#


آشنایی با بیماری کیست پستان و انواع آن

2 ژانویه 2018 بدون نظر 2193 بازدید

آشنایی با بیماری کیست پستان و انواع آن

آشنایی با بیماری کیست پستان و انواع آن

کیست پستان در زنان چگونه به وجود می آید؟

فیبرو کیستیک پستان به صورت فیبروز و کیست های خیلی کوچک در داخل پستان تشخیص داده می شود که گاهی اوقات ممکن است کیست ها افزایش یافته و اندازه ی آن ها نیز بزرگ تر شوند. اما در بیشتر موارد اندازه ی آن ها بسیار کوچک می باشد. این ناراحتی ایجاد تغییر در شکل خاص سینه است، اما به عنوان یک بیماری شناخته نمی شود. حدود هشتاد درصد از خانم ها در دورانی از زندگی خود میزانی از این حالت را تجربه خواهند کرد و در زمانی نزدیک به سیکل قاعدگی شان دچار تورم و احساس سنگینی و نیز دردناک شدن پستان ها می شوند.

در حالت فیبروکیستیک، در زمان نزدیک شدن به دوران قاعدگی به علت افزایش هورمون های زنانه در خون و حساس شدن نسج سینه به این هورمون ها، سینه ها متورم شده و احساس سنگینی در آن رخ می دهد و به دنبال آن احساس دردناک بودن آن ها نیز حس خواهد شد. پس از شروع سیکل قاعدگی به علت کم تر شدن میزان استروژن در خون، درد پستان ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و فرد احساس راحتی می کند.

ابتلا به این حالت در برخی اشخاص به صورت خفیف بوده و تنها چند روز پیش از شروع قاعدگی احساس می شود و با شروع سیکل ماهیانه کاملا برطرف می شود، ولی گاهی اوقات افرادی هستند که ابتلا به این حالت کاملا شدید می باشد، احتمال دارد ک در زمان طولانی تری در سینه هایشان احساس درد داشته باشند؛ تا آنجا که در برخی افراد تنها یک هفته پس از تمام شدن قاعدگی سینه ها بدون هیچ دردی بوده و پس از آن مجددا درد شروع خواهد شد و دوباره سینه ها متورم می شوند و این حالت تا دو سه هفته ادامه داشته تا زمان قاعدگی بعدی شروع شود.

در برخی از موارد احتمال دارد خانم ها این درد سینه را به صورت دائمی احساس کنند و ابتلا به این درد کاملا آزار دهنده می باشد و یا به این دلیل که احتمالا این درد علائمی از سرطان سینه باشد به پزشک مراجعه می کنند.

در این زمان پزشک باید نخست بیمار را تحت معاینه ی کامل قرار داده و از بیمار بخواهد که سونوگرافی یا ماموگرافی انجام دهد تا مشخص شود که علاوه بر زمینه ی فیبروکیستیک، فرد به بیماری دیگری و یا وجود توده ای در سینه ها مبتلا هست یا خیر.

انواع مختلف کیست پستان را بشناسیم

معمولا کیست های پستان در دو نوع کیست های ساده و کیست های کمپلکس وجود دارند:

کیست های ساده:

این گونه کیست ها دارای دیواره ی صافی بوده و درون آن ها مایع شفاف و زلالی وجود دارد. اکثر زنان به این نوع کیست دچار می شوند که البته خطرناک نبوده و بهتر است بیمار تحت نظر پزشک باشد.

کیست های کمپلکس:

احتمالا دارای دیواره ی ضخیمی بوده و تو پر و یا چند حفره ای باشند. با توجه به نظر جراح و یا رادیولوژیست، هر چند وقت یک بار باید از این نوع کیست ها نمونه برداری به عمل بیاید. انجام نمونه برداری می تواند به صورت باز یعنی جراحی و یا به وسیله ی سوزن های بسیار ضخیم انجام شود.

فیبروکیستیک چه نوع بیماری است؟

فیبروکیستیک یک نوع عارضه ی خوش خیم می باشد که سرطانی هم تبدیل نخواهد شد، ولی به علت اینکه بیشتر خانم ها به آن دچار می شوند، و از طرفی برخی از آن ها بدون ارتباط با فیبروکیستیک، احتمال دارد که به سرطان سینه مبتلا شوند و ممکن است در سونوگرافی و یا ماموگرافی که برای مشخص شدن این کیست ها انجام می شوند توده های سرطانی هم مشاهده شوند.

شایع ترین نشانه های فیبروکیستیک

شایع ترین نشانه ی فیبروکیستیک، احساس درد در ناحیه ی سینه و همراه با تورم سینه می باشد. در مواردی که شدت درد سینه ها کم باشد، فرد پس از اینکه به پزشک مراجعه کرده و از این موضوع اطلاع پیدا می کند که این تغییر در اندازه ی پستان ها عارضه ی کاملا عادی می باشد، قادر به تحمل کردن این درد می باشد؛ در موارد یکه شدت درد به قدری زیاد باشد که بیمار نتواند آن را تحمل کند بهتر است از درمان دارویی برای کاهش درد استفاده کند. میزان درد ناشی از فیبروکیستیک در دوران قاعدگی متفاوت می باشد و عواملی مثل مصرف مواد محرک کافئین دار مانند:کاکائو، قهوه و نوشابه های گاز دار در رژیم غذایی و یا اینکه برخی از عوامل محیطی نظیر استرس و اظطراب بیش از حد می تواند موجب افزایش این گونه درد ها شود.

درمان خانم هایی که به فیبروکیستیک مبتلا هستند

در گام نخست برای درمان زنان مبتلا به فیبروکیستیک، باید به آن ها اطمینان داد که مشکل حادی وجود ندارد و این عارضه یک ناراحتی کاملا عادی و قابل درمان می باشد که دادن این اطمینان به بیمار سبب می شود که بخش زیادی از استرس بیمار کاسته شود. زمانی که برای اهش درد بیمار نیاز به درمان دارویی باشد، پزشک با تجویز ترکیبات ویتامین ای و نیز روغن گل مغربی می تواند میزان زیادی از درد بیمار را کاهش دهد و در عین حال بیمار باید از رژیم غذایی که در بالا ذکر شد کاملا پیروی کند. در مواردی که شدت درد قدری زیاد باشد که بیمار قادر به تحمل آن نیست، می توان از درمان های دارویی دیگری مانند: تاموکسیفن و دانازول برای بهبودی استفاده کرد.

خوشبختانه این گونه کیست ها، زمینه ساز ابتلا به سرطان نمی باشند و این تصور که انجام جراحی های ضایعه های مربوط به پستان ممکن است عاقبت به بدخیمی و سرطان سینه بیانجامد کاملا تصور اشتباهی می باشد. برداشتن توده های پستانی در سنین پایین به عوامل مختلفی بستگی دارد. چنانچه فردی در سن پایین بیست و پنج سال باشد و نیز سابقه ی خانوادگی نداشته باشد و انجام سونوگرافی و معاینه هم ، توده ی خوش خیم را تشخیص دهد، فقط بیمار تحت نظر گرفته می شود.

اما در زنانی که بالای سی سال بوده و سابقه ی خانوادگی نیز داشته باشند، از توده ی نشان داده شده نمونه برداری خواهد شد؛ چنانچه جواب نمونه برداری خوش خیم بودن توده را نشان دهد بیمار فقط تحت نظر گرفته می شود، اما اگر توده ی خوش در حال رشد باشد باید حتما برداشته شود. اغلب در بیست و پنج درصد موارد، افراد دارای سابقه ی خانوادگی می باشند؛ بنابراین تعداد زیادی از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند نخستین فردی در خانواده هستند که به آن مبتلا می شوند. برای آگاهی بیشتر از این مسئله نیز بهتر است با یک متخصص ژنتیک مشورت شده و از او راهنمایی بخواهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *