#


آشنایی با برخی از مشکلات مربوط به دندان

11 آوریل 2018 بدون نظر 1701 بازدید

آشنایی با برخی از مشکلات مربوط به دندان

برخی از ناراحتی های مربوط به دندان

تغییر رنگ دندان ها

رنگ دندان ها در افراد مختلف با هم فرق می کند و دندان بزرگسالان تیره تر از دندان های شیری کودکان می باشد. دندانها بطور طبیعی با افزایش سن، کمی تیره تر می شوند. با اینحال، گاهی اوقات به علت تغییراتی که در داخل دندان ها ایجاد می گردد، رنگ آنها بطور غیر طبیعی تغییر می کند.

علل تغییر رنگ دندان ها

یک علت شایع تغییر رنگ دندان ها، ساخته شدن جرم دندان بر روی آنها می باشد. جرم دندان عبارتست از رسوب اجزاء غذا، بزاق دهان و باکتریها که بر روی سطح دندان ها ایجاد می شود. دندان هایی که دارای جرم هستند اغلب به رنگ زرد مایل به قهوه ای می باشند اما در کودکان می توانند به رنگ سیاه و یا سبز باشند. مصرف زیاد چای و قهوه و استعمال دخانیات و نیز استفاده از شربت های حاوی آهن می توانند باعث تغییر رنگ سطح دندان ها شوند.

دادن بعضی از داروها به کودکان می تواند باعث تغییر رنگ شدن دندان های دائمی آنها در آینده شود. برای مثال، اگر داروی تتراسیکلین به یک کودک زیر ۱۰ سال داده شود ممکن است دندان های دائمی او در آینده شوند. اگر این دارو توسط یک خانم حامله خورده شود، دندانهای شیری کودک او در آینده ممکن است درد شوند. مصرف مقدار زیاد فلوراید در افراد بعضی از نقاط دنیا که آب مصرفی آنها دارای مقادیر خیلی زیاد فلوراید می باشد می تواند باعث خال خال شدن دندانهایشان شود که به این وضعیت اصطلاحا “فلورون . (Fluorosis) گفته می شود. با اینحال مقدار فلوری که در اکثر نقاط جهان به آب لوله کشی اضافه می شود تا از بروز پوسیدگی دندان ها جلوگیری شود بقدری کم می باشد که نمی تواند باعث بروز وضعیت فلوروزیس و خال خال شدن دندان ها شود. با اینحال مشکل فلوروزی ممکن است در صورتی که کودکان به مقدار زیاد از قطره با قرصهای فلوراید استفاده کنند دیده شود. التهاب برگشت ناپذیر پولپ نیز می تواند باعث تیره شدن رنگ دندان ها شود. روت کانال (عصب کشی) یک دندان نیز می تواند باعث تیره تر شدن رنگ دندان شود (در صورتی که ماده ای که برای پر کردن دندان از آن استفاده می شود دارای رنگ تیره ای باشد).

نحوه ی درمان

رنگی که بر روی سطح دندان ها ایجاد می شود را می توان با جرم گیری و پولیش کردن دندان ها از بین برد. اگر رنگ دندان ها خیلی شدید تغییر کرده باشند، دندان ها را می توان بلیچ کرد و با استفاده از مواد خاصی سفید نمود. برای سفید کردن دندان ها روش های مختلفی وجود دارد که می توانید با مشورت با دندانپزشکتان، سالمترین و بی خطر ترین روش را انتخاب نماید. از لیزر نیز برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود. اکثر ژل های سفید کننده حاوی پراکسید کاربامید هستند که در دهان تجزیه شده و پراکسید هیدروژن آزد میکند که این ماده باعث روشن شدن مینای دندان ها می شود. عوارض جانبی این نوع سفید کردن دندان ها عبارتند از: تحریک بافت لثه ها، حساس شدن دندان ها و ایجاد مشکلات گوارشی. وقتی چنین مشکلاتی بروز کردند باید از ادامه سفید کردن دندان خودداری نمایید. سفیدی دندان ها می توانند به مدت یک تا پنج سال باقی بمانند. سیگار کشیدن و نوشیدن چای و قهوه به میزان زیاد می تواند باعث کم شدن مدت زمان سفیدی دندان ها شود.

عدم جفت شدن دندانها بر روی هم

بطور ایده آل، دندان های جلویی بالایی باید کمی جلوتر از دندان های جلویی پاینی قرار بگیرند و دندان های آسیا نیز باید بطور یکنواخت بر روی یکدیگر قرار بگیرند. با اینحال، دندان های کامل و بی عیب نادر هستند و اکثر افراد دارای دندان هایی هستند که بعضی از آنها در محل صحیح خود قرار ندارند. این نقائص دندانی تا زمانی که باعث بروز ناهنجاریهایی در قیافه فرد نشوند و یا اینکه در جویدن و غذا خوردن فرد مشکلی ایجاد نکنند، معمولا توسط افراد به عنوان یک مشکل جدی در نظر گرفته نمی شوند.

چگونگی درمان

درمان معمولا فقط وتنی لازم است که عدم جفت شدن دندان ها بر روی هم بسیار شدید بوده و باعث بروز مشکلاتی در غذا خوردن و صحبت کردن فرد شود و یا اینکه قیافه او را به طرز بدی تغییر دهد. اگر دندان ها توی هم رفته باشند، بعضی از دندان ها را باید کشید. دندان های نامنظم و کج را می توان با وسیله خاص ارتودنسی، مرتب و منظم نمود. در موارد نادر ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی هم باشد.

بهترین زمان درمان در هنگام کودکی می باشد یعنی وقتی که دندان ها و استخوان های فک ها هنوز در حال رشد کردن هستند. با اینحال اگر جفت شدن دندان ها بر روی هم بر اثر عدم تناسب اندازه دندان ها و فکها باشند، نیاز به انجام عمل جراحی می باشد و درمان را می توان تا سنین بزرگسالی به عقب انداخت.

بیرون افتادن دندان

گرچه دندان های شیری کودکان بطور شایعی بر اثر تصادفات، بیرون می افتند اما بیرون افتادن دندان در افراد بزرگسال بسیار مهمتر می باشد زیرا دندانهای شیری در نهایت توسط دندانهای دائمی در بزرگسالی جایگزین میگردند. بیرون افتادن دندان ها بر اثر حوادث و تصادفات در مردها بسیار شایعتر از خانمها می باشد زیرا مردها بیشتر در ورزشهای سخت شرکت می کنند. احتمال بیرون افتادن دندان های جلو بیشتر از سایر دندان ها می باشد.

اگر دندان شما از جایش کنده شده و یا به بیرون افتاده است شما باید سریعا به یک دندانپزشک مراجعه نمایید. اگر دندان بطور کامل از جایش در آمده است، در صورتی که امکان دارد باید آن را دوباره در محل حفره ای که از آن در آمده است قرار دهید. همچنین می توانید دندان را در یک لیوان شیر و یا یک لیوان آب نمک قرار دهید و یا اینکه آن را در یک پارچه تمیز و نمدار بپوشانید. در ۹۰ درصد موارد اگر دندان بیرون افتاده در عرض ۳۰ دقیقه در جای خود قرار داده شود، دوباره می تواند خود را به فک متصل نماید.

نحوه ی درمان

دندانپزشک با قرار دادن دندان بیرون افتاده در جای قبلی خودش و بستن آن به دندان های مجاور به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز باعث بی حرکت ماندن دندان می شود. بیرون افتادن کامل دندان معمولا باعث از بین رفتن پولب دندان (یعنی قسمتی که حاوی عصب و رگ های خونی است می شود و در این موارد شما بعد از قرار دادن دندان  در محل خودش، نیاز به انجام روت کانال (عصب کشی) خواهید داشت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *