#


چگونه با عرق کردن مقابله کنیم

9 ژوئن 2018 بدون نظر 1451 بازدید

چگونه با عرق کردن مقابله کنیم

آیا از عرق کردن خسته شده اید این مطلب را بخوانید

در بهترین وضعیت ممکن عرق کردن بسیار می تواند تنها باعث عذاب شود و ناراحت کننده باشد، ولی برخی مواقع این تعریق بسیار بر اثر بیماری می باشد. معمولاً مشخص کردن دلیل زیاد عرق کردن برای اشخاص عادی امکان پذیر نیست. عرق کردن بسیار امکان دارد نشانه دهنده مشکلاتی چون تیروئید، دیابت و یا عفونت باشد. عرق کردن زیاد در افراد مبتلا به چاقی نیز در مقایسه با دیگر افراد شایع تر است. خبر خوبی که وجود دارد این است که بیشتر موارد تعریق بسیار بی خطر می باشند، چنانچه نگران زیاد عرق کردن خود هستید، در این مطلب شما را راهنمایی می کنیم و به شما می گوییم که مراجعه به پزشک ضروری است یا خیر.

عرق کردن زیاد از حد چیست؟

چنانچه در هوای گرم نسبت به بقیه بیشتر عرق می کنید و یا در زمان کار و فعالیت عرق می کنید، به طور معمول این نوع عرق کردن شما خطرناک نمی باشد. تعریق واکنش طبیعی بدن به کار بسیار و نیاز به خنک شدن می باشد. افراد گوناگون با شدت های متفاوت عرق می کنند و این نوع عرق کردن طبیعی است. برخی از افراد نسبت به بقیه راحت تر عرق می کنند.
تعریق زیاد و بیش از اندازه که علامت بیماری می باشد، یعنی خیلی بیشتر از چیزی که طبیعی است عرق کنیم. چنانچه مبتلا به hyperhidrosis (تعریق زیاد) می باشید، زمان های نامناسب که دلیلی برای عرق کردن وجود ندارد، به شدت عرق می کنید. مثلا، هوا به طور کامل مطبوع و مناسب می باشد، شما مضطرب نیستید، تب ندارید و مثلا در حال دیدن تلویزیون می باشید و یا دراز کشیده اید، چنانچه ناگهان شروع به عرق کردن کردید و مقدار آن بیش از اندازه طبیعی بود، بنابراین عرق کردن تان نرمال نیست.
تعریق بیش از اندازه به دو دسته کلی دسته بند می شوند: تعریق عمومی و تعریق موضعی.

تعریق موضعی یا عرق کردن زیاد اولیه کانونی

تعریق زیاد اولیه کانونی (Primary focal hyperhidrosis) منجر به بیماری نمی شود. در مجموع، در این صورت مشکل تان تنها عرق کردن زیاد در یک نقطه بوده و به یک بیماری مبتلا نشده اید. افرادی که به این نوع مبتلا هستند سالم می باشند و مشکل خاصی ندارند.
علائم تعریق کانونی به نسبت خاص می باشند. به همین دلیل به این نوع عرق کردن زیاد کانونی و یا موضعی گفته می شود که تنها بر روی بخش خاصی مانند زیر بغل، ران، سر، صورت، دست ها و یا پاها تاثیر می گذارد.
به چه دلیل افراد به این نوع تعریق مبتلا می شوند؟ در حال حاضر پژوهشگران مطمئن نیستند، با این وجود به نظر می رسد که این نوع عرق کردن بر اثر نقص در سیستم عصبی باشد. اسنادی وجود دارد که ثابت می کند این نوع عرق کردن به شکل ارثی نیز انتقال می یابد.

عرق کردن عمومی یا عرق کردن زیاد عمومی

این نوع تعریق کمتر شیوع دارد و موجب عرق کردن در کل بدن فرد نه تنها دست و یا پا می شود. علت این که به این نوع تعریق ثانویه گفته می شود این است که تعریقی بر اثر دیگر بیماری ها می باشد. از جمله نشانه های معمول و مشهور تعریق عمومی ثانویه عرق کردن در شب است.
برخی از بیماری ها و یا مواردی که منجر به تعریق عمومی ثانویه می شوند، عبارت اند از:

  • قاعدگی
  • بارداری
  • مشکلات تیروئیدی
  • دیابت
  • اعتیاد به الکل
  • بیماری های عفونی همچون مرض سل
  • بیماری پارکینسون
  • ورم مفاصل
  • سکته مغزی
  • نارسایی قلبی
  • سرطان ها همچون لوسمی و لنفوم

اشخاص مضطرب یعنی افرادی که به اختلال اضطرابی مبتلا هستند، نسبت به سایر افراد بیشتر عرق می کنند. پژوهشگران بر این اعتقادند که این نوع تعریق با تعریق ثانویه عمومی فرق می کند. البته در برخی از افراد هر دو این اختلالات اتفاق می افتد.

داروها هم می توانند موجب تعریق شوند، برخی از داروهای عرق آور عبارت اند از:

  • برخی از داروهای اعصاب
  • برخی از داروهای فشار خون بالا
  • برخی از داروهای تجویز شده برای خشکی دهان
  • برخی از داروهای آنتی بیوتیک
  • برخی از انواع مکمل ها

درمان عرق کردن زیاد و شدید

با این که درمانی برای تعریق زیاد موضعی اولیه وجود ندارد، روش هایی برای کنترل شدت آن وجود دارد، این روش ها عبارت اند از:

  • ضدعرق ها (Antiperspirants) – اسپری ها، لوسیون ها و مام های ضدعرق که می توان آن ها را از داروخانه ها تهیه کرد می توانند به شما کمک کنند.
  • یونتوفورزیس (Iontophoresis) – در این شیوه از جریان های کم شدت الکتریکی جهت غیرفعال کردن غدد عرق زا به کار می رود.
  • داروها – برخی از داروها غدد عرق زا را از تولید عرق منع می کنند.
  • بوتاکس – تزریق بوتاکس، به طور موقت غدد عرق زا را غیرفعال می سازد. این نوع درمان شیوه ای تایید شده برای عرق زیر بغل است.
  • جراحی – یکی از روش ها قطع کردن یکی از اعصاب داخل قفسه سینه است که محرک تعریق زیاد می باشد. روش دیگر برداشتن برخی از غدد عرق زا است.

تعریق ثانویه نیز بیشتر مواقع قابل درمان است، ولی درمان اصلی آن بسته به دلیل آن گوناگون می باشد. به عنوان مثال عرق کردن زیاد بر اثر تیروئید پرکار، با درمان بیماری پرکاری تیروئید معالجه می شود. عرق کردن زیاد بر اثر دیابت، به طور معمول با به تعادل رسیدن گلوکوز خون معالجه  می گردد.

برخی مواقع، احتمال از بین بردن دلیل تعریق ثانویه وجود ندارد، به عنوان مثال برخی مواقع دلیل این تعریق استفاده دارویی خاص می باشد و احتمال جایگزین کردن این دارو وجود ندارد. با این وجود حتی در این زمان ها نیز احتمال دارد پزشک بتواند تعریق را کم کند.

کمک گرفتن برای درمان تعریق زیاد

پژوهشگران بر این اعتقادند، عرق کردن زیاد از مواردی است که بسیاری از افراد آن را جدی نمی گیرند. برخی از افراد این مشکل را برای چند ماه، چند سال و یا حتی چند دهه نادیده می گیرند. اما این کار، کار صحیحی نمی باشد.

در ابتدا این نادیده گرفتن می تواند دارای عوارض جدی باشد. عرق کردن زیاد می تواند علامت بیماری خطرناکی باشد، شناسایی به موقع بیماری به درمان بیماری می تواند کمک بزرگی کند.

دوم این که، حتی چنانچه تعریق شدید بر اثر بیماری خاص و جدی نباشد، بازهم کمک گرفتن از پزشکان حیاتی می باشد. این تعریق زیاد می تواند منجر به جدایی آن ها از جامعه و خجالت زدگی و فاصله گرفتن از دیگران گردد.

درمان هایی تاثیرگذاری برای این مشکل وجود دارند، این درمان ها در زندگی شغلی، زندگی شخصی و اعتماد و عزت نفس شما بهبود قابل چشمگیری دارد. برای بسیاری از افراد مبتلا به این مشکل درمان، زندگی آن ها را زیرورو می نماید.

کاهش تعریق با استفاده از لیزر

از راه های شایع در کاهش تعریق، تزریق بوتاکس و به کار بردن لیزر می باشد. تزریق بوتاکس در کم شدن تعریق بیش از اندازه نواحی زیر بغل و کف دست مورد استفاده قرار می گیرد. تزریق در طول یک جلسه صورت گرفته و تقریباً ۶تا ۸ماه ماندگاری خواهد داشت. لیزر هم یک تکنیک نوین به منظور کم شدن تعریق بیش از اندازه در قسمت زیر بغل می باشد. این شیوه بسیار مشابه لیپوساکشن با لیزر می باشد. در این روش، غدد عرق در قسمت زیر بغل‌ مورد هدف قرار می گیرند. در زمان عمل از کانول‌ های (لوله ‌های) باریکی به منظور انتقال انرژی لیزر به لایه ‌های پوست و کم کردن تعداد غدد عرق فعال به طور بی ‌خطر، مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای کاهش تعریق به کمک لیزر

کاهش تعریق با استفاده از لیزر دارای مزایایی می باشد که به شرح زیر است:

این شیوه مقدار تعریق را نزدیک به ۵۰تا ۷۰درصد کم می کند.

نتیجه ای که از عمل به دست می آید خیلی سریع قابل دستیابی می باشد.

این شوه با حداقل تهاجم صورت پذیر است(زمان ریکاوری کوتاه می باشد).

از آن جا که گرمای به وجود آمده از لیزر منجر به بسته شدن انتهای عروق خونی می‌ گردد، مقدار کبودی که معمولاً با سایر شیوه ‌های از بین بردن غدد عرق همراه می باشد را کم می کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *