیه خشک می شوند؛ در حالی که برای خشک شدن فرشی که با بخار شسته شده ، هفته ها وقت لازم است.

بالش های دست ساز بخرید .

مایت ها به بالش های مصنوعی به اندازهٔ بالش های پردار علاقه دارند ولی مزیت عمسده بالش های مصنوعی این است که می توانید آنها را در آب داغ بشویید .

لایی های تشک خود را مرتباً با آب داغ بشویید.

مایت ها علاوه بر بالش ها، به تشکهای شما هم علاقه دارند. آنها را هر هفته با آب داع بشویید تا باقیمانده حشرات نابود شوند .

حداقل ، یک اتاق را پناهگاه خود قرار دهید .

اگر نمی توانید یک تهویه هوای مرکزی فراهم کنید و یا نمی خواهید فرشها را یکی یکی از اتاق های خانه خارج کنید ، باز هم راه نجاتی وجود دارد . حداقل یک اتاق را پناهگاه خود قرار دهید.

اکثر مردم ، اغلب اوقات خود را در اتاق خواب می گذرانند ؛ پس پاک کردن این اتاق از مایت ها ، نقش مهمی در کاهش حساسیت دارد.

این کار را در تابستان با تهویه هوا، بستن و جدا کردن آن اتاق از بقیه خانه ( با بستن درها) و تعویض فرشها با قالیچه های کهنه و دیگر توصیه هایی که در بالا گفته شد، انجام دهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *