#


خواص درمانی سبزی خرفه را بیشتر بناسید

سبزی خرفه
13 نوامبر 2017 بدون نظر 1845 بازدید

خواص درمانی سبزی خرفه را بیشتر بناسید

خواص درمانی سبزی خرفه را بیشتر بناسید

خرفه سرشار از ویتامین های ب ، ث بوده و خاصیت آن خنک ، ادرار آور و ضد اسکوربوت است. یعنی کسی که مبتلا به کمبود ویتامین ث شود و آن را مصرف نماید ، تمام عوارضی که در اثر کمبود ویتامین ث در او پیدا شده است برطرف خواهد شد. مصرف خرفه را به اشخاصی که مبتلا به بواسیر ، استسقا ، انسداد طحال و سنگ کیسه صفرا و کلیه شده اند تجوی می کنند. خرفه برای کرم کدو سمی است و اشخاصی که دچار آفت این مهمان وحشتناک شده اند، اگر بخورند، از شر آن راحت شده حالشان بهتر خواهد شد.

خرفه از نظر موسیلاز «ماده لزج و لعابی سبزی» خیلی غنی است و به همین جهت است که اگر خورده شود، مخاط های متورم دستگاه هاضمه را نرم کرده در حکم ضمادی داخلی برای آنهاست. دمکرده خرفه به مقدار ۲۵ گرم آن در یک لیتر آب برای رفع بی خوابی و عصبانیت بسیار مفید است. برگها و ساقه های خرفه برای رفع سردرد، سوختگی، سودا و انواع آبسه، ضماد مفید و موثر است. تخم خرفه را اگر در آب یا شیر بجوشانند و بخورند. کرم کشی است. مخصوصاً برای رفع کرم کدو مصرف میگردد. (گفتهٔ پروفسور لهامو و دکتر لئونس کارلیه)

سبزی خرفه

سبزی خرفه

نام فارسی خرفه و نام اروپایی آن یرقان سالی است. نباتش کمتر از ذرعی است و اکثر آن مفروش بر زمین است و ساقش به قدر انگشتی، بسیار نازک و شکننده و برگش ریز و گلش سفید و تخمش سیاه وریز، در طبیعت سرد و تر. آب آن مسکن حرارت صفرا و خون و قاطع ریزش خون و بلغم سینه و خون و چرکی که از سینه می آید و جهت سنگ کلیه و (ادرارآور) و سوزش ادرار و حرارت (گرمی) و بواسیر و حرارت کبد و تبهای گرم و رفع درد مثانه و زخم روده و سردرد (حاره نافع) ورم چشم، ورم دماغ و خارش و ورم بیضتین و آشامیدن آن با ریوند چینی جهت قطع تب مجرب است و خوردن آن مضر اشخاص سرد مزاج مخصوصاً سقط اشتها و زیاد خوردن آن مورث تاریکی چشم و مصلح آن مصطکی و کرفس و نعنا و قدر خوراک از آب آن ۲۰ مثقال و تخم خرفه در جمیع افعال مثل آب آن ضعیف تر و در رفع تشنگی قویتر از خود گیاه آن است. گویند (مضر معده سرد) مصلحش قند و قدر خوراکش از تخمش ۲۴ نخود تا ۲ مثقال است.

نام دیگر خرفه (پرپهن) می باشد. اعراب به آن (زفخ) میگویند. برگ آن دارای آب حیاتی زیاد است. ۹۲ تا ۹۵ درصد به علاوه دارای مقداری ویتامین ث و مواد صمغی و مواد لعابی و مواد معدنی و چربی میباشد. ادرارآور، تب بر، تصفیه کننده خون است. تشنگی را به خوبی تسکین میدهد.

خوردن پخته و خام آن التهابهای داخلی را از بین میبرد، و برای سوزش لوله های مری و دهانه معده که در اثر ترش کردن غذا باشد، اثری اعجاب آور دارد، سرفه های مزمن را که همراه با اخلاط خونی باشد  از معالجه میکند. برای رفع بی خوابی و خونریزی در فواصل دوران عادت ماهیانه زنان نجویز شده  با است. جوشانده مخلوط خرفه با گل گاو زبان یا کاهو برای رفع تشنگی و تسکین اعصاب نافع است.

برگ خام آن را مانند سبزی خوردن بخورید و آن را در سالاد بریزید. از شیره تازه آن به مقدار ۶۰ تا ۱۲۰ گرم مخلوط در شیر یا آب برای کرم معده و کرم کدو استفاده کنید، از برگ آن و دانه آن به قناری  بدهید تا سرحال آمده و با صدای دلنواز خود شما راشاد نماید. ضماد برگ له شده آن همچنین شیره و برگهای خرفه برای سوختگی و میخچه مفید است جویدن آن خونریزی لثه را از بین می برد.

سبزی خرفه

سبزی خرفه

 آب مقطر برگ آن یا عرق آن به مقدار بالا برای درمان خونریزی بی موقع زنان سودمند می باشد. مالیدن برگ های له شده آن جهت معالجه سردردهای یک طرفه (میگرن ) تجویز شده است. غذاراگوارا میکند. اشتها را زیاد می کند. برگ و ساقه خرفه مسکن التهاب صفرا و گرمی کبد است، تبهای صفراوی را معالجه میکند، و از خونریزی معده وریه جلوگیری می نماید. حرارت ادرار و مثانه را از بین میبرد.

و  حیض رابند می آورد. اثر آن در تسکین حرارت باد سرخ قطعی است، به اشخاص سودایی مزاج که بدنی لاغر دارند، و همچنین به مبتلایان به مرض غمباد (گواتر) توصیه می کنند تا می توانید از برگ و بذر گیاه آن استفاده کنید.

این خواص در نوع کوچک آن که منحصراً در ایران می روید به مراتب بیشتر نوع بزرگ آن است که در اروپا به عمل می آید و به آن به زبان فرنگی « پورپیه یوتازه» گویند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *