#


آشنایی با دلایل ایجاد انحراف بینی

24 ژانویه 2018 بدون نظر 2349 بازدید

آشنایی با دلایل ایجاد انحراف بینی

آشنایی با دلایل ایجاد انحراف بینی

انحراف بینی عارضه ایست که در ناحیه ی بینی ایجاد می شود و به علل گوناگونی به وجود می آید و باعث به وجود آمدن برخی از اختلالات تنفسی بسیاری برای افراد مبتلا خواهد شد. در بعضی مواقع ممکن است این عارضه احتیاج به درمان با روش های جراحی داشته باشد. اشخاصی که به صورت مادرزادی به این عارضه مبتلا می باشند باید به موقع و خیلی سریع درمان خود را شروع کنند.

یکی از عواملی که در ایجاد انحراف بینی موثر می باشد عامل تکاملی  و ارثی است که در صورت وجود تفاوت زیاد در جثه و اندام پدر و مادر به وجود می آید.

باید بدانید که یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در ایجاد انحراف بینی عوامل تکاملی و ارثی هستند. همچنین زمانی فردی به این عامل دچار می شود که تفاوت های زیادی بین جثه ی پدر و مادرش وجود داشته باشد و همچنین به دلیل وجود اختلالات ژنتیکی، تیغه ی بینی در زمان رشد به علت این عدم تشابه که از طرف پدر و مادر به ارث برده است به صورت نا متقارن در دو سمت بینی رشد می کند، علاوه بر این که رشد تیغه و گوشت و پوست هم با یکدیگر دارای هم خوانی نیستند در نتیجه سبب خواهد شد که تیغه ی بینی دچار انحراف شود. این انحراف به عنوان انحراف تکاملی هم شناخته می شود.

این نوع از انحراف بینی احتمال دارد که از اوایل تولد وجود نداشته باشد و با گذشت زمان که کودک رشد می کند و با افزایش سن به تدریج ظاهر خواهد شد، به همین خاطر است که از این نوع انحراف بینی به عنوان انحراف تکاملی نام برده می شود که همان گونه که در بالا ذکر شد، علت ایجاد آن وجود تفاوت بین میزان رشد بخش های مختلف بینی با یکدیگر می باشد.

در بعضی موارد اشخاصی که به اختلالات تنفسی مبتلا هستند برای مثال دارای لوزه ی سوم بزرگتر از حد معمول باشند ممکن است باعث تغییراتی در دستگاه تنفسی ایجاد شود، به عنوان مثال قسمت بالایی دهان آن ها گود تر شده  و به علت این که سقف دهان در زیر فضای بینی قرار دارد با گود تر شدن آن به تیغه ی بینی فشار وارد می آید و موجب انحراف تیغه ی بینی خواهد شد.

در سایر موارد افرادی که به بیماری های مربوط به فک و صورت مبتلا هستند احتمال این که به انحراف بینی دچار شوند ریاد است، به عنوان مثال اشخاصی که فک بالایی آن ها کوچک تر از فک پایینی می باشد امکان دارد به انحراف تیغه ی بینی دچار شوند.

همچنین افرادی که به بیماری هایی نظیر لب شکری و یا شکاف کام هستند تقریبا در همه ی موارد دچار انحراف بینی هم خواهند شد.

یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد انحراف بینی وارد شدن ضربه می باشد. ضربه ها نقش بسیار مهمی در ابتلا به انحراف بینی دارند. برخی از ضربه ها هستند که در دوران کودکی و یا حتی دوران نوزادی به فرد وارد شده است که نتیجه ی این ضربه ها ابتلا به انحراف در تیغه ی بینی می باشد.

در بسیاری از مواردی که به بینی فرد ضربه ای وارد می شود چنانچه شدت ضربه کم باشد هم ممکن است موجب ایجاد انحراف در بینی شود.

از دیگر عواملی که سبب ایجاد انحراف بینی می شوند می توان به تصادفات، دعواهای خیابانی و حتی برخورد یک جسم سنگین به بینی که ممکن است باعث شکستگی تیغه و استخوان بینی شوند اشاره کرد. در بعضی از موارد احتمال دارد که بینی فرد دچار شکستگی نشده باشد اما با ضربه ی شدیدی که به آن وارد شده ممکن است در زیر غضروف بینی خون ریزی به وجود آید و چنانچه این خون ریزی به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود موجب مسدود شدن راه تنفسی  و همچنین از بین رفتن لایه ی مخاطی و نیز ایجاد تغییر در شکل ظاهری بینی خواهد شد.

انحراف بینی موجب بروز چه عوارض و ناراحتی هایی خواهد شد؟

از عوارض ابتلا به انحراف بینی و گرفتگی بینی می توان به ایجاد تفاوت در کیفیت هوای تنفسی از طریق بینی و دهان اشاره کرد که از لحاظ پاکی و نیز میزان درجه ی حرارت خیلی با هم تفاوت دارند و این خود می تواند موجب ایجاد مشکلاتی در طولانی مدت برای کسانی که دچار گرفتگی بینی شده اند گردد.

از جمله ی این عوارض می توان به خشک شدن دهان و ایجاد اختلال در حس بویایی اشاره کرد. از سوی دیگر کسانی که دچار گرفتگی راه های تنفسی می شوند بعد از گذشت مدتی به علت ابتلا به برخی از مشکلات تنفسی احتمال دارد که از لحاظ روحی به ناراحتی هایی دچار شوند.

در بعضی از موارد نیز ممکن است انحراف بینی بر روی سینوس های فرد مبتلا تاثیر منفی گذاشته و موجب شود که فرد در معرض ابتلا به سرماخوردگی و یا سینوزیت های مزمن قرار بگیرد.

برخی از سر دردهایی که افراد به آن ها دچار می شوند نیز ممکن است به دلیل ایجاد انحراف بینی باشد به طوری که در موارد بسیاری پس از رفع مشکل انحراف بینی در فرد، دیده شده است که سردرد های او هم کاملا برطرف شده اند.

تشخیص انحراف بینی چگونه صورت می گیرد؟

برای تشخیص انحراف بینی معمولا پزشک با یک معاینه ی ساده از بینی فرد می تواند آن را تشخیص دهد، علاوه بر این پزشک برای معاینه ی بینی می تواند از آندوسکوپ نیز استفاده کند به این دلیل که انجام این کار به پزشک این امکان را می دهد که همه ی قسمت های تیغه ی بینی را با دقت مشاهده کرده و مورد معاینه قرار دهد.

چنانچه شخصی فقط دچار انحراف بینی باشد برای تشخیص دادن آن نیاز به انجام کار دیگری نیست اما در مواردی با انجام سی تی اسکن هم می توان مشکلات ایجاد شده در بینی را به راحتی تشخیص داد و اگر فردی به عوارضی از قبیل سینوزیت دچار شده باشد آن را تشخیص داد.

چگونه می توان مشکل انحراف بینی را درمان کرد؟

برای درمان فردی که دچار عوارض انحراف بینی شده باشد باید جراحی انجام شود. جراحی به این طریق انجام می شود که کاملا از ناحیه ی درون بینی لایه های مخاطی محافظ کنار زده خواهد شد و بخشی که دچار مشکل شده برداشته می شود و یا در صورت نیاز به ترمیم آن را ترمیم خواهند کرد.

در اکثر موارد هم زمان با رفع انحراف تیغه ی بینی لازم است پزشک توربین های بینی را هم مرتب و درست کند. به عنوان مثال زمانی که انحراف بینی به طرف راست باشد توربین های موجود در طرف چپ بینی به صورت جبرانی بزرگ تر می شوند و می توانند موجب ایجاد انسداد در طرف دیگر بینی هم شوند.

در زمان های گذشته برای جراحی و برطرف کردن انحراف ایجاد شده در بینی زمانی که لایه ی مخاطی برداشته می شد تمامی محتویات زیر آن یعنی غضروف ها و استخوان را نیز تخلیه می کردند که موجب بروز مشکلاتی از قبیل افتادگی نوک بینی و حتی ایجاد فرو رفتگی در پشت بینی می شد که امروزه دیگر از این روش ها برای جراحی بینی استفاده نمی کنند.

 آیا انجام جراحی مربوط به بینی موجب بروز خطراتی برای بیمار می شوند؟

بیشتر اوقات افرادی که برای رفع انحراف بینی جراحی انجام می دهند عواملی چون اثرات ناشی از بیهوشی ممکن است برای او به عنوان یک عامل تهدید کننده به شمار برود. درباره ی این عمل می توان گفت که خوشبختانه در اکثر موارد می توان با استفاده از بی حسی های موضعی و یا استفاده از بیهوشی های ساده عمل انحراف بینی را انجام داد و با این کار هیچ خطری بیمار را تهدید نخواهد کرد.

چه سنی که برای انجام عمل جراحی تیغه ی بینی مناسب می باشد؟

یکی از نکات مهمی که برای انجام عمل جراحی انحراف بینی به آن توجه می شود، سن اشخاصی است که قرار است مورد عمل جراحی قرار بگیرند. چنانچه فرد دچار مشکل خاصی نشده باشد و یا ب اصطلاح دچار انسداد نسبی باشد، تلاش بر این خواهد بود که تا زمان اتمام سن رشد عمل بر روی او انجام نشود. ولی در مواردی که مشکل ایجاد شده بسیار حاد باشد و فرد دچار گرفتگی شدید در ناحیه ی بینی شده باشد بهتر است که عمل جراحی زود تر انجام گیرد به این خاطر که ممکن است خود این گرفتگی در صورتی که شدید باشد، می تواند موجب ایجاد مشکلاتی برای کودکان از قبیل اشکالاتی که در شکل ظاهری صورت شود. یا این که احتمال دارد فرد به اختلالات ریوی نیز مبتلا شود.

نکاتی درباره ی مراقبت های ویژه ی پس از انجام عمل جراحی بر روی تیغه ی بینی

پس از انجام عمل جراحی رفع انحراف بینی احتمال دارد پزشک درون بینی را با پد های مخصوصی پانسمان کند که ین پد ها تنها جلوی خونریزی را می گیرند و برای تنفس فرد بیمار هیچ مشکلی به وجود نخواهد آورد.

فردی که مورد عمل جراحی قرار گرفته است تغلب نیاز به استراحت یک و یا دو روزه دارد و چنانچه چیزی در داخل بینی او قرار داده شده باشد پس از گذشت دو روز آن را بیرون می آورند و او او به راحتی می تواند به زندگی عادی و طبیعی خود ادامه دهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *