#


آشنایی با بیماری مفصل فک، علائم و راههای درمانی آن

17 مارس 2018 بدون نظر 1789 بازدید

آشنایی با بیماری مفصل فک، علائم و راههای درمانی آن

بیماری مفصل فک

مفصل فک یا اصطلاحا مفصل تمپورومندیبولر (Toinporomandibular) باعث انسال تک پابن مندیبول) به استخوان گیجگاهی جمجمه (تمپورال) می شود. این مفسل به یک این اجازه را می دهد که در تمام جهت ها حرکت نموده و بنابراین دندان ها بتوانند به راحتی غذا را گاز گرفته و جوند. در بیماری ململ فک، مفصل و عضلات و لیگامانهایی که کنترل مفصل را بر عهده دارند بخوبی با یکدیگر کار نکرده و با هت ایجاد درد می شوند. این مشکل در خانم ها سه برابر بیشتر از آقایان شایع می باشد.

بیماری مفصل فک بیشتر به علت اسپاسم یا گرفتگی عضلانی که برای جویدن بکار می روند ایجاد می شود که این وضعیت اغلب بر اثر دندان قروچه و با فشردن لکها به روی هم بروز می کند. فشردن لک ها به روی هم و و دندان قروچه ممکن است در مواردی که استرس فرد زیاد می شود ایجاد گردد. جویدن بد غذا باعث فشار آوردن بر روی عضلات فک شده و ممکن است باعث بیماری مفصل فک شود. همچنین ضربات وارده به سر، فک یا گردن که باعث جابجایی مفصل می شود می تواند موجب بروز بیماری مفصل لک شود. در موارد نادری، آرتریت (آرتروز) می تواند باعث بروز این مشکل شود.

علائم بیماری مفصل فک

اگر شما دچار بیماری مفصل فک هستید ممکن است یک یا چند علامت زیر را داشته باشید.

  • سر درد
  • حساس شدن و درد عضلات فک.
  •  درد صورت
  •  درد شدید در نزدیکی گوش ها.

در بعضی موارد، درد بر اثر جویدن و با باز کردن بیش از حد دهان در هنگام خمیازه کشیدن ایجاد می شود. همچنین ممکن است در باز کردن دهان مشکل ایجاد شود، فک قفل شود و یا در هنگام باز و بسته کردن دهان صداهایی از مفصل فک ایجاد شود.

نحوه ی درمان

دندانپزشک ممکن است برایتان درخواست یک عکس رادیوگرافی پانورامیک از دهان و فکتان نماید. همچنین ام آر آی (MRI) از مفصل فک نیز ممکن است درخواست شود. درمان بیماری مفصل فک با هدف از بین بردن اسپاسم و گرفتگی عضلات و نیز تسکین درد انجام می شود. خود بیمار نیز می تواند برای رفع این مشکل اقداماتی انجام دهد که عبارتند از: گذاشتن یک حوله گرم و مرطوب بر روی صورت، ماساژ دادن عضلات صورت، خوردن غذاهای نرم، و قرار دادن وسیله ای در دهان در هنگام شب تا از بروز دندان قروچه در هنگام خواب جلوگیری شود. خوردن دارو های مسکن مثل آسپرین و استامینوفن نیز ممکن است کمک کننده باشد. اگر گرفتگی عضلات شدید باشد، دندانپزشک ممکن است یک داروی شل کننده عضلات مثل متوکاربامول تجویز نماید. اگر استرس شما باعث بروز این مشکل شده است، تمرینات آرامش اعصاب ممکن است برایتان مفید باشد.

اگر عدم جفت شدن دندان هایتان باعث بروز این وضعیت شده است، دندانپزشک ممکن است برایتان سیم های ثابت یا متحرک ارتودنسی بگذارد. از هر چهار نفری که به بیماری مفصل فک دچار ، می شود، سه نفرشان با انجام درمان در طی سه ماه بهبود می یابد. با اینحال در بعضی موارد، مشکلات بیمار برطرف نمی گردد و نیاز به انجام عمل جراحی ترمیم مفصل فک پیدا می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *