#


فواید انار برای درمان آرتریت روماتوئید

فواید انار
15 جولای 2017 بدون نظر 1953 بازدید

فواید انار برای درمان آرتریت روماتوئید

آیا آب انار برای آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) مفید و بی خطر است؟

مطالعات در مورد انار و تاثیر آن بر آرتریت روماتوئید ادامه دارد.

میوه و آب انار،  به دلیل ادعا هایی که برای تاثیرات ضد التهابی و سلامتی که به این میوه قرمز بذر نسبت داده شده است به شهرت چندانی رسیده است.

مطالعه ای که در مجله اروپایی تغذیه بالینی در ژانویه ۲۰۱۷ منتشر شد، به آزمایشی بر روی تعدادی از افراد که دارونما دریافت میکردند به صورت روزانه دو کپسول حاوی ۲۵۰ میلیگرم عصاره انار سوالاتی را در مورد دو قرص ۲۵۰ میلیگرم (میلی گرم) عصاره انار در روز مصرف می کردند پرداخته است. در پایان دو ماه، افرادی که عصاره را دریافت می کردند ، میزان تورم و شدت درد کمتری را گزارش کردند، به علاوه سطح بالای گلوتاتیون پراکسیداز (GPx)، که در برابر آسیب های اکسیداتیو مقاومت می کند. (با این حال، پروتئین واکنش پذیر C، میزان رسوب دهی اریتروسیت ها و سایر شاخص های مهم خون بدون تغییر باقی ماند.)

مزایای بالقوه

مطالعات بر روی موش نشان داده است که عصاره انار، شدت آرتروز ناشی از کلاژن، التهاب مفصلی و سطوح نشانگر التهابی اینترلوکین ۶ (IL-6) را کاهش می دهد.

مطالعات دیگر در مورد تاثیر احتمالی آب انار روی بیماری قلبی، به بررسی افراد مبتلا به RA و همبودگی پرداخته است.  اکثر این مطالعات در لوله های آزمایش یا روی موش ها انجام شده است و تعداد کمی روی نمونه های انسانی انجام شده است.  یک مطالعه که در ماه اوت ۲۰۱۰ در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، نشان داد که افراد پس از مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم روغن دانه انار به مدت یک ماه میزان قابل توجهی از تری گلیسیرید خونشان کاهش یافته است (البته کلسترول خون پایین کم نشده است).

اثرات زودرس اما موثر ضد التهاب

مطالعاتی شبیه به این که محققان ایرانی انجام داده اند، در گزارشی که در مارس ۲۰۱۴ در سایت تحقیقات پیشرفته بیومدیک منتشر شده اند، نتیجه گرفتند که انار یک “آنتی اکسیدان قوی” است و ترکیبات مختلفی که در میوه یافت می شود، دارای خواص ضد فشار خون و ضد التهابی هستند. بعضی از مردم حتی آن را یک غذای فوق العاده نامیده اند.

با توجه به این که کارشناسان به این نکته پی برده اند که این نتایج برای افرادی که دارای RA هستند، امیدوار کننده است اما مطالعات بیشتری روی نمونه های انسانی برای تایید نتایج و راهنمایی بهتر در مورد مقدار و شکل موثر استفاده از انار مورد نیاز است.

آب انار و تعاملات احتمالی دارویی

سوالاتی در مورد اینکه آیا آب انار می تواند میزان جذب داروهای مورد استفاده بشر را تحت تاثیر قرار دهد مطرح شده است. گوستاو کاربون،  یک متخصص روماتولوژیک در دانشگاه بهداشتی در میامی، فلوریدا می گوید: “مسئله جذب دارو یک مشکل بالقوه با آب انار است. به همین دلیل است که این میوه را به آزمایشگاه آورده ایم تا در مورد واکنش آن با CYP3A4 و CYP2C9 تحقیق کنیم.  همان موادی که در گریب فروت وجود دارد و با آنزیم های روده واکنش نشان می دهد پیدا شد.

لیست داروهایی که نباید با آب گریپ فروت استفاده شود طولانی است. این لیست شامل برخی داروهای استاتین است که کلسترول را پایین می آورد، از جمله Zocor (سیمواستاتین)، لیپیتور (آتورواستاتین) و Pravachol (Pravastatin)؛ برخی از داروهای کاهش فشار خون مانند Afeditab CR (nifedipine)؛ برخی از داروهای ضد اضطراب مانند BuSpar (Buspirone)؛ داروهای ضد آریتمی مانند کوردارون (آمیودارون)؛ و …

اداره غذا و داروی هشدار می دهد که نوشیدن آب گریپ فروت هنگام استفاده از این داروها مانع از عمل درست و جذب کامل دارو در کل بدن می شود، بنابراین ممکن است بیشتر از حد وارد جریان خون شود و در آنجا مدت طولانی تری بماند و سطح دارو را تا حد خطرناکی در بدن شما بالا ببرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *