#


آشنایی با روغن گیاهان مختلف و خواص درمانی که در طب سنتی دارند

روغن گیاهان
17 اکتبر 2017 بدون نظر 3207 بازدید

آشنایی با روغن گیاهان مختلف و خواص درمانی که در طب سنتی دارند

آشنایی با روغن گیاهان مختلف و خواص درمانی که در طب سنتی دارند

روغن آراشید:

روغن آراشید که از پسته زمینی یا بادام زمینی گرفته می شود در طباخی و صنعت مورد استفاده است. نباید آن را با پسته زمینی که نام دیگرش (مشک زمینی) است اشتباه کرد. این روغن دارای، ازت و ویتامین های آ، ب ۱ و ب۲، مقدار مواد بر حسب آب و هوای کشورها و مناطق مختلف فرق می کند. روغن آراشید یکی از روغنهای سبک و مرغوب است که از آن روغن کافوری استفاده می شود.

روغن گیاهان

روغن گیاهان

روغن بادام تلخ:

این روغن ضد عفونی کننده است، اخلاط لزج و چسبیده و لیزابه را از معده و روده پاک میکند، با داروهای مناسب جهت تنگ نفس، ورم طحال و درد کمر و سختی ادرار، رفع قولنج و احتناق رحم و فرو بردن اورام و اخراج سنگ و جنین تجویز شده است. چکاندن آن در گوش جهت تسکین درد آن مفید است و برای گوشی که صدا میکند بهتر از این روغن دارویی وجود ندارد. مقدار خوراک آن ۲۰ گرم است.

روغن گیاهان

روغن گیاهان

روغن مصطکی:

مقدار یک اوقیه که (۷ مثقال و نیم) باشد. مصطکی در یک رطل ( ۹۰ مثقال) به قدر مضاعف، به این معنی که دو ظرف یکی آب داشته باشد، روی آتش بگذارید تا آب در آن بجوشد و ظرف دیگری که روغن و مصطکی در آن باشد، در میان آن ظرف آبدار گذاشته تا از حرارت آب، مصطکی در روغن حل گردد. «هر صمغی را به همین منوال میشود روغن گرفت.»

روغن گیاهان

روغن گیاهان

روغن ترب:

چنانچه آب برگ ترب را قبل از آن که بذر پیدا کند، گرفته در روغن زیتون ریخته بجوشانند تا آب آن از بین برود، به شرط این که نسوزد، این روغن گرم کننده بوده کسانی که می خواهند دست و پا و عضلات خود را گرم کنند می توانند از آن استفاده کنند، خوردن این روغن جهت فلج و لقوه مفید است. ضد سم عقرب و حشرات سمی است و نیز می توان آن را بر عضلات خواب رفته و بی حس مالید. این روغن جهت رفع زبری پوست، پینه و برص نیز تجویز شده است. اسانس آن مانند خردل است. گرد خشک ریشه آن خواص خود را از دست نمی دهد، از این جهت است که در بعضی از کشورها قوانین داروسازی اجازه می دهند که پودر ترب را جای پودر خردل به کار برند.

روغن ریحان:

 ریحان را در آب جوشانده تا خوب پخته شود. سپس صاف کرده آب آن را با روغن کنجد مخلوط نموده بجوشانید تا آب ها خارج شده روغن خالص بماند. موقع جوشاندن روغن با آب دقت شود که آتش پر حرارت نباشد که روغن ها را به خارج پراکنده کند.

روغن گیاهان

روغن گیاهان

روغن سیاه دانه:

یک سیر سیاه دانه را در نیم لیتر آب بجوشانید تا نصف آب بخار شود. سپس صاف نموده آن آب را در روغن کنجد یا زیتون مخلوط نموده با آتش ملایم آن قدر بجوشانید تا آب ها بخار شود و روغن بماند. سپس بردارید و در شیشه بریزید.

روغن گیاهان

روغن گیاهان

 روغن بنفشه:

گل بنفشه را در سه برابر وزن گل در روغن گنجد مخلوط کرده بعد از پنج روز صاف نمایید و مجددا گل بنفشه تازه را اضافه کنید و بعد از پنج روز صاف نمایید تا رنگ و بوی بنفشه به خود  می گیرد.

روغن گل سرخ و گل بومادران و شبت با شوید:

هر سه روغن را می توان جدا جدا به شرح زیر روغن گرفت: گل را ۲۴ ساعت در آب بخیسانند، بعد بجوشانند. سپس صاف کنند و آب آن را در روغن زیتون یا کنجد به قدری بجوشانند که آب بخار شود، روغن بماند، دقت شود که آتش ملایم باشد که روغن خارج از ظرف نپرد و یا آتش گرفته تماما نسوزد.

 روغن مرزه و سایر سبزیها:

مرزه یا صعر خشک شده را در آب یک شب خیس کنند، و اگر سبزی تازه باشد خیس کردن لازم ندارد، به قدری که آب روی سبزیها را گرفته باشد. سپس بجوشانید تا آب به نصف برسد بعد صاف کنید و جرم سبزیها را دور بریزید. آن آب را مجددا با روغن کنجد یا زیتون به قدری بجوشانید که تمام آب داخل روغن تمام شود و فقط روغن بماند.

روغن گیاهان

روغن گیاهان

 روغن کدو و خواص آن:

کدوی پوست کنده را با ماشین آب گیری آب گرفته در چهار یک آن آب روغن کنجد یا زیتون بجوشانید تا آب تماما بخار شود و روغن بماند. طبیعتش سرد و تر است: مرطب بودن «یعنی بدن را رطوبت دار میکند و این روغن مبتلایان به تب دق و مالیخولیا و حرارت و یبوست دماغ (مخ) و تشنج، یا بس، و سرفه و حار و نرم کردن صلابات یعنی «غدد و امثال آن» بسیار مفید است.

روغن گاو:

لطیف ترین روغن هاست. محلل، منضج، مقاوم سموم و مانع رسیدن سم افعی به قلب و ملین جلد و پوست بدن و پاک کننده بشره و فضولات دماغی و سینه و چاق کننده، رافع خشونت سینه و یرقان و طحال و سنگ. یک اوقه «اوقه هفت و یک دوم مثقال» با نیم اوقیه شکر جهت بند آمدن ادرار با آب گرم خوردن وقی کردن جهت دفع سموم و تنقیه با آب خاکستر جهت زحیر و زخم روده و حمول آن با پیه مرغ پاک کننده رحم و قاطع بواسیر و شقاق، جهت ریزش خون، مالیدن روغن مکرر محلل اورام. و مانع به هم آمدن دهن زخم های کهنه، با حنا جهت خارش بی عدیل است و چون با سحر بجوشانند، جهت درد مفاصل به غایت موثر است.

روغن گیاهان

روغن گیاهان

 روغن سنا:

جوشانده چهار گرم برگ سنا در شانزده گرم روغن زیتون که به نصف برسد می شود روغن سنا.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *