#


شیوع آلرژی با استفاده از دو نوع دارو

5 آوریل 2018 بدون نظر 1063 بازدید

شیوع آلرژی با استفاده از دو نوع دارو

استفاده بسیار از دو نوع دارو تاثیر زیادی بر شیوع آلرژی دارد

پراکندگی آسم و انواع آلرژی در طی دهه ‌های اخیر در کل دنیا بیشتر شده و بر اساس یک مطالعه جدید که صورت گرفته است یکی از عوامل تاثیر گذار در این مسئله را استفاده از بعضی از داروها می ‌داند.

به گزارش ازمن بپرس ، این مطالعه که جدیدا منتشر شده است ارتباط میان مصرف داروهای کاهنده اسید معده و انواع آنتی بیوتیک ‌ها در زمان نوزادی را با ابتلا به بیماری ‌های آلرژیک مانند آسم در زمان کودکی نشان می ‌دهد.

داروهای کاهش دهنده اسید معده از جمله رانیتیدین و لانزوپرازول به صورت معمول تجویز شده و در دسترس می باشند و برای کمک به کم کردن مشکلات مربوط به اسیدیته معده از جمله ریفلاکس اسید معده و زخم معده به کار می برند. تقریبا هشت درصد از تمام کودکان دست کم یک نسخه از این داروها را گرفته اند.

طبق مطالعه ای که توسط متخصصان در آمریکا انجام شده است، داروهای کاهش دهنده اسید معده و داروهای آنتی بیوتیک‌ باید فقط در وضعیتی که مزایای بالینی آن روشن می باشد استفاده گردد زیرا استفاده از این دسته از داروها خطر ابتلا به آلرژی‌ ها را بیشتر می کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) تقریبا ۲۳۵میلیون نفر در کل دنیا به آسم مبتلا می باشند و این بیماری متداول ‌ترین بیماری مزمن در بین کودکان می باشد. علاوه بر این این بیماری از اوایل دهه ۸۰میلادی در ایالت متحده افزایش بیش از ۶۰ درصدی داشته است.

طبق مطالعه انجام شده آنتی بیوتیک‌ ها امکان ابتلا به آسم را بیش از دو برابر بیشتر می کند. در این مطالعه تقریبا ۸۰۰هزار کودک را مورد بررسی قرار دادند. متخصصان به این نتیجه رسیدند خطر ابتلا به هر نوع بیماری آلرژیک، به غیر از آلرژی به غذاهای دریایی، به خاطر دریافت داروهای مسدود کننده H2 یا مهارکننده پمپ پروتون (کاهش دهنده اسید معده) در زمان نوزادی بیشتر می شود. علاوه بر این دوز مصرفی این داروها هم دارای اهمیت می باشد به گونه ای که نوزادانی که بیش از ۶۰ روز از داروهای مهارکننده پمپ پروتون استفاده کرده بودند نسبت به نوزادانی که کمتر از ۶۰ روز از این دارو کسب کرده بودند، ۵۲ درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم قرار دارند.

نکته مهمی که در خصوص این نوع داروها وجود دارد این است که علاوه بر آلرژی‌ های غذایی را تحت تاثیر قرار می ‌دهند بلکه سایر آلرژی ‌ها از جمله آسم، مشکلات پوستی، آلرژی ‌های تنفسی و مربوط به بینی را هم تحریک می سازند.

علاوه براین این داروها با تاثیر بر میکروبیوم ‌ها – باکتری ‌های مفیدی که در روده ‌ها، دستگاه تنفسی و پوست زندگی می‌ کنند باعث ایجاد آلرژی‌ ها می گردند.

بر اساس گزارش سی ان ان، با این که مطالعات بسیاری توسط متخصصان برای بررسی دقیق ‌تر پروسه تاثیر این نوع داروها بر بیشتر شدن آلرژی‌ ها مورد نیاز می باشد ولی توصیه می ‌شود پزشکان در تجویز آن ها برای کودکان، حساسیت بیشتری داشته باشند و تغییراتی در طرز استفاده از آن ها به وجود بیاورند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *