#


آشنایی با دانه های پوستی و نقش آن در به خطر انداختن سلامتی افراد

17 ژوئن 2018 بدون نظر 3077 بازدید

آشنایی با دانه های پوستی و نقش آن در به خطر انداختن سلامتی افراد

شناخت دانه های پوستی و راه های از بین بردن آن

درباره تمام بثورات یا دانه های پوستی حتما با طبيب مشورت کنید زیرا به آسانی قابل اشتباهند.

لکه های آبی رنگ

نوزادان و کودکانی که رنگ پوست آنها سفید با پریده باشد ، غالبا بعضی لکه های آبی رنگ در بدن آنها دیده میشود.

قرمزی و سوختگی رانها و سرین

پوست غالب اطفال شیرخوار در ماههای اولیه بسیار حساس است و بخصوص ناحيه رانها و سرین که بوسیله کهنه و قنداق پوشانده می شود ، بیشتر در معرض ابتلاء واقع میشود. وقتی نوزاد را از بیمارستان بمنزل مبادرید ممکن است در پشتش جوش و زخمی داشته باشد . این دلیل آن نیست که در بیمارستان در توجه و مراقبت از طفل اهمال و مسامحه شده است . بلکه علامت آنست که پوست نوزاد خیلی حساس بوده و محتاج مراقبت زیادی است . شایع ترین نوع عارضه پوستی ناحيه سرین و رانها ، بیرون زدن دانه های کوچک قرمز رنگ و یا قرمزی و زبر شدن پوست این ناحیه است . بعضی از این دانه های قرمز (جوش) ممکن است چرکی شده نوك آنها سفید شود . اگر بثورات خیلی شدید باشد ، پوست فوق العاده دردناك میشود .

این قرمزی و سوختگی ناحیه رانها و سرین ، غالبا بعلت آمونياك است. در حالیکه والدین اشتباها آنرا به نوع رژیم طفل نسبت میدهند. آمونیاك مستقيما در ادرار طفل وجود ندارد بلکه از ادراری که در کهنه و قنداق طفل جمع میشود، بواسطه وجود میکروبهای خاصی، آمونياك ساخته میشود . بنابراین در معالجه این عارضه باید کهنه های طفل را جوشاند یا در آفتاب پهن کرد و یا با زدن محلولهای ضد عفونی کننده با نها، میکروبها را کشت و نابود ساخت.

تقریبا تمام اطفال شیرخوارگاهگاهی دچار این کسالت خواهند شد. اگر این عارضه , پوستی جزئی و مختصر باشد و بزودی و خود بخود برطرف شود، احتیاج به درمان خاصی نخواهد داشت. در مواقعیکه پوست جوش میزند، توصیه میشود که از پوشاندن شلوارهای پلاستیکی بکلی اجتناب شود و پمادی روی پوست مالیده شود. پماد اکسید دوزنگ و

خمير لاسارا چون مدت طولانی تری روی پوست میماند، خیلی خوب است؛ در حاليكه روغن پارافین خیلی زود جذب و پاك میشود لذا پوست را نمی تواند حفاظت کند.

اگر قرمزی و سوختگی رانها و ناحیه سرین ادامه پیدا کند و یا بدتر شود، مهمترین اقدام درمانی ، عبارت از جوشاندن و یا ضد عفونی کردن کهنهها بوسیله محلولهائی است که طبيب تجویز میکند. اگر بثورات و سوختگی پوست بسیار شدید باشد، جوشاندن و با ضد عفونی کردن پیراهن، زیر پیراهنی، پیراهن کش ، ورقه های پلاستیکی و یا هر چیز دیگری که با ادار خیس و آغشته میگردد، الزام آور است. ( بعضی از این ملافه ها یا ورقه های پلاستیکی را نمیشود جوشاند ، در این صورت باید آنها را با صابون خیلی خوب شست سپس مدتی در محلول ضد عفونی کننده قرار داد).

اگر قرمزی و سوختگی پوست بسیار شدید باشد ، مخصوصا اگر دانه های چرکی با نوك سفید زیاد باشد ، بهتر است از مالیدن پماد خودداری کنید و تمام ناحیه رانها و سرین را لخت و برهنه نگاهدارید و چند ساعت در روز در معرض هوا ، در اطاق گرم ، قرار دهید. در این حالت سینه و پاهای طفل را باید با دو پتوی سبك بطور جداگانه بپوشانید .کهنههایش را زیر طفل بگذارید تا بهر حال مقداری از ادرار را جذب نماید . در معرض هوا قراردادن بثورات و سوختگی ناحیه سرین، اعم از اینکه دانه ها چرکی باشد یا نباشد ، مطمئن ترین طریقه درمان این عارضه است .

اگر کودکی بسهولت و بكرات دچار سوختگی و قرمزی ناحیه سرین میشود ، باید تجربه کنید که چه احتباطها و كدام يك از این اقدامات (از قبیل: خشك کردن کهنه ها در آفتاب ، جوشاندن کهنه ها، مصرف محلول مخصوص ضد عفونی کهنهها و یا مالیدن پماد) بیشتر و بهتر برای درمان آن مؤثر واقع خواهد شد و به این ترتیب ، یعنی بکار بردن يك با همه این اقدامات ، ممکن است کار را بمراتب سهل تر کند. اگر مفید و لازم میدانید ممکن است نه فقط کهنه ها را قبل و بعد از شیر دادن تعویض کنید بلکه در حین شیر دادن نیز اینکار را بکنید.

اگر شستن کهنه های طفل را به سرویس مخصوص کهنه شوئی واگذار میکنید، جوشاندن مجدد آنها دیگر ضرور نیست زیرا کهنه ها در سرویس کهنه شوئی استریل می شود و حتی در بعضی از این سرویسها محلولهای ضدعفونی کننده نیز بکهنهها میزنند تا رشد میکروبهای مولد آمونیاك را ، بعد از آنکه کهنهها بوسیله ادار طفل خیس شد، متوقف کند. مدفوع شل و آبکی در جریان بك اسهال ، ممکن است باعث بروز بثورات و دانه های دردناك اطراف نشیمن بشود . درمان این عارضه عبارت از تعویض کهنه های طفل بلافاصله بعد از هر اجابت مزاج ، تمیز کردن پوست اطراف نشیمن وسرين طفل با روغن و مالیدن پماد اکسید دوزنگ است. اگر این طريقه مؤثر واقع نشود ، باید از پیچیدن کهنهها بکلی خودداری نمود و رانها و نشیمن و سرين طفل را در معرض هوا قرار داد.

بثورات خفيف صورت

طفل در چند ماه اول بعد از تولد، ممکن است بانواع گوناگون بثورات پوستی در ناحیه صورت مبتلا شود که چون تعریف آنها مشخص نیست، نمی توان نام معینی برای آنها گذاشت ولی بهر حال بسیار شایع است. نوع اول، عبارت از دانه های سفید براق ریزی است که در اطراف آنها هاله قرمزی اصلا وجود ندارد و شبیه دانه های مروارید کوچکی در روی پوست بدن جلوه میکند و بعد از چندی خود بخود از بین میرود . نوع دوم ، دانه با لکه های کوچک و نرم قرمزرنگی است که روی گونه ها بیرون میزند و ممکن است مدت متمادی همینطور بماند و بهبود نیابد لذا موجب ناراحتی مادر میگردد. گاهی این بثورات از بین رفته ولی مجددا بیرون میزند، روغن و پمادهای مختلف ظاهرا در معالجه آن تاثیری ندارد ولی بهرحال بعد از مدتی بهبود می یابد . دانه های نوع سوم که کمتر دیده میشود، عبارتست از تکه های قرمز و زبری که در روی گونه بیرون میزند و مکرر بهبود یافته مجددا عود میکند.

نوزادان در هفته های نخستین بعد از تولد، در قسمت وسط لبشان ، بعلت مکیدن ، گاهی دچار تاولهای سفید رنگی میشوند که گاهی اوقات پوسته پوسته میشود. این بثورات بدرمان احتیاجی ندارد و بعد از مدتی خود بخود مرتفع میگردد.

عرق جوش

عرق جوش در شانه و گردن اطفال شیر خوار، موقعی که فصل گرما شروع میشود، خیلی شایع است . این بثورات عبارتست از مجموعه ای از دانه های ریز صورتی رنگ که بوسیله هاله قرمز رنگی احاطه شده است . گاهی در نوك این دانه ها ، تاول کوچکی بوجود میاید و بعد از آنکه خشك شد ، بدانه ها منظر، تیره رنگی میدهد . عرقجوش معمولا از گردن شروع میشود . اگر شدید باشد ممکن است تا سینه و کمر از طرف پائین ، اطراف گوش و صورت از بالا، انتشار یابد ولی بهیچوجه تولید زحمتی برای کودک نمیکند. يك طريقه برای درمان آن عبارت از مالیدن محلول بی کربنات دوسود جوش شیرین) روی بثورات بوسیله پنبه هیدروفیل است (يك قاشق مرباخوری بیکربنات دو سود در يك فنجان آب تمیز وصاف) طريقه دیگر درمان آن بوسیلة پاشیدن کرد نشاسته گندم با زرت است ، ولی نكته مهم آنست که طفل را باید همیشه خنك نگاهداشت و از کندن لباسهای طفل در فصول کرم نباید ترسی داشت. .

شوره سر

عبارت از عارضه خفيف پوست کاسه سر است که بصورت پوسته پوسته های روی کاسه سر جلوه میکند و معمولا تا چند ماه اول بعد از تولد بسیار شایع است. بهترین درمان آن اجتناب از مصرف آب و صابون در شستن سر طفل خواهد بود. در عرض ، می توان سر طفل را با روغن پارافین (یا روغن بادام شیرین – مترجم ) بوسیله پنبه هیدرو نیل تمیز کرد، مالیدن روغن ، سبب نرم کردن پوسته پوسته ها میشود و بعدا میتوان بوسیله شانه های دندانه ریز آنها را بخوبی شانه کرد. اگر این درمان مؤثر واقع نشود باید با طبيب مشورت کنید ، شوره سر اطفال شیر خوار بیش از چند ماهی طول نخواهد کشید .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *