#


آشنایی با روش های درمانی هوروئید(بواسیر)

13 ژانویه 2018 بدون نظر 2077 بازدید

آشنایی با روش های درمانی هوروئید(بواسیر)

آشنایی با روش های درمانی هوروئید(بواسیر)

ما می خواهیم در این مطلب به شما اطلاعاتی در مورد چگونگی استفاده از داروهای آنتی هموروئید که به نسخه نیازی ندارند بدهیم.

آشنایی با هموروئید یا بواسیر

بواسیر یا هموروئید به گشادگی رگ های وریدی موجود در مجرای مقعدی می گویند که در کنترل کردن مدفوع دخیل می باشند. هنگامی که این رگ ها متورم یا دچار التهاب می گردند بواسير را به وجود می آورند.

دو نوع هموروئید وجود دارد و آن هموروئید داخلی و خارجی هستند و نیز نشانه های ابتلا به آن نیز به نوع آن بستگی دارد. بواسیر داخلی بیشتر اوقات همراه با خونریزی مقعدی بدون درد می باشد ولی بواسیر خارجی احتمال دارد که نشانه های کمتری داشته باشد یا چنانچه ترومبوز باشد همراه با درد و متورم شدن ناحیه ی مقعد خواهد بود. هرچند دلیل اصلی بواسیر هنوز شناخته نشده است، بعضی از عوامل که موجب افزایش فشار داخل شکمی می‌شوند از قبیل یبوست، نشستن طولانی مدت ، كمبود فيبر دريافتي در غذاي روزانه و كم شدن قدرت عضلانی اشخاص در سنين بالا از از عواملی به شمار می روند که موجب بروز بواسیر یا هموروئید می شوند.

نخستین درمان برای افرادی که به بیماری خفیف یا متوسط مبتلا شده باشند نظیر بالا بردن فيبر دريافتي، مصرف مایعات بیشتر و خصوصا آب، داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي برای تسکین درد و نیز استراحت می‌باشد، سپس داروهای استروئیدی ، بي حس كننده های موضعی و دارو های قابض و محافظت کتتده مورد استفاده قرار می گیرند. در نهایت در صورت پاسخ نگرفتن و بهتر نشدن شرایط فرد مبتلا باید از طریق انجام عمل جراحی درمان شود. لازم به ذكر است كه بواسیر دو گونه دارد : بواسیر داخلی و بواسیرهای خارجی.

بواسیر خارجی معمولا به حالت توده ی دارای تورم و یا نرم می باشد و یا در برخی اوقات به حالت توده ی سفت در کناره های ناحیه ی مقعد به وجود می آیند.

بواسیر های داخلی معمولا درون کانال مقعدی به وجود می آیند و بعضی اوقات احتمال دارد شخص دچار هوروئید داخلی و خارجی به طور هم زمان شود و یا اینکه دچار هموروئید خونریزی دهنده شود که بیشتر اوقات پس از دفع شدن مدفوع چند قطره خون مشاهده می شود.

قبل از ارزیابی داروهايي كه در اين زمينه مصرف مي شوند و توضيح در مورد نحوه ی  استفاده از انها به بررسي روش سنتي در درمان بواسیر مي پردازيم:

درمان هموروئید به روش سنتی

درمان سنتی برای هموروئید اغلب به صورت رژیم تغذیه ای سرشار از فيبر، افزایش مصرف مایعات، قرار دادن قسمت نشیمن گاه در داخل وان يا لگن اب گرم  و استراحت است. نشستن داخل آب گرم (وان یا لگن آب گرم) در طول روز چند مرتبه و هر دفعه به مدت ده تا پانزده دقیقه به کاهش تورم کمک کرده و درد را كأهش مي دهد.

دارو های استروئیدی موضعی

hydrocortisone 1%—Anusol HC-1

این دسته از دارو ها بیشتر برای درمان هموروئید خارجی به کار می رند و به شکل كرم و پماد در بازار موجود می باشند و موجب می شود که درد و خارش در ناحیه ی مقعد کاهش یابد ولی به صورت مستقیم رفع كننده درد در اين ناحيه نمی باشند.

دارو های بی حس کننده ی موضعی

benzoyl alcohol، Anusol supporters، dibucane، و…

اين گروه از داروها ، به شکل شیاف و نیز پماد در بازار وجود دارند و معمولا برای درمان هموروئید( بواسیر) خارجی از آن ها استفاده می شود و با كنترل درد از راه بی حس كردن ناحیه مقعد به بیمار کمک خواهد کرد.

استفاده از دارو های قابض کننده

calamine,Witch hazel 50%-Tucks pads

این دسته از داروها هم برای درمان هموروييد داخلي به کار رفته و نیز برای درمان هموروييد خارجي از آن ها استفاده می شود و با از بین بردن رطوبت اضافی ناحيه باعث کاهش التهاب و برطرف شدن خارش و سوزش در ناحيه معقد خواهند شد.

استفاده از دارو های محافظت کننده

aluminumhydroxidegel,cocoabutter,codliver oil,glycerin,mineral oil,…

این دارو ها به صورت های گوناگون از قبیلپماد، کرو شیاف موجود می باشند و برای درمان هر دو گونه ی بواسیر استفاده می شوند. اين داروها مانند يك لإيه محافظت کننده عمل می کند و باعث می شود ترشحات مقعد روی پوست باقی نماند و بدین صورت سبب بر طرف شدن تدريجي التهاب خارش و سوزش ناحيه مقعد مي گردند.

عوارض جانبی استفاده از دارو های استروئیدی

بهتر است از دارو های استروئیدی بیشتر از مدت زمان چهارده روز استفاده نشود زیرا احتمال دارد که باعث نازک شدن پوست ناحیه ی اطراف مقعد شده و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

در بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و افرادی که به بزرگی پروستات مبتلا هستند استفاده از این نوع دارو ها باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

نکات مهمی که برای استفاده از دارو های استروئیدی باید بدانیم:

  • دارو هایی که در بالا ذکر شد، هیچ یک برای درمان هموروئید به کار نمی روند و تنها برای کنترل کردن نشانه های مربوط به بیماری می باشند، چنانچه بعد از هفت روز باز هم این نشانه ها وجود داشتند و یا در صورتی که باز هم خونریزی ادامه پیدا کرد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • با رعایت بهداشت مربوط به ناحیه ی مقعد و نیز جلوگیری از مرطوب بودن این ناحیه می توانید موجب کم تر شدن نشانه های بیماری شوید.
  • بهتر است برای شستشوی ناحیه ی مقعد از صابون های ملایم و بدون عطر استفاده کنید.
  • چنانچه بعد از استفاده از هر گونه کرم و یا پماد در این ناحیه درد و خارش آن افزایش یافت ممکن است بدن شما به آن ماده ی دارویی آلرژی داشته باشد، بنابراین بهتر است مصرف آن را متوقف کرده و با آب ولرم و صابون ملایم ناحیه را شستشو داده و خوب خشک کنید.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *