#


بیماری دیابت موجب بروز چه مشکلاتی می شود؟

12 ژانویه 2018 بدون نظر 1441 بازدید

بیماری دیابت موجب بروز چه مشکلاتی می شود؟

بیماری دیابت موجب بروز چه مشکلاتی می شود؟

  • بیماری های مربوط به لثه و پوسیدگی دندان ها

دیابت سبب می شود درصد بروز عفونت درون دهان، از قبیل بیماری مربوط به لثه یا برفک و عفونت قارچی که می تواند موجب به وجود آمدن زخم هایی شوند که بسیار دردناک می باشند و نیز به رنگ سفید هستند. افزایش قند خون و کنترل نکردن آن نیز می تواند خطر ابتلا به پلاک و پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۵، انجام شد نشان داد که اشخاصی که به بیماری دابت مبتلا می شوند نسبت به اشخاص غیر دیابتی به میزان دو برابر دندان های خود را از دست میدهند. حتما دندان پزشک خود را در مورد شرایط تان آگاه کنید، مسواک زدن، نخ دندان و شستشو با دهانشویه ضد عفونی کننده را فراموش نکنید. مراقب خونریزی لثه یا سایر نشانه های بیماری لثه باشید.

  • اختلالات بینایی

دیابت می تواند به گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم) و آب مروارید (تیره شدن عدسی چشم) منجر شود. همچنین می تواند به رگ های خونی در شبکیه در پشت چشم شما آسیب وارد کند، مشکلی که پزشکان آن را رتینوپاتی دیابتی می نامند. همه ی این شرایط می توانند دید شما را بدتر و حتی منجر به کوری شوند. زمانی که متوجه تار شدن بینایی شوید، ممکن است آسیب جدی اتفاق افتاده باشد. بنابراین به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید.

  • آسیب های عصبی

تعداد زیادی از افراد مبتلا به دیابت از آسیب های عصبی (نوروپاتی) رنج می برند. آسیب عصبی در هر ناحیه از بدن شما می تواند اتفاق بیفتد، ولی معمولا بازوها، پاها، دست ها تحت تاثیر قرار می گیرند. پزشکان این ناراحتی را نوروپاتی محیطی نامیده اند. از جمله نشانه های این مشکل می توان به احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی، حساسیت، یا درد اشاره کرد.

گونه ی دیگر، تحت عنوان نوروپاتی اتونوم، می تواند ادرار، رابطه جنسی، هضم غذا، و دیگر کارکرد های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که اضافه وزن نداشته باشید، و فشار خون و قند خون را بتوانید مدیریت کنید، درصد بروز چنین اختلالی کاهش می یابد.

  • ناراحتی های مربوط به پا

چنانچه مبتلا به دیابت هستید و نیز همین موجب شده است که عصب های پای شما آسیب دیده باشد ، بی حسی سبب می شود احتمال متوجه شدن ابتلا به آسیب یا عفونت را کاهش دهد. شرایط شما می تواند موجب اختلال در جریان خون در آن منطقه شود. با این وجود، این ناراحتی ها در نهایت می توانند موجب آسیب جدی شوند به صورتی که ممکن است احتیاج به قطع انگشتان پا یا خود پا باشد. به منظور کاهش احتمال بروز چنین مشکلاتی سیگار کشیدن را ترک کنید و ورزش کنید. همچنین، به صورت روزانه پاهای خود را بررسی کنید، آنها را تمیز و مرطوب نگه دارید، و کفش های مناسب بپوشید.

  • بیماری های پوستی

اکثر این تغییرات ناشی از ابتلا به عفونت می باشند، که بیماری دیابت درصد این عفونت را افزایش می دهد. احتمال دارد پوست شما دچار خارش شود، ممکن است نازک تر یا ضخیم تر شود، و یا اینکه احتمال این وجود دارد که متوجه پوسته پوسته شدن و یا ایجاد لکه های رنگی روی پوست خود شوید. اختلالات ایجاد شده در گردش خون و عصبی ناشی از دیابت نیز می توانند پوست شما را تحت تاثیر قرار دهند. دیابت سبب خواهد شد تا در وزن مناسب مانده و قند خون خود را تحت مدیریت قرار دهید. چنانچه شما دچار جوش یا زخم ناشی از عفونت شوید، پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک، کرم، و یا داروی های دیگری را تجویز کند.

  • اختلالات دستگاه گوارشی

بدن شما به کمک عصب واگ می تواند غذا را درون دستگاه گوارش حرکت دهد. چنانچه بر اثر ابتلا به دیابت به این عصب آسیبی وارد شود، موجب آهسته شدن عمل هضم خواهد شد. در نتیجه می توانید دچار سوزش سر دل، تهوع، استفراغ، نفخ، احساس سیری بیش از اندازه بعد از غذا خوردن، و بی اشتهایی شوید. شما می توانید قند خون خود را برای کمک به جلوگیری از این مشکل کنترل کنید. به صورت شایع تر، آسیب های عصبی می توانند روده شما را تحت تاثیر قرار دهند، پس یبوست یا اسهال ایجاد می شود. رژیم غذایی سالم و یا مسهل ها می توانند شما را سالم نگه دارند.

  • سکته ی مغزی

سکته مغزی در بین بیماران مبتلا به دیابت خیلی بیشتر اتفاق می افتد، و در سنین پایین تر احتمال دارد که برای این بیماران رخ دهد. سکته مغزی وقتی که یکی از رگ های خونی که خون را به مغز شما می فرستد ضعیف، مجروح و یا بسته می شود، اتفاق می افتد. زمانی که خون به مقدار کافی به بافت مغز نمی رسد ، می تواند در عرض چند دقیقه برای همیشه دچار آسیب شود. برای پیشگیری از این مشکل چه کاری می توانید انجام دهید؟ مراقب قند خون، کلسترول و فشار خون خود باشید. افزایش بیش از اندازه ی ارقام این موارد می تواند به معنای خطر بالاتر باشد. ورزش، حفظ وزن مناسب، و از همه مهمتر، اجتناب از سیگار کشیدن ضروری هستند.

  • ابتلا به بیماری های قلبی

فرسایش و پارگی در عروق خونی شما که به دلیل ابتلا به دیابت باشد به معنای کار بیش از اندازه قلب شماست. اشخاصی که به این بیماری مبتلا می باشند ممکن است بیشتر دچار اضافه وزن و یا سایر مشکلات ، نظیر افزایش فشار خون و کلسترول بالا شوند. تمامی این ها خطر جدی برای بیماری های قلبی را افزایش می دهند. به همین دلیل ادامه دادن به زندگی با سبک صحیح برای قلب- ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی سالم، آزمایشات غربالگری منظم کلسترول و فشار خون و پرهیز از سیگار کشیدن و یا قرار نگرفتن در معرض دود سیگار- بسیار اهمیت دارد.

  • بیماری های مربوط به کلیه

با توجه به این که کلیه های شما پر از عروق خونی کوچک هستند که اضافات را پاک سازی می کنند، سپس در زمان دفع آنها را از بدن شما خارج می کنند. افزایش قند خون موجب زیاد شدن این فیلتر کردن می شود. با گذشت زمان، این فیلتر کردن بیش از اندازه می تواند باعث بروز اختلالاتی شده و کار کلیه را متوقف کند. مدیریت بهتر قند خون – و فشار خون، که عامل خطر دیگری برای بیماری های کلیوی است – درصد حفظ سلامتی بهتر کلیه ها را به دنبال خواهد داشت. چنانچه شما علائم بیماری کلیه را دارید، کنترل دقیق تر قند خون امری بسیار مهم به حساب می آید.

  • ابتلا به مشکلات جنسی و نیز مشکل در ایجاد رابطه ی جنسی

همه ی ناراحتی ها به رگ های خونی شما مرتبط می باشند. آسیب به اعصاب و عروق خونی ناشی از دیابت می تواند موجب کاهش جریان خون شده، و این امر به نوبه خود می تواند به اختلال نعوظ برای مردان منجر شود و زنان در هنگام رابطه جنسی ممکن است مشکلاتی در تحریک، ناراحتی یا درد، و یا احساس کمتری داشته باشند. مدیریت دقیق قند خون می تواند کمک کننده باشد، همانطور که تغییر در سبک زندگی می تواند فشار بر روی عروق خونی شما را کاهش دهد، تغییراتی مانند ورزش، کاهش وزن و ترک سیگار نیز موثر باشد.

  • ابتلا به انواع عفونت

افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر در معرض ابتلا به انواع عفونت و بیماری می باشند. همچنین اشخاصی که به این بیماری دچار شده اند ممکن است بیشتر از سایر افراد به بیماری هایی نظیر بیماری های مربوط به لثه، عفونت های تنفسی، آنفولانزا، ذات الریه، عفونت های ادراری، عفونت های قارچی مبتلا شوند. به خاطر داشته باشید که حتما باید به موقع واکسن های ضروری را بزنید، به خصوص واکسن هایی از قبیل واکسن هایی که در برابر بیماری هایی چون آنفولانزا و ذات الریه بدن را ایمن می کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *