#


شیوع سویه جدید ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور

13 فوریه 2018 بدون نظر 1201 بازدید

شیوع سویه جدید ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور

هشدار: نزدیک پرندگان وحشی نشوید/ تمام مرغ و تخم مرغ های آلوده معدوم می شوند

رئیس سازمان دامپزشکی با تایید اطلاعیه مهر و گزارش اقدامات کنترلی جعت پیشگیری از شیوع سویه جدید آنفلوانزای فوق حاد در ایران افزود: کلیه مرغ و تخم مرغ های آلوده معدوم می گردد و شهروندان نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

به گزارش ازمن بپرس، علیرضا رفیعی پور با توجه به اطلاعیه شیوع سویه جدید ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، اظهارداشت: هفته گذشته که از سوی محیط زیست اعلام شد بیش از هزار قطعه پرنده وحشی در پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر در استان گیلان تلف شده اند، کارشناسان ما خیلی سریع به آن منطقه مراجعه کردند و آزمایشات و نمونه برداری های لازم را جهت شناسایی تحت تیپ ویروس انجام دادند.

وی با بیان این که متاسفانه ویروس، ویروس تازه ای می باشد که به کشور وارد شده، افزود: ایران تنها کشوری نیست که به این ویروس آلوده شده است. کشورهایی مثل چین، ژاپن و تعداد دیگری از کشورهای آسیای شرقی هم با آن درگیر می باشند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای یاد شده هم برای نخستین بار است که با این بیماری رو به رو می شوند؟، افزود: خیر، چین سال ۲۰۱۴هم با این بیماری درگیر بوده ولی ژاپن در سال جاری آلوده شده است.

رفت و آمد و بازدید در مکان های آلوده ممنوع می شود

رفیعی پور با بیان این که اطلاعاتی از ابتلای انسان به این بیماری گزارش شده است یا خیر، افزودند: به علت این حساسیت، کارشناسان ما و وزارت بهداشت، از شهر تهران و استان گیلان به منطقه اعزام گردیدند و اقدامات اولیه صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: کاری که کارشناسان ما می توانستند انجام دهند این بود که فضای آلوده شده را خیلی سریع با کمک محیط زیست، بعد از جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه پرندگان تلف شده، سمپاشی کنند.

رفیعی پورافزود: در استان های همجوار مثل مازندران، گلستان؛ در مسیرهای ورودی تالاب ها، پارک های ملی این استان های ساحلی که امکان دارد پرندگان مهاجر به آن استانها وارد شوند و این ویروس را همراه خود بیاورند، کارشناسان ما حضور دارند.

وی ادامه داد: در کلیه ورودی های این مناطق حفاظت شده، اتومبیل ها باید زمان ورود و خروج از آن جا ضدعفونی شوند، بازدید مرتب روزانه توسط کارشناسان ما و محیط زیست از مکان های منابع طبیعی و محیط زیست درحال انجام می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بنابر این در تالاب ها و پارک هایی که این بیماری گزارش شده است رفت و آمد و بازدید ممنوع می شود.

رفیعی پور افزود: از هفته پیش تا به حال حاضر گزارش تازه ای از تلفات نداشتیم.

وی با بیان این که محدوده بوجاق تحت قرنطینه درآمده است، افزود: این منطقه تحت گشت و بازدید مداوم کارشناسان ما و سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد.

شهروندان از نزدیک شدن به فضای زندگی پرندگان وحشی اکیدا خودداری کنند

رفیعی پور در رابطه با این که شکار غیرمجاز پرندگان وحشی که می تواند یکی از عوامل زیاد شدن شیوع آنفلوانزا در ایران باشد، چه راهکاری جهت کنترل این مسئله در پیش گرفته شده است؟ افزود: از آغاز سال جاری، محیط زیست اعلام کرده که هر گونه شکار پرندگان ممنوع می باشد؛ اگر فردی اقدام به کار کند و این عمل اطلاع داده شود با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی ادامه داد: در مدت وجود بحرانی مثل بیماری آنفلوانزا شکار هر گونه پرنده ای ممنوع می باشد درباره پرندگان آبزی که می توانند سبب انتقال ویروس و بیماری گردند، از سال ۹۵این ممنوعیت ایجاد گردیده است.

رفیعی پور در قسمت دیگری از بیانات خود با بیان این که کارشناسانی که در محل آلودگی حضور دارند می بایست برای در امان ماندن از بیماری واکسینه شوند، گفت: به شهروندان توصیه می کنیم نزدیک پرندگان وحشی مخصوصاً پرندگان آبزی نشوند، زیرا کلیه پرندگان آزاد پرواز وحشی که در آب زندگی می کنند می توانند ویروس های گوناگون آنفلوانزا را داشته باشند که این ویروس برای خود پرنده مشکلی به وجود نمی آورد ولی برای انسان یا دیگر پرندگانی که ویروس به آن ها منتقل می گردد خطرناک خواهد بود.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه افزود: علاوه بر این شکار پرندگان به هیچ عنوان نباید صورت گیرد؛ از مردم تقاضا می کنیم از نزدیک شدن به مناطق زندگی و غذا دادن به این پرندگان به طور جدی اجتناب کنند، چنانچه در ناحیه ای پرنده ای را مرده یا درحال مرگ دیدید، سریعا این مساله را به دامپزشکی اعلام کنید.

معدوم سازی همه ی مرغ و تخم مرغ های آلوده

رفیعی پور در مورد این که آیا برای خوردن مرغ و تخم مرغ مشکلی وجود ندارد؟، بیان کرد: چنانچه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ناحیه ای ایجاد شود ما به آن ناحیه می رویم و یکی از اقداماتی که انجام می دهیم این است که مرغ ها و تخم مرغ های آن منطقه را معدوم می کنیم.

وی تصریح کرد: چنانچه ناحیه ای آلوده باشد، مرغ ها و تخم مرغ های آن ناحیه باید معدوم شوند که مردم به هیچ عنوان با تخم مرغ و مرغ آلوده روبه رو نشوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که در سال جاری به دنبال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از ۵۰۰واحد آلوده شدند، اظهار کرد: این پانصد واحد از ۲۴ هزار واحد مرغ داری بوده است، که سریعا شناسایی و معدوم سازی شده است؛ مردم خیالشان راحت باشد، هر منطقه ای که بیماری اعلام شود حتی اگر روستا باشد، ما تمام مرغ های روستا را می خریم و معدوم می کنیم تا مردم در مورد مرغ ها و تخم مرغ های سالمی که از آن روستا یا روستاهای همسایه آن به دست شان می رسد، نگران نباشند و این احتمال برای شان به وجود نیاید که آن مرغ ها و تخم مرغ ها هم آلوده می باشند.

وی در ادامه افزود:زیرا اگر مرغ آلوده شود تخم مرغ آن هم آلوده می شود و باید از بین برود. به همین دلیل ما مرغ و تخم مرغ های آلوده را از بین می بریم که مردم نگران استفاده از مرغ و تخم مرغ های لیبل داری که در بازار عرضه می شود نباشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که تنها نقطه آلوده به سویه جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کیاشهر گیلان می باشد، بیان کرد:تقریبا یک هفته از اولین گزارش گذشته تاکنون گزارش تلفات مجددی از اولین کانون که پارک ملی بوجاق بوده نداشتیم.

این مقام مسئول با بیان این که زمانی که در یک منطقه کانونی بیماری اعلام می شود شعاع هایی برای رصد، پایش و مراقبت مشخص می شود، که نهایت شعاع مورد نظر ده کیلومتر می باشد، ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که در یک روستا آلودگی به وجود می آید ما مرغ های آن روستا را خریداری می کنیم؛ در شعاع یک کیلومتری عمل معدوم سازی را انجام می دهیم؛ در شعاع سه کیلومتر تخلیه و کشتار صورت می گیرد و در شعاع ده کیلومتری مراقبت و رصد انجام می شود.

تمام دستگاه ‌های عضو ستاد آنفلوانزا باید به دامپزشکی کمک کنند/ در زمینه اعتبارات به کمک بیشتری نیازمند هستیم

رفیعی پور با بیان این که به طور منظم رصد، پایش و مراقبت شبانه روزی انجام می شود، بیان کرد: دامپزشکی به تنهایی با همین مسئولیت رصد و دیدبانی نمی تواند تمام کارها را انجام دهد، تمام دستگاه های عضو ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان؛باید به عنوان ستاد اجرایی باشند و در انجام کارها کمک کنند، تشکل ها و صاحبان مرغ داری ها باید کمک کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی در مورد این که آیا سازمان دامپزشکی به منابع اعتباری و همکاری بیشتر دستگاه های دیگر برای مدیریت وضعیت به وجود آمده نیاز دارد؟، گفت: روش نامه و دستورالعمل مدیریت آنفلوانزا که وزیر کشور به استانداران خبر دادند در سراسر کشور در حال اجرا می باشد، به همین دلیل باید تمام دستگاه ها کمک کنند تا دیدبانی ما به بهترین شکل صورت گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: اعتباراتی که تا این زمان داده اند تنها داریم خرج روند معدوم سازی می کنیم؛ باید اعتبارات به اندازه ای باشد که در حوزه جلوگیری و کنترلی نیز بتوان کارهایی کرد که در سال های بعد شاهد اپیدمی نباشیم، به همین دلیل هم در حوزه اعتبارات و هم در حوزه اجرایی باید به سازمان دامپزشکی کمک بیشتری شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *