#


آشنایی با خواص درمانی نخود/ فوایدی که نخود داراست

خواص درمانی نخود
22 نوامبر 2017 يك نظر 1541 بازدید

آشنایی با خواص درمانی نخود/ فوایدی که نخود داراست

آشنایی با خواص درمانی نخود/ فوایدی که نخود داراست

با این که نخود هر آشی می باشم، از دوستان قدیمی شما هستم. اعراب به من حمص و هو جید گفته اند و در فارسی به بوداده من نخودچی گویند. دانه های نارس مرا به عنوان نخود سبز میفروشند ولپه آن را لپه سبز میگویند. برگهای تازه و خشک من علوفه خوبی برای حیوانات است. من مثل باقلا و لوبیا از حبوبات غذایی هستم و دارای انواع و اقسام می باشم. بهترین نوع من نوع سفید درشت و سبز است. نوع وحشی من کمی تلخ است و کمتر به آن توجه می شود. یک نوع سیاه هم دارم که به نخود سیاه معروف است و چون کمیاب است، وقتی بخواهند کسی را مدتی سردرگم کنند، او را به دنبال نخود سیاه می فرستند.

غلاف دانه های من دارای ترشحی ترش است که معمولاً این ترشی شب به صورت تبخیر از آن خارج می شود و چون پارچه ای روی آن بیندازید و صبح آن را بفشارید، آب ترش از آن خارج می شود و به همین جهت است که آن را شبنم نخود می گویند. این ترشی در یک نوع من که اطراف یزد به عمل می آید زیاد است که به آن گرد نخود می گویند که چاشنی غذا میباشد. این گرد دارای اسیدهای مختلف مخصوصاً اسید اگزالیک است. لذا خوردن آن برای کسانی که کلیه خوب ندارند و همچنین مبتلا به سنگ کلیه می باشند خوب نیست.

خواص درمانی نخود

خواص درمانی نخود

دانه های من زهکشی جگر و سپرز و کلیه است. ضد عفونی کننده و جهت خارش و جوش های پوستی مفید است. ضماد آن اورام را نرم می کند و برای فرو بردن ورم بنا گوش تجویز می شود و ضماد من با عسل جهت باز کردن زخم و جراحات سرطانی توصیه شده است. خوردن نوع زودپز من ملین شکم است، حرارت بدن را زیاد می کند، خونساز بوده، قدرت غذایی ان بیشتر از سایر حبوبات است،

پخته آن در شیر تازه جهت باز شدن گرفتگی آواز مفید است، مشروط بر این که همراه با تب نباشد و چون با تب باشد بهتر آن است آن را با آب پخته میل نمایند.

 چنانچه نخود را یک شب در سرکه خیس کرده، صبح ناشتا میل نمایید و در ان روز غذای دیگری نخورید، کرم معده را خواهد کشت. آب پخته من با کمی نمک، لیزی معده را از بین میبرد. نخود مدر است، خوردن دانه های من بین طعام بر هضم آن کمک می کند و چون با من حلیم بپزند و با سرکه بخورند و در آب جوشانده من بنشینند، جهت درمان درد نشیمنگاه و پاکی رحم و اخراج کرم شکم نافع است، و چون مرا در آب خیسانیده، خام بخورند و آب خیسانده آن را با عسل شیرین کرده بالای آن بنوشند، جهت برگشت جوانی و شهوت مایوسان بی نظیر است.

خوردن نخود گرم قبل از سرد شدن جهت بواسیر خونی مفید است. مضمضه و نوشیدن آب خیسانده سبز تازه من جهت از بین رفتن ورم لثه و درد دندان نافع است.

روغن نخود:

روغن نخود که از جوشانده من در روغن زیتون به دست میآید، مقوی مو و شهوت می باشد و جهت تسکین درد دندان و دردهای سرد و جذام بسیار مفید است. خوردن دانه های من جهت امراض نامبرده و بازشدن رنگ رخسار و آواز و مالیدن من برای تقویت باه مفید می باشد. ضماد من جهت پاک شدن خالهای سفید و سیاه کک مک و امثال آن مفید است. جوشانده نوع سیاه نخود برای زنان آبستن خوب نیست، زیرا موجب سقط جنین می شود. این جوشانده خرد کننده سنگ کلیه و مثانه است.

نخود سیاه:

 نخود سیاه در جمیع احوال قوی تر از نوع سفید است، مخصوصاً پادزهر خوبی است. این نخود جهت استسقا و یرقان و کیسه صفرا تجویز می شود، بادشکن بوده برای مبتلایان به جذام بسیار نافع است، ضماد اقسام من جهت برطرف کردن زردی چهره و کچلی و فاووس (نوعی کچلی که سر را طاس می کند) و خارش پوست و امراض مفاصل و تقویت مو نافع است و برای رفع نفخ می توان از زیره استفاده کرد، و خوردن اب بعد از من مضر است.

خواص درمانی نخود

خواص درمانی نخود

وقتی گوشت را با آب نخود می بزند، به پختن گوشت کمک کرده آن را نرم میکند، چون قسمتی از لباس خون آلود شود، شستشوی آن با نخود لکه های خون را پاک می کند، اگر ده گرم مرا بکوبند و با گلاب داغ ضماد نمایند، درد پشت را تسکین می دهم، برگ های نخود دارای اسید اگزالیک و جوهر لیموست، و دم کردن آب پیشاب آور است.

نخود سبز:

تازه و سبز من سرشار از ویتامین های (آ)، (ب) و (ث) است و دارای سلولز زیادی است و رودهها را جارو می کند. اگر شما دارای معده ضعیف بوده، نمی توانید نخود تازه را هضم کنید، با غذای خود کمی زیره میل نمایید. وقتی سبز من خشک می شود، ویتامین (ث) خود را از دست می دهد. اگر مرا له نکرده نکوبیده میل نمایید، هضم نشده دفع نمی شوم.

خواص درمانی نخود

خواص درمانی نخود

نخود فرنگی:

من نوعی نخود سبز هستم که در زمان ناصرالدین شاه به وسیله اتابک اعظم به ایران آمدم و ویتامین های من بیشتر از نخود معمولی است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *