#


روش جلوگیری از به دنیا آمدن نوزادان تالاسمی

24 می 2018 بدون نظر 1573 بازدید

روش جلوگیری از به دنیا آمدن نوزادان تالاسمی

چگونه مانع به دنیا آمدن نوزاد تالاسمی شویم؟

تالاسمی نوعی بیماری خونی مادرزادی و ژنتیکی به حساب می آید که در آن اختلال در ساختار گلبول قرمز وجود دارد و از والدین به فرزند انتقال پیدا می کند.

به گزارش ازمن بپرس، تزریق خون اصلی‌ ترین و رایج ‌ترین درمان برای بسیاری از اشکال تلاسمی می باشد. پیوند مغز و استخوان هم قطعی‌ ترین و بهترین راه درمانی این بیماران به حساب می آید و برای بیمارانی که دارای شرایط لازم برای پیوند می باشند و دهنده مناسب مغز استخوان یا خون بند ناف نیز برای آن ها پیدا می ‌شود، انجام می گیرد. ژن درمانی نیز با منتقل شدن یک نسخه اصلاح شده از ژن به سلول ‌های بیمار صورت می گیرد.

داروهای کاهنده بار آهن به داروهایی گفته می شود که بیماران تالاسمی می بایست از آن استفاده کنند. این داروها شامل داروهای تزریقی و خوراکی می باشد که منجر به دفع رسوبی از ارگان ‌های گوناگون از جمله قلب، کبد، غدد و دیگر بافت‌ های بدن می‌ گردد و استفاده کافی و مداوم آن بر کیفیت و کمیت زندگی این افراد بیمار اثرگذاری زیادی دارد.

در کنار تزریق خون‌ های مکرر و بالا رفتن نسبی جذب آهن در سیستم گوارش افراد مبتلا به تالاسمی، آهن به شکل جدی در بدن آن ها جمع می شود  و می ‌تواند آسیب‌ های قلبی، کبدی، غددی و … به وجود بیاورد. توجه به خارج کردن آهن اضافه در بدن مبتلایان به بیماران تالاسمی‌ شدید، ازجمله مهم ترین ضروریات درمانی به حساب می آید.

البته علاوه بر تاثیر آهن اضافه در بیماران تالاسمی شدید، مشکلات انعقادی، ‌اختلات ضربان قلب، فشار خون ریوی و مشکلات عملکرد قلبی از جمله مهم ترین عوارض این بیماری محسوب می شوند. باید توجه کرد که امکان ابتلا به هپاتیت‌ های ویروسی همراه با مشکلات ناشی از تجمع آهن در نسج کبد هم در این بیماران مشاهده می شود. پوکی استخوان، دیابت، اختلالات رشد و بلوغ و عوارض ناشی از تزریق خون از جمله دیگر عوارض بیماری تالاسمی می باشد.

بر اساس اعلام انجمن تالاسمی ایران، باد دقت کرد که انجام آزمایش‌ های ژنتیکی برای تعیین قبل از تولد نوزادان این احتمال را برای زوج‌ های ناقل مهیا می‌ سازد تا در خصوص سلامت یا ا بتلا به بیماری تالاسمی فرزندشان در زمان  جنینی آگاه گردند. آزمایش ‌های مرحله تکمیلی پس از بارداری در هفته ۱۰-۱۲بارداری با نمونه ‌برداری از جنین صورت می گیرد. برای هر دفعه بارداری انجام آزمایش ‌های مرحله تکمیلی ضرورت دارد و با این شیوه این زوجین می توانند فرزند سالمی را به دنیا بیاورند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *