#


آثار زیانبار آلودگی نوری بر انسان و حیوانات

آلودگی نوری
25 نوامبر 2017 ۳ نظر 1591 بازدید

آثار زیانبار آلودگی نوری بر انسان و حیوانات

آثار زیانبار آلودگی نوری بر انسان و حیوانات

محققان درباره زیاد شدن آلودگی نوری و آثار زیانباری که بر انسان و حیوانات می تواند داشته باشد هشدار هایی داده اند.

بر اساس گفته هایی ازسازمان ملی اقیانوس و فضا شناسی آمریکا تصاویری که در طول سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ از زمین به وسیله ماهواره های هواشناسی گرفته شده مورد مقایسه قرار گرفته شده است و به این نتیجه رسیده اند که شدت نور های مصنوعی استفاده شده و نیز منطقه هایی که تحت تاثیر آلودگی نوری می باشند روز به روز رو به افزایش است. همچنین آن ها درباره تاثیری که این افزایش آلودگی بر وضعیت های زیست محیطی می گذارند ابراز نگرانی کرده اند.

آلودگی نوری

آلودگی نوری

همچنین این پژوهشگران می گویند این افزایش آلودگی نوری و استفاده از نور های مصنوعی در کشور های در حال توسعه از کشور های توسعه یافته و پیشرفته بیشتر می باشد. البته گفته این پژوهشگران این را نشان می دهد که نتایجی که از تصاویر به دست آمده دامنه اصلی این آلودگی نوری را نشان نمی دهد زیرا دوربین های ماهواره ای هواشناسی نمی تواند نور لامپ های ال ئی دی را تشخیص بدهد.

به گفته یکی از این محققان که گفته است: زمین روز به روز نورانی تر می شود و نیز افزود فکر نمی کردیم روند این آلودگی نوری در تمامی کشور ها تقریبا به طور یکسان افزایش یابد چیزی که پیش بینی میشد این بوده که در بعضی کشور ها نسبت به بقیه افزایش آلودگی بیشتر باشد.

آلودگی نوری

آلودگی نوری

نکته های اساسی درباره اهمیت خوب خوابیدن

زیاد شدن آلودگی نوری موجب بروز اختلالاتی در روند خواب و بیدیری انسان دارد.

افزایش این آلودگی نوری  و نیز شدت ان در برخی از مناطق جهان مثل آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا بیشتر دیده شده است. فقط در تعداد کمی از کشور ها روند این افزایش ثابت بوده و در تعداد کمی هم رو به کاهش است.کشور هایی که از لحاظ نوری به نورانی ترین کشور ها معروفند از جمله: ایالات متحده، اسپانیا، هلند و ایتالیا هستند.

در استرالیا، یمن و سوریه این روند نوری رو به کاهش نشان داده شده البته دلیل اصلی آن هم آتش سوزی های زیادی است که در استرالیا رخ داده و موجب از بین رفتن اکثر مناطق مسکونی آن شده و در یمن و سوریه هم به خاطر وقوع جنگ در این کشور ها سبب شده است که نور شبانه در آنجا کاهش یابد.

در حقیقت این روند افزایش آلودگی نوری در تمام جهان سبب شده است که فعالیت اکثر جانداران دچار اختلال شود.

یکی از اعضای موسسه پژوهش زیست شناسی آب های شیرین در آلمان، فرانتس هولکر در این باره می گوید از تاثیرات منفی آلودگی نوری بر آینده زیست محیطی این است که بودن نور های مصنوعی در زمان شب باعث می شود که چرخه نور طبیعی مختل شود.

آلودگی نوری

آلودگی نوری

طبق گفته هولکر، بودن نور های مصنوعی در آسمان شب سبب مختل شدن روند نور طبیعی نیز می شود. تاثیر نا مطلوب دیگری که آلودگی نوری دارد این است که چون تعدادی از مهره داران و تقریبا نیمی از بی مهرگان در زمان شب فعالیت دارند باعث می شود که روند زندگی و فعالیت آن ها نیز مختل شود. این اختلالات بیشتر روی تغذیه، تولید مثل و مهاجرت این نوع جانداران می شود.

همچنین وجود نور های مصنوعی در شب باعث می شود که ستارگان را در شب نتوانیم مشاهده کنیم. انسان از هزاران سال پیش با مشاهده ستارگان در شب حتی می توانسته کار و زندگی خود را با آنها تنظیم کند.

محققان معتقد هستند که با استفاده بیشتر از لامپ های ال ئی دی می توان موجب کاهش مصرف انرژی شد اما به نظر می رسد که این روند کاهش استفاده از برق(استفاده از لاپ های ال ئی دی) همگام با زیاد شدن آلودگی نوری در زمین خنثی می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *