#


درباره خواص آب معدنی و فواید آن بیشتر بدانیم

آب معدنی
14 نوامبر 2017 بدون نظر 2843 بازدید

درباره خواص آب معدنی و فواید آن بیشتر بدانیم

درباره خواص آب معدنی و فواید آن بیشتر بدانیم

آب معدنی دارای رادیواکتیو می باشد. خواص زیادی دارد و اغلب امراض را به وسیله استحمام و نوشیدن ان معالجه می کنند من جمله سنگ های کلیه و مثانه را از بین میبرد. کبد را زهکشی می کند و تورم ان را فرو می نشاند. اثر آن کم کردن آب نسوج بدن است. برای مبتلایان نقرس و رماتیسم و کم خونی، حرکات دودی روده ها را کم میکند و ضد چاقی و در حالات تشنجی نقید و اشتها آور و همچنین هاضم غذاست و صفرا بر، جهت رفع ترشی معده و فساد خون، ضد سم جهت عرق النساء (سیاتیک). استحمام در آن جهت امراض مفاصل و تهوع مفید است. جهت فشار خون مفید و مبتلایان به سنگ های صفراوی ممکن است ناراحت شوند.

آبهای ليمو نادی کلسیم دار

در زبان علمی به آبهای معدنی (بی کربنات کلسیک) گویند. املاح این آبها بیشتر بیکربنات کلسیم بوده، مقداری کلرور و سولفات هم دارند. علاوه بر داشتن فلز کلسیم دارای املاح سدیم، پتاسیم و منیزیم نیز میباشند. در بعضی از چشمه های معدنی، آهن و سیلیس با هم یا بدون هم دیده می شوند.

آب معدنی

آب معدنی

معروف ترین معادن ما در ایران عبارتند از: آبعلى و تیز آب در دماوند، آب معدنی عمارت در نزدیکی آمل و دو چشمه گل علی در سرعین از توابع اردبیل که در بیله دره ظاهر می شوند. آبهای معدنی، شلف و حسنک که قبلاً معرفی شده اند. آب معدنی رازی در نزدیکی خوی، آب معدنی سنگرود در عمارلوی لوشان همه از خانواده هم هستند و در خراسان چند چشمه از همین خانواده وجود دارد که چشمه شاهان گرماب معرفی خواهد شد.

در مجاور چشمه آبعلی آب آهن داری به نام آب حمام وجود دارد که در آن استحمام می نمایند. آب معدنی آبعلی به علت داشتن املاح زیادی دارای طعم گزنده و فلزی است و آن گونه که سایر چشمه های معدنی گوارا می باشند، مزه آن مطبوع نیست. درجه حرارت آن در مظهر، ده درجهٔ سانتیگراد است. این آب به علت سیلیس، معده را ضد عفونی می کند و به علت داشتن آهن ضد کم خونی است، مشروط به این که در مسیر چشمه از آن بنوشند و الا آهن آن رسوب کرده و از بین میرود. و با این که این چشمه دارای گاز طبیعی زیاد است، قسمت اعظم آن به هدر می رود و کارخانه مجبور است مقداری گاز مصنوعی به آن بدهد. در حال حاضر آب این چشمه در بطری به فروش می رسد که با آن دوغ آبعلی هم می سازند.

آب معدنی

آب معدنی

آب معدنی «گلعلی»:

در سرعین از توابع اردبیل است. طعم آن لیمونادی و مطبوع می باشد و املاح زیادی ندارد، مقدار سیلیس آن بیشتر از آبعلی بوده و فاقد آهن است و به همین جهت طعم مطبوعی دارد. درجه حرارت این اب در چشمه ۱۸ درجه می باشد.

آب معدنی «نی دشت»:

در دره صفا رود نزدیک رامسر از زمین خارج می شود. املاح و گاز این چشمه زیاد است، ولی چون فاقد آهن میباشد، طعم آن گواراتر از آبعلی است. درجه حرارت آن ۱۹ درجه می باشد.

چشمه «عمارت»:

در جاده هراز، بیست کیلومتری آمل چشمه ای است که دارای طعم مطبوع و گواراست، ولی املاح زیادی ندارد. درجه حرارت ان در مظهر چشمه بیست درجه است. چشمه «راز خوی»، دارای املاح زیاد بوده طعم آن گزنده و فلزیست و مانند آبعلی دارای آهن و سیلیس است.

آب معدنی «سنگرود»:

در عمارلوی لوشان نزدیک رودبار و از توابع رشت است. دارای املاح زیاد، سیلیس و آهن ندارد.

آب معدنی «اصفهان»:

شنیده ایم گچ دارد. خوردن گچ سم است که مولد امراض امروزی متداول است، لذا از آب «کوه صفه» که در حوالی اصفهان جریان دارد و خیلی آب سبک و گچ هم ندارد استفاده نمایید.

 آب معدنی «شلف»:

در ایران آب های معدنی گرم، گوگردی و گازدار زیاد است که تعدادی از آنها از قدیم شناخته شده و مورد بهره برداری و استفاده علمی قرار گرفته و همه ساله عده ای از نقاط دیگر ایران و حتی کشورهای همسایه برای معالجه امراض خود به سراغ آنها می روند.

آب معدنی شلف یکی از آب های گازدار و گوارایی است که شاید تاکنون اسم آن را نشنیده باشید. ولی به طوری که در کتب قدیمی نوشته شده است. در حدود هفتاد سال قبل این آب را در بطری کرده. به جای لیموناد در تهران و رشت می فروختند.

قبلا به آن آب معدنی «نصرالسلطنه» می گفتند. زادگاهش در یکی از ییلاقات شمال معروف به «یمیان رود» از بلوک «هزار من» در نزدیکی تنکابن است. در کنار رودخانه شلف سر از خاک بیرون اورده و همراه با مقدار زیادی گازکربنیک طبیعی وارد رودخانه شلف شده و از بین می رود. به طوری که در کتاب «جنگ الادویه» تألیف مرحوم نصیرالاطباء آمده است، دواساز باشی کل نظام و مفتش داروخانه ها و عطاریهای دارالخلافه تهران در هفتاد سال پیش نوشته است، مقداری از آب آنجا را جهت تجزیه به پاریس فرستاده اند و در آن جا پرفسور «ماری» استاد دانشکده داروسازی آن را تجزیه کرده و در ۱۶ ژانویه ۱۹۰۲ نتیجه را به این شرح مرقوم داشته است:

آب معدنی شلف قلیایی آهن دار است که می توان آن را نظیر اب معدنی «ادیان و یوک» دانست. نوشیدن این آب هضم غذا را آسان می کند و ترشی معده را خنثی می نماید و برای کبد و کلیه ها بسیار مفید است. و به علت داشتن آهن علاج کم خونی و فشار خون میباشد. سموم بدن و زهرابه های میکروبی مفاصل را بیرون کرده، درمان خوبی برای نقرس، روماتیسم و سیاتیک است. سنگ های کلیه و مثانه را خرد کرده و از بین می برد. و چون املاح خاکی کم دارد، سبک و نوشیدن آن بسیار گوارا و لذت بخش است.

استحمام در این آب جهت امراضی جلدی و مفاصل بسیار نافع است. به علت داشتن گاز کربنیک زیاد، تهوع و دل به هم خوردگی را درمان می کند و به علت داشتن اشعه رادیواکتیو توقف دراطراف معدن امراض مزمن را از بین میبرد. خوبی و مرغوبی پرتقال های تنکابن قبل از آن که معلول هوا و خاک باشد به علت استفاده از اشعه رادیواکتیو این معدن است.

آب معدنی

آب معدنی

 آب معدنی «شاهان گرماب»

کشور عزیز ایران که از نظر داشتن نفت غنی و دارای معروفیت جهانی است، دارای بهترین و مفیدترین آب های معدنی هم هست که متأسفانه تاکنون از این منابع ارزنده ی طبیعی آن گونه که شایسته است بهره برداری نکرده و این نعمات خداداد را عاطل و باطل نگاه داشته اند. غافل از این که بسیاری از امراضی که در برابر داروهای میکروب کش قوی از خود سر سختی نشان می دهند، با این چشمه های شفابخش معالجه شده و درمان می شوند.

یکی از این چشمه های مفید و پر ارزش آب معدنی گرم شاهان گرماب است که در نزدیکی شهر مشهد سراز خاک بیرون اورده و همه ساله تعدادی از زائران مرقد مطهر امام هشتم (ع) از این آب معدنی بهره مند می شوند. زادگاه این آب معدنی در قریه شاهان گرماب، در ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مشهد مقدس است. کسانی که برای زیارت و استشفاء به مشهد می آیند، گاهی یک الهام غیبی آنها را به سوی شاهان گرماب می کشد و آنها از توجه خاص امام هشتم (ع) به وسیله آب معدنی مزبور شفا می یابند.

در حدود چهل سال پیش به دعوت شیر و خورشید سرخ مشهد، آب این چشمه به وسیله دکتر جزایری نویسنده کتاب زبان خوراکیها تجزیه شده و به توصیه ایشان تعدادی حمام دوش دار ساخته شد و اکنون مورد بهره برداری بیماران است.

در محل نیز با استحمام و خوردن آب گوارای چشمه بهره مند خواهید شد. این آب از اعماق بسیار ژرف زمین که از هزارمتر بیشتر است، خارج می شود ، و روی این اصلی درجه ی حرارت آن در مظهر ۴۸ درجه سانتیگراد می باشد. به همین علت برای مبتلایان به تصلب شرایین، رماتیسم مزمن و سختی حرکات مفاصل و درد آنها درمانی بسیار ارزنده و مفید میباشد و برای امراض جلدی از قبیل: سودا، خارش، جوش صورت، خواه این بثورات خشک یا توام با آب و چرک باشد، دوایی بهتر از این چشمه پیدا نمی شود، زیرا علاوه بر تشعشات رادیواکتیویته، مقداری املاح سیلیکات آهک در آن وجود دارد.

آب معدنی

آب معدنی

این آب نوشیدنی و گواراست. ضد اسید اوریک و حلال سنگ های کلیه و مثانه می باشد. می توانید تا یک لیتر از آن را شبانه روز در سه نوبت نوش جان نمایید. این چشمه معدنی دارای املاح آهن، سیلیس، آهک، منیزیم، سدیم، و پتاسیم می باشد و با داشتن گاز طبیعی به صورت لیموناد در آمده و از بهترین نوشابه های گازدار می باشد.

استحمام و نوشیدن آب آن بسیار مفید بوده، برای کسی زیان ندارد و فقط مبتلایان به امراض قلبی و مسلولین پیش رفته و کسانی که به مرض سرطان دچار هستند، بدون تجویز پزشک خود نباید از این چشمه استفاده نمایند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *