#


آشنایی با انواع درد پستان و علل ابتلا به آن

3 فوریه 2018 بدون نظر 2837 بازدید

آشنایی با انواع درد پستان و علل ابتلا به آن

آشنایی با انواع درد پستان و علل ابتلا به آن

در اکثر موارد درد های مربوط به پستان به درد های دوره ای و غیر دوره ای تقسیم می شود که هر یک از آن ها خصوصیات خاص خود را دارد:

خصوصیات درد دوره ای پستان:

  • این نوع درد به دوره ی عادت ماهیانه ی زنان وابسته می باشد.
  • به شکل درد مبهم و یا احساس سنگینی مشخص شده است.
  • بیشتر اوقات با متورم شدن سینه ها و یا احساس ایجاد توده ای در آن ها می باشد.
  • بیشتر در بخش های بیرونی پستان و نیز نواحی زیر بغل درد ایجاد شده و همچنین هر دو پستان دچار درد خواهند شد.
  • از دو هفته پیش از آغاز دوران قاعدگی درد احساس می شود و زمانی که سیکل قاعدگی شروع می شود از میزان درد به تدریج کاهش می یابد.
  • بیشتر اوقات در خانم هایی که پیش از سن یائسگی می باشند و در سنین بیست تا چهل سالگی رایج است.

خصوصیات درد های غیر دوره ای در پستان:

  • این نوع درد به سیکل قاعدگی وابسته نمی باشد.
  • این نوع درد به شکل سفت شدن پستان ها و یا احساس سوزش درون آن ها توصیف شده است.
  • درد های غیر دوره ای پستان به صورت مداوم و متناوب می باشد.
  • بیشتر اوقات یک پستان درگیر این نوع درد شده و در یک قسمت لوکالیزه است ولی احتمال دارد که در نواحی دیگر نیز منتشر شود.
  • به احتمال زیاد ابتلا به این نوع درد به خاطر وجود کیست و یا فیبروآدنوم می باشد.
  • اکثر زنانی که در سنین چهل تا پنجاه سالگی هستند به این درد ها دچار می شوند.

درد پستان با منشا غیر پستانی:

در برخی از موارد درد در ناحیه ی پستان احساس می شود در حالی که منشا و سرچشمه ی این درد از خود پستان نمی باشد و از خارج پستان بوده مانند کشیدگی عضلات قفسه ی سینه و یا این که به علت ابتلا به بعضی از بیماری های قلبی- ریوی و یا دستگاه گوارش ایجاد شده باشد.

چه زمانی فردی که دچار درد در ناحیه ی پستان می شود باید به پزشک مراجعه کند؟

  • هنگامی که فرد به مدت چندین هفته به طور مداوم درد را احساس کند.
  • دردی که در سینه ی خود احساس می کنید لوکالیزه به یک قسمت خاص در پستان شما باشد.
  • درد ایجاد شده در پستان به مرور زمان بدتر شده باشد.
  • دردی که در پستان ایجاد شده است باعث می شود که فعالیت های روزانه ی فرد مبتلا دچار اختلال شود.

هرچند درد هایی که در پستان ایجاد می شوند نشانه ی رایجی از ابتلا به سرطان سینه نمی باشند اما درد موضعی آن در درصد کمی از موارد به علت سرطان پستان است.

در اکثر موارد تشخیص دلیل اصلی ایجاد درد در ناحیه ی پستان امکان پذیر نمی باشد ولی علل احتمالی تاثیر این موارد می باشد:

هورمون ها:

چنانچه دردی که در پستان به وجود آمده است به شکل دوره ای باشد و با نزدیک شدن به سیکل قاعدگی مرتبط باشد، به احتمال زیاد با هورمون های جنسی با هورمون های جنسی نیز در ارتباط می باشد. اگر این نوع از درد سینه ها با شروع بارداری و یا آغاز دوره ی یائسگی در زنان از بین برود نشان دهنده ی این است که به احتمال زیاد هورمون ها در این مورد نقش دارند. در هر صورت تحقیقات تا کنون نتوانسته اند اختلال هورمونی خاصی را شناسایی کنند که عامل اصلی ابتلا به درد های دوره ای پستان ها باشد.

عوامل ساختاری:

مشکلات آناتومیکی و ساختاری در پستان ها می تواند باعث بروز درد در سینه هاشود که در اکثر موارد این درد ها از نوع درد های غیر دوره ای می باشند. مشکلاتی از قبیل کیست ها، ضربه ها و نیز آسیب دیدگی ها و حتی جراحی هایی که انجام شده اند می توانند موجب ایجاد درد در ناحیه ی پستان شوند. دلیل اصلی ابتلا به این نوع درد ها معمولا به نواحی خارج پستان بر می گردد. به عنوان مثال ممکن است علت ایجاد درد، وجود اختلالی در دیواره ی قفسه ی سینه، عضلات، مفصل ها، قلب و یا قسمت های دیگر باشد که به دلیل منتشر شدن درد به این گونه، احساس خواهد شد.

کشیدگی در عضلات پستان و آسیب های به وجود آمده در مفصل ها نیز می تواند باعث بروز چنین درد هایی شود.

اختلال در تعادل اسید های چرب:

اختلال در تعادل اسید های چرب در داخل سلول ها احتمال دارد باعث ایجاد حساسیت بافت های سینه به هورمون شود. این نظریه به این خاطر ارائه شده است که در مواردی که از مکمل های حاوی گاما لینولئیک استفاده شد میزان درد ایجاد شده کاهش یافت. این ماده به عنوان نوعی اسید چرب به حساب می آید. به نظر می آید که گاما لینولئیک اسید سبب ایجاد تعادل اسید های چرب شده و حساسیت بافت های پستان را به هورمون ها کاهش خواهد داد.

دارو ها:

در برخی از موارد ممکن است استفاده از بعضی از دارو های هورمونی، دارو هایی که در درمان ناباروری استفاده می شوند و نیز برخی از دارو هایی که جهت پیشگیری از بارداری استفاده می شوند موجب ایجاد درد در ناحیه ی پستان شوند. زمانی که برای درمان از استروژن و یا پروژسترون استفاده می شود احتمال دارد که بافت سینه حساس و دردناک شود. در زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند و از درمان های هورمونی استفاده می کنند ممکن است درد در ناحیه ی پستان احساس شود. در برخی از گزارش های درد پستان مصرف برخی از دارو های ضد افسردگی نیز باعث ایجاد درد در سینه شده است این دارو ها نظیر فلوکستین و سرترالین می باشند.

اندازه ی سینه ها:

خانم هایی که دارای سینه های بزرگی می باشند، احتمال دارد که به درد های غیر دوره ای پستان دچار شوند. این نوع از  درد سینه ها ممکن است با درد هایی در نواحی گردن، شانه و پشت همراه باشد. برخی از مطالعات نشان دهنده ی این است که چنانچه ابتلا به درد در ناحیه ی سینه به خاطر بزرگی اندازه ی پستان باشد، انجام جراحی سینه جهت کاهش سایز سینه می تواند موجب کم تر شدن درد شود. هر چند ممکن است انجام جراحی سینه نیز خود باعث ایجاد درد در ناحیه ی سینه شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *