#


هشدار برای قارچ های سمی

21 می 2018 بدون نظر 1539 بازدید

هشدار برای قارچ های سمی

قارچ هایی که بسته بندی نیستند را استفاده نکنید

در شرایطی که استفاده از قارچ‌ های طبیعی سمی در طول چند روز گذشته سبب فوت ۸نفر ازجمله یک کودک ۹‌ماهه شده است، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، از زیاد شدن تعداد مسموم ‌شدگان به ۶۸۲نفر اطلاع داده و افزوده: تأکید می‌ کنیم که شهروندان از قارچ ‌های بدون بسته بندی استفاده نکنند.

به گزارش ازمن بپرس، مجتبی خالدی در گفت ‌و گو با همشهری بیان داشت: به مردم پیشنهاد می ‌کنیم که از خرید قارچ‌ های بدون بسته بندی و استفاده از قارچ‌ های خودرو و قارچ ‌هایی که از طرف روستاییان در بازارهای محلی به فروش می‌ رسد به ‌شدت خودداری نمایند و قارچ مورد نیاز خود را از مکان های معتبر و به شکل بسته ‌بندی‌ های بهداشتی تهیه نمایند که دارای علامت سیب سلامت می باشد.

سخنگوی اورژانس همچنین از زیاد شدن افراد فوت شده به خاطر استفاده از قارچ سمی خبر داد و اضافه کرد: با کمال تأسف با وجود تمامی هشدارها در روزهای قبل هم چنان شاهد استفاده از قارچ ‌های مسموم و افزایش بیماران در نقاط مختلف می باشیم و مراجعه مسموم ‌شدگان به مراکز درمانی هم چنان ادامه دارد؛ به ‌صورتی که طی ۷۲ساعت گذشته ۳مسموم شده تازه در استان قزوین به ثبت رسیده است. همچنین تا به حال حاضر ۶۸۲نفر به ‌علت مصرف قارچ ‌های سمی دچار مسمومیت شده ‌اند که ۴۸۹نفر درمان و ترخیص شده ‌اند، ۱۸۵نفر هم چنان تحت نظر و درمان می باشند، ۸نفر فوت شده ‌اند که ۷نفر از آن ها مربوط به استان کرمانشاه و یک نفر هم متعلق به استان لرستان بوده است. در این رابطه ۳نفر هم پیوند کبد شده‌ اند در مجموع ۲۶نفر به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شده‌ اند. البته بیشترین تعداد مراجعه مربوط به کرمانشاه بوده است و دیگر مسمومان هم متعلق به لرستان، کردستان، زنجان، آذربایجان‌ غربی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان و قزوین بوده ‌اند.

وی درد شکم، تهوع، استفراغ و ضعف و بی ‌حالی را از مشخصات مسمومیت قارچ سمی برشمرد و با بیان این که در سه ماه نخست سال مسمومیت با قارچ‌ های سمی بالا می رود افزود: با زیاد شدن باران در فصل بهار رشد قارچ در دامن طبیعت بالا می رود که خانواده‌ ها با اطلاعات ناکافی از این قارچ‌ ها استفاده می کنند و دچار مسمومیت می‌ شوند یا این که افراد محلی این قارچ‌ ها را چیده و در شهرها به فروش می‌ رسانند. خیلی از این قارچ ‌ها بسیار سمی بوده و باعث به وجود آمدن عوارض شدید جسمانی مثل مشکلات کبدی‌، کلیوی و حتی مرگ می‌ شود. بیشترین عوارض مسمومیت این قارچ‌ ها به شکل گوارشی است ولی تعدادی از افراد دچار علایم دیگر مثل پایین آمدن سطح هوشیاری، یرقان، تشنج و در نتیجه ایست قلبی می ‌شوند.

سخنگوی سازمان اورژانس همچنین در جواب این سوال که آیا نوع قارچی که در روزهای قبل باعث مسمومیت گسترده در کشور شده است، شناسایی شده؟ گفت: تا ۷۲ساعت آینده دلیل افزایش مسمومیت با قارچ ‌های سمی و نوع قارچ ‌ها به شهروندان اعلام خواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *