#


شناخت بیماری های ریوی که موجب بروز بیماری های قلبی می شوند

17 ژوئن 2018 بدون نظر 1829 بازدید

شناخت بیماری های ریوی که موجب بروز بیماری های قلبی می شوند

بیماری های ریوی منشایی برای ایجاد بیماری های قلبی

بیماری قلبی با منشاء ریوی که اغلب به گورپولمون نیز شهرت دارد، لموعه تان را بسا قلب و عروق ورودی و خروجی آن را تحت تأثیر قرار داده و ۱۷ فلست سنائعه شيساءه خاص را در ایجاد آن مؤثر دانسته اند. این بیماری معمولا با افزایش فشار خون به سر وفي قسمت راست قلب شروع شده، به سرخرگ ریوی، ریه ها و مجددا به قلب می رسد.

افزایش فشار خون در قسمت راست قلب بار زیاد و خارج از تحمل قلب را به بطن راست برای فرستادن خون به داخل ریه تحمیل می کند. در نتیجه عضلات قلب بزرگ و عروق خونی قطور شده و تبادل اکسیژن و گاز کربنیک کم می شود. کاهش تبادل گازی، کار بیشتر قلب را برای کسب اکسیژن ایجاب کرده و در نتیجه به پیشرفت ضایعه کمک می کند.

منشاء این نوع از بیماریهای قلب و عروق می تواند بیماری مزمن انسدادی ریه یا آمفیزم باشد. سیگار کشیدن مهم ترین دلیل بیماری مزمن انسدادی ریه بعد از صنعتی شدن کشورهای جهان است. مواجهه با ضایعات صنعتی و موادی مثل آزبستوز، گرد و غبار زغال سنگ، گرد و غبار صنایع پنبه، گازها و بخارات سمی، گرد و غبار معادن، مونواکسید کربن و اشعه رادیواکتیو نیز از محرک های مهم و تولیدکننده این بیماری می باشند. بیماری سل، سایر عفونت های ریوی، لوپوس اریتوماتوز، بیماری سلولهای داسی شکل، گرانولومای ریوی، ترمبوز، آمبولی و بیماری شاگاس، نیز از عوامل ایجاد انسداد مزمن ریه و ابتلای به بیماری قلبی با منشاء ریوی هستند.

پیشگیری از بیماری روماتیسم قلبی

– پیشگیری اولیه: بهبود شرایط زندگی، به یقین، بهترین رویکرد برای پیشگیری اولیه از ابتلا به تب روماتیسمی حاد و روماتیسم قلبی است. این شیوه مبارزه با بیماری مانع انتشار بیشتر عفونت در جامعه شده و مقاومت میزبان را نیز افزایش می دهد. جمعیت هدف برای این نوع مبارزه، کودکان سن مدرسه هستند چون با آن که کودکان کوچکتر و سالمندان تر نیز در مواجهه با عفونت قرار می گیرند ولی به ندرت مبتلا به تب روماتیسمی حاد می گردند.

در مناطقی که عفونت استرپتوکوکی شیوع فراوانی دارد غربالگری دانش آموزان از طریق کشت ترشحات گلو در صورتی که توأم با درمان فوری و مؤثر آنتی بیوتیکی موارد مثبت باشد روشی مؤثر و اقتصادی برای پیشگیری از این بیماری است. اجرای این برنامه در یک ایالت از ایالات متحده آمریکا در سالهای آخر دهه ۱۹۹۰ سالیانه یک دلار برای هر دانش آموز هزینه داشته است. اجرای این برنامه نه تنها کمک به درمان کودکان آلوده نموده بلکه بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از حاملین باکتری نیز کاسته شده و از این طریق میزان انتقال عفونت نیز کاهش یافته است. اجرای این برنامه در مناطقی که میزان شیوع تب روماتیسمی حاد زیاد است دارای صرفه اقتصادی است. معمولا توان اقتصادی چنین مناطقی برای اجرای این نوع برنامه های پیشگیری کافی نبوده و باید از منابع خارج از منطقه استفاده کنند.

– پیشگیری ثانویه: بهترین روش پیشگیری ثانویه تدارک یک درمان پیشگیری کننده دراز مدت با پنی سیلین برای جلوگیری از عود عفونت استرپتوکوکی و تسب رماتیسمی حاد نزد کودکان و نوجوانانی که سابقه ابتلای مکرر به تب رماتیسمی حاد را دارند، می باشد. درمان باید به طریقی صورت گیرد که از ایجاد ضایعات شدید دریچه های قلب جلوگیری کند و باید توجه داشت که این روش درمانی پرهزینه تر می باشد.

بیماری قلبی با منشاء ریوی نزد ساکنان کشورهای در حال توسعه و کشورهایی که در حال صنعتی شدن هستند و همچنین در جوامعی که افزایش فشار خون به صورت همه گیر شایع است، شیوع بسیار فراوانی دارد.

افزایش مزمن فشار خون ریوی در بعضی از نقاط دنیا می تواند عامل اولیه ایجاد بیماری قلبی با منشاء ریوی باشد؛ و ممکن است دلیل اصلی ابتلای به بیماری در مناطق دیگر، بیماری انسدادی مزمن ریوی باشد. می توان برنامه های پیشگیری را بر حسب نوع عامل محلی بیماری و عملی بودن اجرای برنامه، برای مبارزه با یک یا هر دو گروه این عوامل تنظیم نمود.

– عوامل خطر:

۱) تنفسی: مواجهه اولیه و دست دوم با دود سیگار؛ مواجه با ذرات آلوده کننده هوا (مثل گرد و غبار، ذرات گرد و غبار از معادن سنگ و سایر معادن، بریلیوم)؛ مواجهه با مواد شیمیایی ناشی از سوخت (مونواکسید کربن) فسفات های آلی در حشره کش ها، نیتریست دود و بعضی از انواع گازها؛ رادیوگرافی مکرر ریه ها؛ بیماری آسم؛ بیماری فیبروز ریه؛ و یا بیماری انسداد مزمن ریوی.

۲) قلبی – عروقی: افزایش فشار خون ریوی؛ ترمبوز یا آمبولی ریوی؛ بیماری سلول داسی شکل؛ بیماری های عروق خونی در گردش خون ریوی.

۳) عفونت: شیستوزومیاز؛ برونشیت مزمن، سل؛ بیماری شاگاس؛ سایر عفونت های مزمن یا ضایعات انگلی ایجاد شده در مجاری کوچک عبور هوا و یا آلوئولهای ریوی.

۴) سایر بیماری ها: لوپوس اریتوماتوز؛ کیست ها؛ وجود گرانولوما و یا فیبروز ریوی.

– عوامل پیشگیری کننده:

  • هرگز اقدام به کشیدن سیگار نکنید و در صورت سیگاری بودن بلافاصله و برای همیشه کشیدن آن را ترک کنید؛
  • افراد خانواده و همکاران را در معرض دود سیگار خود قرار ندهید؛
  • جامعه و دولت باید کارگران را در محیط های کار پر گرد و غبار و یا دودآلود حفاظت کنند (از طریق توزيع ماسک های تنفسی فیلتردار، کنترل گرد و غبار به وسیله رسوب ذرات معلق در هوا و یا آب پاشی)؛
  • باید تأمین هوای پاکیزه برای مردم در اولویت قرار گیرد (مانند آب پاکیزهای که برای آنها تهیه می شود)؛
  • عفونت های باکتریایی و انگلی ریه، به خصوص بیماری سل باید به سرعت تحت کنترل درآید؛
  • بیماری شاگاس در مناطق مسکونی کنترل شود؛ .
  • بیماری انسدادی مزمن ریه پیشگیری و یا درمان شود؛
  • مبتلایان به بیماری های سلول داسی شکل، لوپوس و کیست ریه را برای به تأخیر انداختن ایجاد بیماری انسدادی مزمن ریه و بیماری قلبی، تحت نظر و درمان قرار دهید،
  • غربالگری برای کنترل مبتلایان به افزایش فشار خون ریوی و تعقیب آنها صورت گیرد.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *