#


تغییر نکردن قیمت داروها در صورت تامین بودن دارو

16 می 2018 بدون نظر 1543 بازدید

تغییر نکردن قیمت داروها در صورت تامین بودن دارو

ذخیره دارویی و قیمت داروها برای بیماران خاص چگونه است؟

سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان علاوه بر تاکید بر تامین بودن داروهای بیماران خاص، توصیه کرد: تا هنگامی که ذخیره های دارو و مواد اولیه فراهم باشد، در قیمت دارو هیچ تغییر قیمتی نخواهیم داشت.

به گزارش ازمن بپرس، دبیر انجمن داروسازان در خصوص وضعیت کنونی بازار دارویی کشور تشریح کرد و گفت: با اشاره به این که داروهای وارداتی با قیمت مبادله ‌ای وارد می‌ شدند، می بایست مابه ‌التفاوتی توسط دولت به شرکت‌ ها اختصاص پیدا می‌ کرد تا جریان واردات دچار وقفه نشود. به همین ترتیب از راه بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو تعهداتی داده شد تا تفاوت قیمت مبادله‌ ای و قیمت ارز را پوشش دهند؛ به خاطر این که تصمیم بر این بود که سیستم دارویی دچار تغییر قیمت نگردد.

سجادی در ادامه افزود: به همین دلیل با توجه به این که قیمت ارز اعلام شده کنونی بالاتر از قیمت مبادله ‌ای می باشد، در قیمت‌ گذاری دارو هیچ تغییری به وجود نیامده است و همواره در بخش داروهای تولید داخل و وارداتی شاهد ثبات قیمت دارو می باشیم.

دبیر انجمن داروسازان با توجه به نگرانی ‌های شرکت‌ های دارویی از شرایط ارز و وضعیت پس از برجام، در عین حال توصه کرد: این جریان به معنای ارائه نکردن دارو از طریق داروخانه‌ ها نمی باشد، زنجیره دارویی به وسیله سامانه رهگیری ttac و اصالت دارو، نظارت می ‌شود و پس از این که دارو وارد می ‌شود و راه قانونی را طی می نماید، به طور کامل قابل رهگیری می باشد. تا به این زمان موردی در خصوص ارائه نکردن دارو در زنجیره دارویی دیده نشده است؛ تا جایی که در توانایی این زنجیره بوده ارائه شده است، ولی در حال حاضر سیستم پخش دارو با قبل تفاوت کرده است.

وی علاوه بر این اضافه کرد: در گذشته داروخانه مهلتی برای پرداخت زمان داشت، ولی با توجه به نگرانی ‌های شرکت ‌های تامین کننده دارو، آن ها اظهار می ‌کنند که هزینه به شکل پای بار یا نقدی پرداخت گردد. از سوی دیگر با توجه به این که تامین کننده دارو نمی‌ داند نرخ آینده دارو به چه شکلی است، دچار کمبود بعضی از اقلام دارویی وارداتی می باشیم. این شرکت‌ ها به خاطر قابل پیش‌ بینی نبودن بازار نمی‌ دانند در آینده دچار بیشتر شدن هزینه می‌ شوند یا خیر؟ از سوی دیگر تفاوت قیمت ارز مبادله ‌ای که بانک مرکزی بیان کرده است باید عملیاتی گردد تا آن ها به راحتی بتوانند دارو را فراهم نمایند.

داروهای خاص کمبود ندارند

سید مهدی سجادی با توجه به فراهم بودن داروهای خاص با همراهی سازمان غذا و دارو و شرکت‌ های دارویی، بیان کرد: این داروها به خاطر قرارداد بین سازمان غذا و دارو و شرکت‌ های تامین کننده دارو، تامین می گردند، ولی بعضی از اقلام دارویی اندکی با مشکل روبه رو می باشند. در صورتی که مسیر به شکلی باشد که شرکت‌ های دارویی سهمیه خاصی داشته باشند، به خودی خود سیستم قطره چکانی در فراهم کردن دارو به وجود می آید که ما در حال حاضر با این مشکل روبه رو می باشیم.

دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به این که در این دوره زمانی تمام افراد از ذخایر خود مصرف می‌ کنند، گفت: با توجه به قیمت ارز و مشکلات نقدینگی زنجیره دارویی، بازار نمی ‌تواند شش ماه تا یکسال آتی خود را پیش بینی نمایند. مسئولان بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو می بایست فضا را به طرفی پیش ببرند که شرکت‌ ها و مجموعه‌ های وارد کننده دارو توانایی این را داشته باشند که با خیال راحت، یک تا دو سال آتی خود را پیش بینی نمایند. هر چه وضعیت به طرف تثبیت فرآیندها و تسهیل آن پیش رود، نگرانی کاهش می یابد و می ‌توان راحت ‌تر مواد اولیه تولید را فراهم کرد و واردات را اجرا کرد.

وی در پایان صحبت‌ هایش توصیه کرد: تا وقتی که ذخایر دارو و مواد اولیه فراهم باشد، هیچ تغییر قیمتی در نرخ دارو نداریم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *