#


چه علائمی نشان دهنده بیماری های قلبی _عروقی است؟

14 آوریل 2018 بدون نظر 1595 بازدید

چه علائمی نشان دهنده بیماری های قلبی _عروقی است؟

با علائمی که خبر از بیماری های قلبی_ عروقی می دهند آشنا شوید

قلب از جمله حیاتی ‌ترین ارگان ‌های بدن به حساب می آید که بدون علائم ظاهری خارجی در قفسه سینه کار می ‌کند و متاسفانه تعداد زیادی از مردم وقتی متوجه ناراحتی ‌های قلبی و کارکرد نامناسب قلب خود می‌ شوند که نخستین سکته قلبی خود را تجربه می‌ کنند.

به گزارش ازمن بپرس، حفظ کارکرد مناسب قلب، به خصوص در غرب که یک چهارم اشخاص در اثر بیماری‌ های قلبی – عروقی جان شان را از دست می ‌دهند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

با این که بدون فناوری ‌های تصویربرداری تخصصی، قلب از درون قفسه سینه قابل دیدن نمی باشد ولی نشانه ‌های ظاهری خارجی قابل مشاهده‌ ای وجود دارد که قادر است کارکرد نامناسب قلب تان را پیش از یک اتفاق ناگوار ناشی از بیماری‌ های قلبی – عروقی، نشان دهد.

بعضی از این علائم به شرح می باشد:

۱.چروک شدن نرمه گوش: از جمله نشانه ‌های خارجی نشان دهنده بیماری های قلبی – عروقی چروک‌ های مورب به وجود آمده بر روی نرمه گوش‌ ها می باشد. براساس مطالعات انجام شده نشان می‌ دهد یک وابستگی بین چروک‌ های خارجی قابل رویت بر روی نرمه گوش‌ ها و زیاد شدن خطر ابتلا به بیماری تصلب شرائین، بیماری ‌ای که در آن پلاکت‌ ها درون عروق خونی جمع می‌ شوند، موجود می باشد.

با این که بیش از ۴۰ مطالعه این رابطه را تایید کرده ‌اند ولی دلیل این ارتباط همواره روشن نبوده و تعدادی از افراد بر این اعتقادند که این امر با یک منشا رویان شناسی اشتراک دارد. در این اواخر مشخص شده است این چروک‌ ها در بیماری‌ های مربوط به رگ‌ های خونی مغزی هم دخالت دارند.

۲.جمع شدن چربی ‌ها در نقاط خاص: از جمله دیگر نشانه ‌های خارجی بیماری ‌های قلبی، برآمدگی ‌های زرد رنگ چربی در زیر پوست می باشد که به نام «زانتوما» یا زردتومور آن را می شناسند. این برآمدگی ‌ها که احتمال دارد روی آرنج ‌ها، زانوها، باسن یا پلک‌ ها نمایان شوند خود به خود بی ضرر می باشند ولی می ‌توانند علامتی از مشکلات بزرگ تر باشند.

اشخاص مبتلا به این زرد تومورها، سطوح بالای کلسترول بد را دارا می باشند که این مقدار بالا در زیر پوست جمع می شوند. علاوه بر این این چربی‌ ها در شریان ‌هایی که قلب را تغذیه می ‌کنند، رسوب می‌ کنند.

مکانیسم به وجود آمدن این زرد تومورهای تشخیص داده شده که به گسترش یکی از تاثیرگذارترین داروهای کاهش کلسترول موسوم به استاتین ‌ها، منجر شده است.

۳.چماقی شدن ناخن‌ ها: یکی دیگر از نشانه‌ های این بیماری،‌ چماقی شدن ناخن‌ های انگشتان دست می باشد که در آن ناخن ‌ها تغییر شکل می دهند و ضخیم ‌تر و پهن ‌تر می ‌شود. این تغییر که به خاطر تولید بافت بیشتر اتفاق می افتد که به طور معمول بدون درد بوده و در هر دو دست رخ می دهد.

علت این تغییر مشکلات مربوط به قلب می باشد زیرا اکسیژن خون به درستی به انگشتان دست نمی ‌رسد و به همین دلیل سلول‌ ها یک «فاکتور» تولید می ‌کنند که منجر به زیاد شدن رشد به منظور از بین بردن این مشکل می‌ شود.

۴.هاله اطراف عنبیه چشم: رسوبات چربی امکان دارد در چشم هم به حالت یک حلقه خاکستری پیرامون بخش خارجی عنبیه مشاهده شوند. این پدیده که در توانایی بینایی اثری نمی ‌گذارد، در آغاز در بخش‌ های فوقاتی و تحتاتی عنبیه ایجاد می شود و بعد از پیشرفت به شکل یک حلقه در پیرامون آن در می‌ آید.

این حلقه چربی که با بعضی از عوامل خطر بیماری‌ های قلبی – عروقی در ارتباط می باشد، تقریبا در ۴۵ درصد از افراد بالای ۴۰ سال و ۷۰ درصد از افراد بالای ۶۰ سال رخ می دهد.

۵.پوسیدگی لثه‌ ها و لق شدن دندان‌ ها: شرایط سلامت دهان تان هم می ‌تواند از شرایط سلامت قلب و عروق‌ تان خبر دهد. دهان دارای باکتری‌ های زیادی از هر دو نوع خوب و بد می باشد. باکتری ‌های بد می ‌توانند از راه دهان وارد جریان خون شوند که به التهاب رگ‌ های خونی و بیماری‌ های قلبی – عروقی منجر می ‌شود.

بر اساس مطالعات انجام شده نشان می‌ دهد که تورم لثه‌ ها و از بین رفتن دندان ‌ها (بیماری پیوره) نشان دهنده بیماری‌ های قلبی می باشد.

۶.کبودی لب‌ ها: یکی دیگر از شاخص‌ های بهداشت دهان، رنگ لب‌ها می باشد. لب ‌ها به طور معمول به رنگ قرمز می باشند، ولی در کسانی که مبتلا به مشکلات قلبی هستند به خاطر ناتوانی سیستم قلبی – عروقی برای رساندن اکسیژن خون به بافت ‌ها به رنگ‌ های متمایل به آبی (کبود) در می ‌آیند.

بر اساس گزارش سی ان ان، این علائم که نشان دهنده مشکلات قلبی – عروقی می باشند، احتمال دارد دلایل خوش خیم هم داشته باشند. ولی در صورت داشتن این نشانه ‌ها برای اطمینان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *