#


آشنایی با تاثیرات نمک بر روی بدن

تاثیرات نمک
17 اکتبر 2017 بدون نظر 1639 بازدید

آشنایی با تاثیرات نمک بر روی بدن

آشنایی با تاثیرات نمک بر روی بدن

به گزارش ازمن بپرس، تمام افراد به ماده ای به نام سدیم نیاز دارند. این ماده معدنی برای برخی از عملکرد ها ضرورت دارد مانند عصبی، تعادل بخشیدن به مایعات در سلول ها، عضلانی و رگ های خونی. ولی پیدا کردن تعادل از اهمیت بالایی برخوردار است و اکثر افراد برای به دست آوردنش دچار اشتباه می شوند.

زمانی که در آشپزخانه هستید و به پخت غذا مشغولید بعضی اوقات به غذای خود چاشنی می افزایید مانند نمک یا سس سویا. به مرور زمان متوجه چیزی می شوید، با خوردن این غذاها که در آن نمک وجود دارد باعث می شود که خواب تان را در شب آشفته کند. ممکن است دچار نفخ و سردرد شوید و در روز بعد آن تمرکز خوبی نتوانید داشته باشید. شاید با خودتان بگویید که مصرف نمک مان زیاد نیست ولی بعد از خوردن نمک احساس سستی می کنید.

تاثیرات نمک

تاثیرات نمک

تمام افراد می دانند که مصرف بیش از حد چیزی زیاد خوب نیست به خصوص مواد غذایی. ولی چه میزان نمک زیاد محسوب می شود؟ متخصصان در این رابطه می گویند میزان نمک مصرفی تان نباید بیش از ۱.۵۰۰ میلی گرم در روز باشد. منظور از این میزان نمک یعنی یک قاشق چای خوری.

البته اکثر افراد بدون هیچ آگاهی مقدار زیادی نمک را استفاده می کنند، (یعنی ۳.۴۰۰میلی گرم در روز) این مقدار یعنی تقریبا دو برابر میزان توصیه شده. اگر بیش از حد نمک مصرف کنید مشکلات زیادی را برای تان به وجود می آورد، از بد خوابی گرفته تا سنگ کلیه و مشکلات قلبی.

مصرف نمک باعث می شود که آب بدن کم شود و به خودی خود بد خوابی را به وجود آورد. مصرف غذایی که نمک آن زیاد است تاثیراتی را روی گوارش می گذارد، پس به یاد داشته باشید که اگر پیش از خوابیدن برخی از غذاهایی مثل فست فودها و بال مرغ با سس پر از نمک مصرف کنید باعث می شود که به جای این که بدن استراحت کند تمرکزش را روی گوارش قرار می دهد.

سایر تاثیراتی که مصرف غذای نمکی در کوتاه مدت بر روی بدن می گذارد عبارتند از نفخ، احتباس مایعات و خشک شدن پوست. همین طور برخی افراد بعد از این که غذاهای نمکی را صرف کردند از به هم خوردن معده شان شاکی بودند، به خصوص این که این میزان نمک همراه با غذاهای سرشار از چربی و یا قند باشد.

اثراتی که نمک در بلند مدت بر روی بدن می گذارد می توان به سرطان معده، سنگ کلیه، فشار خون بالا و پوکی استخوان اشاره کرد. زمانی که سدیم را به میزان زیادی وارد بدن تان می کنید باعث می شود در زمان طولانی میزان زیادی مایعات در بدن نگه داشته شود و باعث شود که به قلب و رگ های خونی فشار زیادی وارد شود که به بالا رفتن فشار خون و یا هایپر تنشن مبتلا می شوید.و اگر از قبل به فشار خون مبتلا بوده اید ممکن است که دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شوید.

تاثیرات نمک

تاثیرات نمک

اگر چه هایپر تنشن ژنتیکی می باشد و در بعضی از موارد داروهایی از سوی پزشکان تجویز می شود تا فشار خون شما را تحت کنترل بگیرند ولی باید غذاهایی که دارای قند، نمک و چربی هستند را کاهش دهید.
اگر فشار خون بالا شما را تهدید نمی کند می توانید با دریافت مقدار کمی نمک مزیت هایی را به دست آورید که برای تمام بدن شما مفید است و باعث می شود که پف کردگی، حالت تهوع، ورم و سردرد را کاهش دهد. به خاطر داشتن عوارضی که نمک دارد و می تواند بیش از حد بر روی بدن و سلامت مان تاثیر بگذارد باید مصرف این ماده معدنی را کنترل و میزان دریافت چربی اشباع و قند را مورد اهمیت قرار دهید.

به شما توصیه می کنیم که برای حفظ تعادلی سالم غذاهایی که بسته بندی شده اند را مصرف نکنید و یا این که استفاده از آن ها را به حداقل برسانید. اکثر غذاهایی که فراوری شده اند دارای میزان زیادی نمک ، قند و چربی های اضافی می باشند. اگر سعی کنید که از غذاهای واقعی استفاده کنید و برای طعم دار کردن غذاها کمی نمک به آن اضافه کنید می توانید همه چیز را تحت کنترل خود قرار دهید. اگر عادت به مصرف زیاد نمک دارید می توانید جای آن از چاشنی های گیاهی درون غذاهایی مانند سبزیجات، گوشت، ماهی و حتی پاپ کورن مصرف کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *